نقشه نفت جهان دگرگون شد

نقشه نفت جهان به دلیل اثرات طولانی مدت تحریم های غرب تغییر کرده است که منجر به واردات بیشتر نفت از روسیه به بزرگترین اقتصاد آسیا شده است.

به گزارش میجیک، آمارهای مشاهده شده توسط شرکت تحلیل اطلاعات انرژی کپلر نشان می دهد که چین و هند بیش از 30 درصد از کل واردات ماه آوریل را از سه کشور روسیه، ایران و ونزوئلا دریافت کرده اند. در نتیجه واردات از سایر تامین کنندگان کاهش یافته است، بنابراین صادرات از غرب آفریقا و آمریکا به چین و هند به ترتیب بیش از 40 درصد و 35 درصد کاهش یافته است.

وانگ کوان، اقتصاددان ارشد سابق Sinocom Energy که بیش از سی سال تجربه در صنعت نفت دارد، گفت: خریداران آسیایی به وضوح برندگان نفت ارزان هستند. در ماه های اخیر، آسیا به رهبری هند به بزرگترین شریک تجاری روسیه تبدیل شده است و هند به مسکو کمک کرده تا صادرات نفت را به سطح عادی بازگرداند.

تغییر در جریان صادرات نفت گواه تغییرات مهم ترین بازار کالای جهان است، جایی که تقاضای جهانی به حدود 100 میلیون بشکه در روز می رسد و رشد تقاضا توسط هند و چین هدایت می شود. پس از حمله نظامی روسیه، کشورهای غربی واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را به بازار ممنوع کردند و مکانیزم سقف قیمت نفت و فرآورده های نفتی روسیه را که به سایر کشورها فروخته می شد، اعمال کردند. چارچوب پیچیده ای که توسط جانت یلن وزیر خزانه داری ایالات متحده حمایت می شود، به عنوان راهی برای محدود کردن درآمد کرملین و در عین حال حفظ عرضه در بازارهای جهانی طراحی شده است.

آندریاس اکونومو، بسام فتوح و احمد مهدی در گزارشی تحقیقاتی برای موسسه مطالعات انرژی آکسفورد نوشتند: در آسیا، تقریباً 90 درصد صادرات روسیه اکنون به دو کشور هند و چین می رود. روسیه در تغییر مسیر صادرات نفت خود موفق بوده است، اما بسیاری از مشتریان قدیمی خود را از دست داده است. اما سرنوشت صادرات این کشور اکنون تنها به چند کشور به ویژه چین و هند بستگی دارد که به پالایشگاه های کشور قدرت بازار زیادی می بخشند.

در بین این دو، هند بیشترین جهش را در تقاضا برای نفت روسیه دارد، در حالی که چین حجم بیشتری از نفت روسیه را دریافت کرده و در عین حال خرید نفت از ایران و ونزوئلا را با تخفیف قابل توجه حفظ کرده است. آمریکا مدت هاست که نفت ایران و ونزوئلا را هدف قرار داده است.

بر اساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، تحریم‌ها علیه روسیه همانطور که انتظار می‌رفت موثر بوده و صادرات نفت روسیه در ماه مارس به بالاترین سطح از زمان شیوع همه‌گیری کووید رسیده است، اما درآمد این کشور در مقایسه با مدت مشابه گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است. زمان. سال.. وزارت خزانه داری آمریکا در این ماه اعلام کرد که مکانیسم سقف قیمت، عرضه نفت روسیه را حفظ می کند و در عین حال، بودجه کرملین کاهش می یابد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نیاز روسیه به حمل و نقل به بازارهای دور در آسیا و همچنین محدودیت های قبلی برای محموله های نفتی ایران و ونزوئلا، استفاده از ناوگان نفتکش موسوم به “شبه” را افزایش داده است. بیشتر این کشتی‌ها خارج از نظارت غرب فعالیت می‌کنند و فرسوده هستند و باعث نگرانی‌های امنیتی شده‌اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا