قیمت انرژی تغییر می‌کند؟ – میجیک

قیمت انرژی

معاون وزیر اقتصاد گفت: در حوزه انرژی نباید همه راهکارها به اصلاح قیمت ختم شود، بلکه اصلاح ساختار خواسته وزارت اقتصاد است. در حوزه نان نیز با استفاده از زیرساخت های سامانه می توانیم اختلاف 27 هزار میلیارد تومانی را کنترل کنیم. البته به این معنا نیست که سیاست قیمتی در پیش نمی گیریم، بلکه با توجه به شرایط زمانی، اقتصادی و سیاسی راه حل های مختلفی را انتخاب می کنیم.

به گزارش میجیک، سیدعلی روحانی – معاون سیاسی وزیر اقتصاد – امروز (یکشنبه) در نشست خبری همایش «اقتصاد ایران، اصلاحات ساختاری، حل ناهماهنگی و نقش‌آفرینی در عرصه بین‌الملل» گفت: از ابتدای سال سوم دولت سیزدهم و ادامه این همایش به منظور بررسی رویکردهای مختلف و ترسیم برنامه های آتی برگزار می شود. این کنفرانس بستر گفتگوی نخبگان را برای رسیدگی به مشکلات اساسی اقتصاد ایران فراهم می کند. این فضا به بهبود تصمیم گیری ها و تصمیم گیری ها کمک می کند.

مشکل صندوق های بازنشستگی سابقه ای بیش از 30 سال دارد

وی افزود: در اقتصاد کشور با نارضایتی شدیدی مواجه هستیم که به دهه ها قبل برمی گردد. وقتی صحبت از ناهماهنگی صندوق بازنشستگی می شود، ریشه در تصمیماتی دارد که شاید بیش از 30 سال از آن گذشته باشد. ناهماهنگی نظام بانکی بیش از یک دهه است که ریشه در اقتصاد ایران دارد. عدم تعادل انرژی نیز نتیجه چندین تصمیم با ملاحظات رفاهی در طول چند دهه است. بسیاری از این مشکلات در دولت قابل رفع نیست و ریشه در سطح قانونی و نظارتی دارد.

به گفته روحانی، مسائل بانکی، ارزی، انرژی، بودجه، مالیات، رفاه 5 عدم تعادل اصلی اقتصاد ایران است و ریشه اصلی این پنج عدم تعادل ساختار تصمیم گیری اقتصاد ایران است. اختلاف نظر در تصمیم گیری باید به عنوان یک محور مستقل بررسی شود. سپس به وضعیت نسبتاً سالم اقتصادی می رسیم، اما جهت حرکت مشخص نیست. آنچه جهت اقتصاد را تعیین می کند، موقعیت و نقش جدید اقتصاد ایران در عرصه بین المللی است.

روحانی گفت: رئیس جمهور و رئیس مجلس در این همایش حضور خواهند داشت. در پیش نشست همایش با حضور افراد دارای نظرات مختلف که در این همایش نیز حضور داشتند و شرکت داشتند بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

این کنفرانس یک سیگنال صعودی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح انرژی با تغییر قیمت تمام می شود و آیا برگزاری این همایش نشانه افزایش قیمت است، گفت: باید به رفاه و نظام مالیاتی با هم نگاه کنیم نه فقط بهزیستی. این کنفرانس در مورد سیاست های کوتاه مدت نیست. ما در مورد مشکلی صحبت می کنیم که ریشه چندین دهه دارد و راه حلی که سال ها طول می کشد. ما نباید راه حل را به برخی اصلاحات قیمت در کوتاه مدت کاهش دهیم. ترمیم ریشه و راه حل های مزمن زمان بر است.

معاون سیاست اقتصادی وزیر اقتصاد ادامه می دهد: در حوزه انرژی نباید همه راهکارها به اصلاح قیمت ختم شود. بنابراین، اساسا، این کنفرانس سیگنال در مورد تغییر قیمت نیست. علاوه بر این در حوزه نان نیز با استفاده از زیرساخت های سامانه می توانیم عدم تعادل 27 هزار میلیارد تومانی را کنترل کنیم. البته این بدان معنا نیست که نباید سیاست قیمت گذاری را اعمال کنیم. ما با توجه به شرایط زمانی، اقتصادی و سیاسی راه حل های مختلفی برای انتخاب داریم.

