ناوگان نفتکش‌های شبح روسیه جوان‌تر شدند

گروهی از نفتکش‌های حامل نفت تحریم‌شده روسیه در سراسر جهان، روند چند ماهه استفاده از قدیمی‌ترین و خطرناک‌ترین کشتی‌های جهان را معکوس کرده و جوان‌تر می‌شوند.

به گزارش میجیک، اندکی پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ابتدای سال گذشته، صدها نفتکش فرسوده توسط گروهی از بازرگانان، واسطه ها و سرمایه گذاران ناشناس خریداری شد تا جریان صادرات نفت روسیه حفظ شود. بر اساس برخی برآوردها، این نفتکش به کشتی هایی که قبلا نفت ونزوئلا و ایران را حمل می کردند، اضافه شد.

بر اساس آمار شرکت VesselsValue Ltd که به بررسی قراردادهای حمل و نقل می پردازد، میانگین سنی کشتی های خریداری شده کاهش یافته است. دو مدیر این صنعت گفتند که پس از موجی از سیل در ماه های اخیر به دلیل نگرانی های ایمنی، برخورد با تانکرهای فرسوده در آسیا احتمالا تعیین کننده است.

چین، یکی از بزرگترین مشتریان نفت روسیه و ایران، اخیراً بازرسی های نفتکش های قدیمی را در بندر چینگدائو افزایش داده و برخی را مجبور کرده بیش از یک ماه برای تخلیه محموله خود صبر کنند. نگرانی ها در مورد پیر شدن کشتی پس از انفجار یک کشتی 26 ساله در آب های مالزی در ماه مه افزایش یافت.

سنگاپور همچنین در ماه های اخیر چندین نفتکش را به دلیل نادیده گرفتن بررسی های امنیتی توقیف کرده است. اگر کشتی های جدیدتر به خوبی نگهداری شوند، به کاهش نگرانی واردکنندگان در مورد قابلیت دریا کمک می کند. با این حال، ناوگان نفتکش های روسیه هنوز مملو از کشتی های قدیمی است.

ربکا گالانوپولوس جونز، تحلیلگر ارشد در VesselsValue، گفت: نگرانی های ایمنی در مورد کشتی های قدیمی یکی از دلایلی است که خریداران کشتی های جدیدتر را انتخاب می کنند.

به گفته این شرکت، میانگین سنی تانکرهایی که به خریداران ناشناس فروخته شده اند، در این ماه از 19 سال در اکتبر به 15 سال کاهش یافته است.

مشخصات تانکر ناوگان ارواح متفاوت است. با این حال، بیشتر آنها کشتی های قدیمی بدون بیمه استاندارد صنعتی یا سایر خدمات غربی هستند و ردیابی صاحبان آنها دشوار است. کشتی ها نزدیک یا بیش از 20 سال عمر دارند. در این سن معمولاً کشتی اسقاط می شود.

برخی کشورها رویکرد سختگیرانه ای نسبت به کشتی های قدیمی دارند. به غیر از بازرسی های چینی، هند در اوایل سال جاری ورود کشتی های بالای 25 سال به بنادر خود را ممنوع کرد.

در روزهای اولیه تجارت نفت روسیه، خرید کشتی های قدیمی منطقی به نظر می رسید. این کشتی‌ها ارزان‌ترین کشتی‌ها هستند که بدون خدمات غربی کار می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تحریم‌ها علیه صادرات نفت روسیه را دور بزنند، از جمله سقف قیمتی 60 دلاری در هر بشکه نفت روسیه که توسط گروه هفت وضع شده است.

طبق گفته خدمات تحقیقاتی کلارکسون، افزایش تقاضا برای این کشتی ها فعالیت آنها را فراتر از عمر مفیدشان افزایش می دهد.

تانکرها نیز زمان بیشتری را در ترانزیت می گذرانند. خریداران نفت روسیه پس از جنگ اوکراین کاهش یافته اند، بنابراین محموله هایی که قبلاً طی چند روز از دریای بالتیک ارسال می شد، اکنون هفته ها طول می کشد تا به چین و هند برسد.

ترانزیت طولانی نفت درآمد نفتکش ها را در دو نوبت از آغاز جنگ اوکراین به حدود 100000 دلار در روز افزایش داده است، در حالی که از سال 2017 به طور متوسط ​​​​23000 دلار در روز بوده است. خرید کشتی های جوانتر احتمال افزایش نرخ کرایه نفتکش ها را افزایش می دهد. کاهش در دسترس بودن کشتی برای تجارت متعارف.

طبق گزارش بلومبرگ، دلایل ایمنی قوی برای تغییر استفاده از کشتی‌های جوان‌تر وجود دارد. طی بازرسی در ماه می در چین، نفتکش قدیمی بیش از 20 نقص داشت. بسیاری از تانکرهای قدیمی که هنوز در حال استفاده هستند خریداری شده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا