معمای ۱۲۰ هزار خودروی مازاد/ پارکینگها پر است یا شفاف نیستید؟ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان
دفتر خبر هزینه پست سمیه حواری صنعت خودرو در ایران با سهم 20 درصدی از ارزش افزوده کل بخشهای صنعتی و سهمی حدود 4 درصدی در تولید ناخالص داخلی، جایگاه مهمی در اقتصاد ملی دارد. اما به دلیل سیاستهای نادرست، این صنعت با مشکلات و چالشهای اساسی بسیاری از جمله نرخ سود پایین مواجه است Veriکیفیت پایین، قیمت های بالا، زیان انباشته، بدهی های بزرگ که آوردبی توجهی به سلیقه و نیاز مصرف کننده به یک مشکل تبدیل شده است. در طول این ۴ دهه همه دولت ها وعده های زیادی برای حل مشکلات این حوزه و بهبود روند تولید و عرضه دادند اما با این وعده ها و اجرای برنامه های موقتی فراوان نه تنها مشکلات صنعت خودرو در کشور حل نشد. . اما دامنه مشکل بیشتر می شود و هر روز چهره جدیدی نشان می دهد. صنعت خودرو به این شکل که الان است هیچ مدافعی ندارد و صدای انتقاد همه به عملکرد بالا رفته است.
یکی از مشکلاتی که در حوزه خودرو وجود دارد، مربوط به نحوه عرضه این محصول است. حدود 3 سال پیش که بازار خودرو آشفته و گران بود، دولت تصمیم گرفت با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعه کشی از هرج و مرج در بازار خودرو بکاهد.
اما این روش برخلاف تصور مسئولان عمل می کند. یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیده ای که در خصوص خرید و فروش کدهای ملی برای ثبت نام در قرعه کشی به وجود آمده است، فاصله قیمتی کارخانه و بازار هر روز بیشتر می شود و مصرف کنندگان واقعی بازار را ترک می کنند. . تاکنون خودرو به طور کامل از یک محصول خارج شده است.
برای بهبود این روند، دولت تصمیم به راه اندازی سیستم فروش انبوه خودرو به صورت مرحله ای گرفت. 2 مرحله انجام شد و بیش از 2 میلیون تعهد به خودروسازان داده شد. این روش انتقادهایی را نیز به دنبال داشت زیرا تحویل خودروی جمعیت تا ماه آینده و سال آینده به تعویق افتاد.
از سوی دیگر خودروسازان با عدم اجرای کامل این سیاست و به این دلیل که توانایی عرضه خودروهای انبوه را ندارند، به شورای رقابت فشار آوردند تا فروش خودرو را به تدریج متوقف کند. پس از لغو تدریجی فروش، تصمیم بر این شد که خودروسازان در صورت تولید مازاد، خودروها را در سیستم یکپارچه ارائه کنند.
اما خودروسازان به این امر و توافق با سازندگان قطعات یدکی و خدمات راضی نیستند بی صدا برای پاسخگویی به بدهی قطعه سازان که اکنون به 70 درصد رسیده است، اعلام کردند که 120 هزار خودرو را که مدعی مازاد آن هستند، با نرخ 5 درصد زیر حاشیه بازار می فروشند. به خاطر اینکه عدم قطعیت زیاد که در این تفاهم نامه وجود دارد، در نهایت اعلام شد که این طرح مورد توافق قرار نگرفته و مشخص نیست که آیا این طرح اجرایی می شود یا خیر.
معمای 120 هزار خودرو
در این میان شایان ذکر است که هر دو گروه خودروسازی ایرانیان خودرو و سایپا در اطلاعیه هایی از مازاد خودرو اعلام کرده اند. سایپا حتی یک عدد داد. بر اساس اعلام این شرکت، «با کاهش 115 هزار دستگاهی از مجموع 189 هزار دستگاه ساخت گروه سایپا تا پایان سال، 74 هزار دستگاه باقی مانده و با پیش بینی تولید 120 هزار دستگاه در پایان سال در سال، تعداد واحدهای تولیدی 46 هزار واحد بیش از تعهدات خواهد بود.» .
یعنی سایپا تخمین می زند تا پایان سال 120 هزار دستگاه تولید کند در حالی که آمار تولید این شرکت تنها 218 هزار دستگاه در 9 ماه را نشان می دهد.
درست است که سایپا به طور متوسط ماهیانه 25 هزار خودرو تولید می کند، اما چگونه می تواند در پایان سال 40 هزار خودرو در ماه تولید کند تا به تعهدات خود عمل کند و محصولات مازاد را به قیمت بازار بفروشد؟
بنابراین، دو ابهام جدی مطرح می شود. اولا، آیا خودروسازان خودروهایی را در پارکینگ های خود نگهداری می کنند که قصد دارند به عنوان خودروهای مازاد به بازار عرضه کنند؟ یا شفافیت لازم برای ارائه آمار تولید و فروش خود را ندارند؟!
کاهش 13 درصدی در فروش خودرو.
بر این اساس بررسی عملکرد خودروسازان در سامانه منتشر می شود کد (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) طی 9 ماه سال جاری نشان می دهد که مجموع 728 هزار و 915 دستگاه فروخته شده است.
این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 836 هزار و 768 دستگاه فروخته شده است. بنابراین فروش خودرو در 9 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال گذشته افت را تجربه کرده است و خودروسازان 105 هزار و 853 دستگاه فروش داشته اند که 12.9 درصد کاهش داشته است.
