لوازم الکتریکی کم مصرف می‌شوند

الکتریکی | لوازم الکتریکی

با توجه به اهمیت و ضرورت بهره وری در صنعت برق، برنامه ای برای کاهش مصرف 10000 مگاوات برق در نظر گرفته شده است که 3000 مگاوات آن با بازنگری در استانداردهای انرژی تجهیزات الکتریکی محقق می شود.

به گزارش میجیک، در تابستان سال گذشته 70 هزار مگاوات برق مورد نیاز کشور وجود داشت و بر اساس محاسبات انجام شده 30 هزار مگاوات برق در بخش های سرمایشی و مختلف اعم از خانگی، اداری و تجاری ساخته شد. برای تامین این 30 هزار مگاوات انرژی، اگر بر اساس ایجاد و احداث نیروگاه های جدید باشد، نیاز به ایجاد ظرفیت جدید 40 هزار مگاواتی داریم که به 20 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. گیاهان اقتصادی نیستند زیرا این نیاز در طول سال و در مناطق مختلف کشور دائمی نیست.

امروزه بخش عمده ای از نیازهای مصرف انرژی در بخش سرمایش مربوط به کولرهای آبی، کولرهای گازی و کانال های اسپلیت است که هر کولر آبی ۷۰۰ کیلووات ساعت در سال مصرف می کند که بیش از دو برابر فاصله استاندارد توسعه یافته است. در بخش کولرهای گازی وضعیت بدتر از کولرهای آبی و در کانال جداسازی و چیلرها وضعیت بدتر است و دلیل اصلی این مشکل عدم نظارت و استاندارد در این تولید و مصرف است. سیستم خنک کننده.

در گذشته تلاش خوبی برای تغییر لامپ های رشته ای پرمصرف به کم مصرف انجام شد، اما باید توجه داشت که لامپ های کم مصرف 10 سال پیش، امروزه و به دلیل پیشرفت های دیگر فناوری، همچنان پرمصرف محسوب می شوند، در حالی که طبق آمار امروزه هر 5 سال یک میلیون لامپ رشته ای در کشور تولید می شود که آمار نگران کننده ای است.

در این میان، ارتقای رتبه انرژی تجهیزات مصرف کننده انرژی، علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت به مصرف کنندگان، می تواند قدرت رقابت این تجهیزات را در بازارهای ملی و بین المللی افزایش دهد. لذا بر اساس مواد قانونی مربوطه در خصوص اصلاح الگوی مصرف، ارتقای استانداردها و ضوابط مصرف انرژی در تجهیزات برقی و فرآیندهای پر انرژی صنعتی یکی از برنامه های دولت سیزدهم است که محمود کمانی، رئیس اداره بهره وری انرژی و سازمان بهره وری برق ایران اعلام کرد که چهار سال بعد 3000 مگاوات صرفه جویی انرژی برای کولرهای آبی 1200 مگاوات، کولرهای گازی 1000 مگاوات، روشنایی 300 مگاوات و سایر تجهیزات 500 مگاوات پیش بینی شده است.

به گفته وی، حدود 20 میلیون کولر آبی داریم که سالانه حدود 18 میلیارد کیلووات ساعت برق و 700 میلیون متر مکعب آب مصرف می کنند. استاندارد جدید علاوه بر کاهش مصرف برق، حدود 30 درصد از مصرف آب کولرهای آبی را بهینه می کند. در برچسب استاندارد جدید کولرهای آبی، گریدهای E، F، G از برچسب انرژی حذف و سه گرید ± A+++، A++، A بالاتر از دسته برچسب انرژی اضافه شده است. سالانه حدود یک میلیون کولر آبی در کشور تولید می شود که پیش بینی می شود با این سیاست حدود 250 مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم. در سال جاری طبق توافق صورت گرفته با وزارت امنیت و استاندارد، استفاده اجباری از موتورهای BLDC اجرا می شود و با این کار حدود 500 مگاوات از توان کاسته می شود.

مصرف انرژی کشور از نظر سرمایش آبی دو برابر شرایط استاندارد است، می توانیم با استفاده از 15 هزار مگاوات برق به جای 30 هزار مگاوات، همین سرمایش را برای خانواده ها، مراکز تجاری، مراکز اداری، عمومی و … تامین کنیم. را می توان با استفاده از ابزار و تجهیزات استاندارد انجام داد.

بر اساس برآوردهای کارشناسان می تواند با افزایش بهره وری، مصرف انرژی را تا 15000 مگاوات کاهش دهد. اخیراً قرارداد همکاری سه جانبه «ارتقای استانداردها و ضوابط مصرف انرژی در تجهیزات الکتریکی و سیستم‌ها و فرآیندهای انرژی صنعتی مشمول اجرای استانداردها» بین سازمان ساتبا، وزارت حراست و سازمان ملی استاندارد ایران امضا و منعقد شد. وزارت نیرو که می تواند در این زمینه موثر باشد.

از آثار و نتایج امضای این تفاهم نامه می توان به توقف تولید الکتروموتورهای القایی پرمصرف مورد استفاده در کولرهای آبی، تولید کولرهای گازی (اعم از اسپلیت و کانال اسپلیت) با بالاترین رده استاندارد مصرف انرژی بر اساس اینورتر اشاره کرد. تکنولوژی، تولید آب کولرهای تنها با موتورهای با راندمان بالا (شامل BLDC، PMSM و غیره) از ابتدای سال 1403 توسعه تولید لامپ ها و لامپ های LED فوق العاده کم و با راندمان بالا و توقف تولید برق پرمصرف لامپ ها (هر دو رشته ای، رشته ای، بخار جیوه و بخار سدیم) ذکر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا