معرفی انواع فیلم رادیولوژی

معرفی انواع فیلم رادیولوژی

فیلم های پرتونگاری در دنیای امروز مصارف بسیار زیادی دارند و در عرصه های طبی تاثیرگذار هستند. هر یک از این فیلم ها با ویژگی ها و مشخصه های مهمی ارائه می شوند که کارایی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند. فیلم های رادیولوژی به منظور بیان مفاهیم مربوط به اشعه ها هستند و به همین خاطر با کاربردهای وسیعی در دنیای امروز شناخته می شوند. انواع آن ها با استفاده از اشعه ایکس مورد استفاده قرار می گیرند و برای عرصه های درمانی کاربردهای فوق العاده ای دارند. برخی از مهمترین دسته بندی های این محصولات را در ادامه بررسی می کنیم.

بررسی انواع فیلم های رادیولوژی

برای آشنایی بیشتر با فیلم رادیولوژی باید به مدل های مختلف این محصولات دقت داشته باشید. استفاده از این روش ها برای تشخیص انواع بیماری های امروزی ضرورت دارد. این روش بدون درد و خونریزی برای بیماران به کار برده می شود و عوارض جانبی محدودی به همراه دارد. در ادامه با مشهورترین دسته بندی های این محصولات در دنیای اقلام طبی آشنا می شوید.

فیلم های رادیولوژی فلوروسکوپی

در این روش استفاده از این فیلم ها به بیماران نوعی ماده رادیواکتیو می دهند. این مواد به صورت خوراکی مورد استفاده قرار گرفته و برای استفاده از این فیلم ها به کار می روند. از این روش برای بررسی برخی از اعضای مهم بدن استفاده می شود که به پروسه درمان و تشخیص بیماری ها کمک شایانی می کند. قلب و روده ها و شاهرگ های اصلی بدن در این روش تشخیص با استفاده از تکنولوژی رادیولوژی به سهولت مشاهده می شوند. همچنین برای شناسایی و پیدا کردن انواع توده های غیر عادی در بافت ها و مجاری ادراری نیز از این روش استفاده می شود. به همین خاطر کاربردهای این فیلم ها در عرصه های طبی و درمانی هر روز در حال افزایش است.

فیلم های رادیوگرافی

یکی دیگر از مهمترین دسته بندی های فیلم رادیولوژی، فیلم رادیوگرافی است. در این تکنیک از دو مدل ساده استفاده می کنند که هر یک در برخی از مصارف پزشکی به کار می روند. در نوع اول این روش، مواد خارجی وارد بدن بیماران نمی شود. به همین خاطر عوارض آن بسیار کمتر از سایر روش ها خواهد بود. البته این روش محدودیت هایی نیز به دنبال دارد؛ با استفاده از آن تشخیص فاصله بین اندام ها از هم کار ساده ای نخواهد بود. در روش بعدی از رادیوگرافی با استفاده از مواد کنتراست استفاده می شود.

رادیولوژی | فیلم

در این مدل فیلم های رادیوگرافی از مواد خارجی برای تشخیص اندام های مختلف استفاده می کنند. به این ترتیب شناسایی مشکلات موجود کمی ساده تر شده و دقت تشخیص پزشک نیز افزایش می یابد.

سی تی اسکن

یکی دیگر از تکنیک هایی که در رابطه با انواع فیلم رادیولوژی به کار می رود، سی تی اسکن است که با استفاده از اشعه ایکس میسر خواهد بود. تصاویر در این روش با استفاده از تابش اشعه ایکس به اعضای مختلف بدن به دست می آیند. این تصاویر با وضوح بسیار بالایی آماده سازی می شوند. این تکنیک در بسیاری از موارد تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد. موارد حادی مانند خونریزی داخلی با استفاده از سی تی اسکن از اندام های مختلف بدن مشخص خواهند شد. هر گونه لخته شدگی خون در بدن و پارگی نیز با استفاده از این فرایند قابل تشخیص می باشد. همچنین بیماری ها و اختلالاتی مانند آپاندیس نیز با استفاده از این روش در سریع ترین بازه های زمانی مشخص خواهند شد.

سونوگرافی

یکی دیگر از روش های مربوط به استفاده از فیلم رادیولوژی، سونوگرافی است که در آن از امواج صوتی برای به دست آوردن تصاویر مورد نظر استفاده می کنند. این امواج وارد اندام های مختلف در بدن می شوند و تصاویری از آن ها ارائه می دهند. تصاویری از معده و کبد با استفاده از این روش بر روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود. این روش یکی از بی خطرترین تکنیک هایی است که در میان انواع فیلم های رادیولوژی به کار برده می شود. به همین خاطر استفاده بیماران از آن بسیار بیشتر از سایر روش ها است.

یکی از مهمترین کاربردهای این روش در صنعت رادیولوژی ارزیابی و بررسی وضعیت جنین در بدن خانم های باردار است. با استفاده از این تکنیک های رادیولوژی بدون آسیب رسیدن به بدن مادر باردار و جنین اطلاعات صحیحی از سلامتی آن ها به دست می آید.

روش ام آر آی

فیلم رادیولوژی در زمینه ام آر آی نیز کاربردهای وسیعی دارد. در صورتی که بخواهیم همه قسمت ها و اندام های بدن افراد را بررسی کنیم، استفاده از روش ام آر آی بیشتر کارایی خواهد داشت. در این روش از یک میدان مغناطیسی برای ارزیابی شرایط بدن بیمار استفاده می کنند که تاثیر به سزایی در تصویر برداری از اندام های مختلف بدن دارد. دقت و وضوح این روش تصویری برداری در صنعت رادیولوژی مورد توجه پزشکان این حوزه قرار گرفته است. انواع مشکلات عصبی حساس و اختلالات روانی با استفاده از این روش ساده مشخص می شوند و اطلاعات دقیقی از وضعیت این بیماران در اختیار پزشکان مربوطه قرار می گیرد.

فیلم های پزشکی هسته ای

دسته بعدی از انواع فیلم رادیولوژی مربوط به پزشکی هسته ای می شود که بیشتر در خصوص بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش ماده رادیواکتیو به بدن بیماران تزریق می شود و سپس آزمایشات و فرایندهای طبی در بخش های مختلف بدن آن ها صورت می گیرد. عملکرد قلب و خون در این روش به دقت بررسی خواهد شد.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با یکی از متداول ترین روش های تشخیص بیماری در عرصه های مختلف طبی و پزشکی اطلاعاتی را بررسی کردیم. انواع فیلم های رادیولوژی از پرکاربردترین روش های سنجش و ارزیابی بدن بیمار در دنیای امرزو به شمار می روند که دسته بندی های مختلفی دارند و هر یک از آن ها در زمینه تشخیص و درمان برخی از بیماری ها به کار می روند. در این زمینه نمایندگی فروش فیلم رادیولوژی هم میتواند به شما کمک کند. در این جا برخی از دسته بندی های این فیلم ها را بررسی کردیم و طرز استفاده از آن ها را نیز شرح دادیم.

دکمه بازگشت به بالا