متأهل‌ها خوشحال ترند یا مجردها؟

آفتاب نیوز :

جاناتان رتول، اقتصاددان ارشد موسسه گالوپ، گفت: «به هر نحوی که این داده ها را تحلیل کنیم، می بینیم که ازدواج از نظر ارزش زندگی افراد دارای مزایای قابل توجه و قابل توجهی است.

به گزارش روزیاتو، از سال 2009 تا 2023، از 2.5 میلیون بزرگسال در ایالات متحده پرسیده شد که آنها به زندگی فعلی خود چه نمره ای می دهند. با این معیار، 0 بدترین امتیاز و 10 بالاترین امتیاز است. سپس از پاسخ دهندگان پرسیده شد که انتظار داشتند سطح شادی آنها در پنج سال آینده چقدر باشد.

بر اساس این نظرسنجی، برای اینکه افراد پیشرفته در نظر گرفته شوند، باید زندگی فعلی خود را 7 یا بیشتر ارزیابی کنند و انتظار داشته باشند که آینده 8 یا بیشتر باشد.

در طول این نظرسنجی، افراد متاهل به طور مداوم سطوح بالاتری از شادی را نسبت به زوج‌های مجرد گزارش کرده‌اند که بسته به سال بین 12 تا 24 درصد متغیر است.

این نابرابری حتی زمانی وجود دارد که محققان برای عواملی مانند سن، نژاد، قومیت، جنسیت و تحصیلات از هم جدا شوند.

تحصیلات عاملی است که بر شادی تأثیر می گذارد، اما داده ها نشان می دهد که بزرگسالان متاهل بدون مدرک لیسانس شادتر از بزرگسالان دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

برادفورد ویلکاکس، استاد جامعه شناسی و مدیر پروژه ملی ازدواج در دانشگاه ویرجینیا می گوید: «چیزهایی مانند نژاد، سن، جنسیت و تحصیلات». اما به نظر می رسد ازدواج مهمتر از این عامل است.»

او گفت: “ما موجوداتی اجتماعی هستیم و همانطور که ارسطو گفت ما برای برقراری ارتباط ساخته شده ایم.”

تفاوت در انتخاب شریک زندگی امروز

ایان کرنر، مشاور و درمانگر خانواده و روابط گفت: “در طول ده سال گذشته، در محل کار متوجه تغییر تدریجی معیارهای انتخاب شریک زندگی از “عاشقانه” به “دوستی” شده ام. یعنی افراد شریک هایی را انتخاب می کنند که شبیه به دوستان – دوست او، نه تنها عشق زندگی او.

وی گفت: اگرچه این امر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در جذب شریک زندگی شود، اما به این معنی است که این افراد بر اساس ویژگی هایی شریک زندگی خود را انتخاب می کنند که می تواند منجر به ثبات و رضایت طولانی مدت شود.

روانشناس دکتر مونیکا اونیل گفت: مفهوم تعهد تجربه پیوند با افراد دیگر است و در بهترین حالت به معنای برقراری ارتباط با کسی است که در هنگام مواجهه با هر مشکلی پایگاه امن و مطمئنی برای شما خواهد بود.

آیا برای شادتر بودن باید ازدواج کنم؟

اگرچه می‌توان از داده‌ها نتایج مهمی گرفت، اما نمی‌توانیم به طور قطعی به این سؤال پاسخ دهیم که آیا ازدواج دلیل افزایش سطح شادی است یا خیر؟ کیفیت ازدواج می تواند بر اساس شرایط فردی، تغییرات اجتماعی و دیدگاه های فرهنگی در مورد ازدواج متفاوت باشد.

برای مثال، داده‌ها نشان می‌دهند که در جامعه‌ای که ازدواج اغلب یک ضرورت عملی است، تأثیر کمتری بر خوشبختی نسبت به جامعه‌ای دارد که افراد احساس می‌کنند قادر به انتخاب شریک هستند. و بودن در یک ازدواج ناخوشایند باعث نمی شود احساس بهتری در مورد زندگی خود داشته باشید. شاید افراد متاهل شادتر از افراد مجرد باشند.

چه متاهل و چه مجرد، می توانید با برقراری ارتباط خوب در مورد تعهدات خود، شانس خود را برای داشتن یک رابطه شاد به حداکثر برسانید.

دکمه بازگشت به بالا