کاهش 10.5 درصدی فروش ایران خودرو
بررسی عملکرد شرکت ایران خودرو نشان می دهد که این شرکت طی 9 ماهه امسال 394 هزار و 439 خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل 440 هزار و 379 واحد بوده که معادل 45 هزار و 940 واحد 10.5 درصد کاهش نشان می دهد.
همچنین این شرکت در آذرماه 52 هزار و 79 دستگاه خودرو فروخته است.
جزئیات فروش شرکت ایران خودرو نیز نشان می دهد در 9 ماهه امسال 41 هزار و 474 دستگاه خودرو از گروه سمند تولید و 38 هزار و 591 دستگاه به فروش رسیده است. یعنی 2883 دستگاه از این خودرو به فروش نرسیده است.
62 هزار و 751 دستگاه دنا تولید و 62 هزار و 189 دستگاه فروخته شد. بنابراین ایران خودرو 562 دستگاه از این محصول را به فروش نرسانده است.
15455 دستگاه در 9 ماهه امسال هایما 14 هزار و 777 دستگاه تولید شده است. به این ترتیب 678 دستگاه هایما همچنین برای فروش نیست.
14 هزار و 445 دستگاه نیز در سایر محصولات تولید شد که 14 هزار و 404 دستگاه فروخته شد. بنابراین 41 دستگاه فروخته نشده است.
17 هزار و 397 دستگاه رعنا 17 هزار و 203 دستگاه تولید شده است. بنابراین 194 دستگاه فروخته نشده است.
209 هزار و 85 دستگاه از گروه پژو تولید و 213 هزار و 557 دستگاه فروخته شد.
33 هزار و 850 دستگاه تارا تولید و 33 هزار و 718 دستگاه از این محصول به فروش رسید. بنابراین 132 دستگاه فروخته نشده است.
به این ترتیب ایران خودرو هنوز 4490 دستگاه از محصولات تولیدی خود را به فروش نرسانده است.
شرکت | فروخته شده در سال 1402 | فروخته شده در سال 1401 | درصد تغییر |
ایران خودرو | 394 هزار و 439 دستگاه | 440 هزار و 379 دستگاه | 10.5 درصد |
سایپا | 255 هزار و 71 دستگاه | 291 هزار و 483 دستگاه | 12.5 درصد |
پارس خودرو | 79 هزار و 405 دستگاه | 104 هزار و 906 دستگاه | 24.5 درصد |
جمع | 728 هزار و 915 دستگاه | 836 هزار و 768 دستگاه | 12.9 درصد |
کاهش 12.5 درصدی فروش سایپا
بررسی عملکرد سایپا نشان می دهد که این شرکت در 9 ماه سال جاری 255 هزار و 71 خودرو در حالی به فروش رسیده است که در 9 ماه سال گذشته 291 هزار و 483 دستگاه خودرو فروخته اند. از این رو تعداد 36 هزار و 412 دستگاه خودرو معادل 12.5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به فروش رسید.
همچنین این شرکت در آذرماه 32 هزار و 610 دستگاه خودرو فروخته است.
جزئیات فروش شرکت سایپا نیز حاکی از آن است که در 9 ماهه امسال 36 هزار و 616 دستگاه خودروی شاهین فروخته شده است در حالی که 37 هزار و 658 دستگاه از این محصول تولید شده است، بنابراین هزار و 42 دستگاه خودرو شاهین فروخته نشده است.
178 هزار و 616 دستگاه از خانواده X200 (سقوط، سریعساینا) تولید شده است که از این تعداد 174 هزار و 214 دستگاه فروخته شده است بنابراین 4 هزار و 402 دستگاه از این خانواده به فروش نرسیده است.
42 هزار و 741 هزار و 151 دستگاه وانت تولید شد که 43 هزار و 284 دستگاه فروخته شد که خودروهای ناتمام یا فروخته شده هستند.
در بخش دیگر محصولات نیز شاهد تولید 1231 دستگاه بوده ایم که از این تعداد 957 دستگاه فروخته شده است، بنابراین 274 دستگاه فروخته نشده است. همچنین 19 دستگاه خودروی جدید آریا خودکار تولید شده.
به این ترتیب شرکت سایپا در 9 ماه سال جاری 5 هزار و 718 دستگاه از محصولات خود را به فروش نرسانده است.
کاهش 24.5 درصدی فروش پارس خودرو
تحلیل عملکرد شرکت پارس خودرو نشان می دهد که این شرکت در 9 ماه سال جاری 79 هزار و 405 خودرو در حالی که در 9 ماهه پارسال 104906 دستگاه فروخته شده است. بنابراین، 25 هزار و 501 دستگاه خودرو معادل 24.5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به فروش رسید.
همچنین این شرکت در آذرماه 8 هزار و 17 دستگاه خودرو فروخته است.
در این مدت 21 هزار و 819 دستگاه سریع 21 هزار و 818 دستگاه تولید شده است.
از گروه Q200 (خانواده سریع) 57 هزار و 84 دستگاه تولید و 56 هزار و 597 دستگاه فروخته شد. بنابراین 487 دستگاه از این خودرو به فروش نرسیده است. همچنین 32 دستگاه خودروی جدید آریا خودکار تولید شده.
این گروه خودرویی همچنین واردکننده خودرو میشود که در حال حاضر 270 دستگاه از ZOTYE T300 DL5 به فروش رسیده است.