وی درباره فساد از جمله تخلف چای دباش گفت: فساد در جاهایی بیداد می کند که ریشه نارضایتی ها باشد. تعدد نرخ ها ریشه عدم تعادل اقتصادی است. بنابراین، فساد پدیده‌ای است که ریشه نارضایتی دارد که ریشه فساد در بودجه دولت، صندوق بازنشستگی و انرژی است.

روحانی با اشاره به کاهش قدرت اعتباری بانک ها گفت: کاهش قدرت اعتباری بانک ها ربطی به ناهماهنگی ندارد. کنترل رشد نقدینگی و کنترل ترازنامه بانکی در راستای کنترل تورم صورت گرفته است که البته یک اضافه هم دارد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: دو محور را برنامه ریزی می کنیم که یکی ساختار اقتصادی و دیگری حکمرانی مبتنی بر داده هاست تا ریشه های نهادی اختلاف نظرها برطرف شود. اگر ساختار تصمیم‌گیری تغییر کند و حکمرانی مبتنی بر داده‌ها پیشرفت کند، به هدفمندتر شدن تمام اقدامات دولت از جمله سیاست‌های رفاهی کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: اختیارات در نظام ارزی باید به مرکز مبادلات ارز و طلا منتقل شود یا حداقل باید به افزایش اختیارات این مرکز کمک کنیم. حتما به جزئیات این موضوع خواهیم پرداخت. لازمه این است که تمامی نیازهای ارزی مشروع کشور از این مرکز تامین شود و تمامی درآمدهای ارزی کشور در این مرکز و بر اساس سازوکار آن تامین شود.

نقدینگی باید به سمت تولید برود

محمد نعمتی – مشاور وزیر اقتصاد – نیز در این نشست خبری در پاسخ به سه سوال میجیک درباره راهکارهای کنترل نقدینگی و پایه پولی اظهار کرد: رقم 7100 هزار میلیارد تومان نقدینگی در 50 سال ایجاد شده و 130 افزایش داشته است. هزار بار اگر مربوط به تولید باشد باید اتفاقات مثبتی در اقتصاد کشور بیفتد اما وقتی در نیم قرن یک درصد رشد اقتصادی داشته باشد نشان می دهد که از این پول در فضای تولید استفاده نمی شود.

وی ادامه داد: کاهش وام های بانکی که پول است، منطبق بر تولید نیست، بلکه با سفته بازی و دلالی مطابقت دارد. در طول سال ها، فضا برای تولید محدود بوده است. روندی که وزارت اقتصاد دنبال می کند این است که پول را در فضای تولید بگذارد.

به گفته نعمتی، این اختلال در پنل ناهماهنگی پولی و بانکی در این همایش مطرح می شود. برخی رسانه ها از نقشه راه وزارت اقتصاد انتقاد کردند زیرا وزارت اقتصاد می خواهد از مالیات درآمد خود را به دست آورد. اما هدف اصلی وزارتخانه و سازمان امور مالیاتی اصلاح روند تزریق نقدی اختصاص یافته به فعالیت های غیرتولیدی و نرسیدن به تولید است.

به گزارش میجیک، مجاهدی – دبیر اجرایی همایش – نیز در این نشست خبری اظهار کرد: تحلیل مشکلات و راهکارها موضوع مهمی در حوزه اقتصاد است. همایش اقتصاد ایران در گام نخست معضل اقتصادی ایران در قالب بیش از 40 پیش نشست با حضور حداقل 200 استاد دانشگاه، اقتصاددان و صاحب نظر برگزار شد.

وی افزود: حدود 100 مقاله به همایش ارسال شد که از این تعداد 35 مقاله پذیرفته شد. این مجموعه از پیش نشست ها، مقالات و سایر اقدامات به موضوعات اصلی اقتصاد ایران از جمله بانک، ارز، انرژی، بودجه، مالیات، مسائل رفاهی، حکمرانی و جایگاه اقتصادی ایران در عرصه بین المللی می پردازد. فردا و پس فردا موضوع در پنل ویژه مطرح می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا