فروش سهام آرامکو به زودی آغاز می‌شود

فروش سهام

عربستان سعودی قصد دارد سهام چند میلیارد دلاری غول دولتی آرامکو را بفروشد.

به گزارش میجیک، دو منبع آگاه به رویترز گفتند: فروش سهام این غول انرژی به زودی و احتمالا در ماه ژوئن آغاز می شود و یکی از بزرگترین عرضه های سهام در منطقه خواهد بود.

یکی از منابع آگاه گفت: قیمت سهام عرضه شده می تواند به حدود 10 میلیارد دلار برسد. آماده سازی برای عرضه اولیه عمومی آرامکو ادامه دارد و جزئیات ممکن است تغییر کند.

رویترز قبلا گزارش داده بود که بانک هایی از جمله سیتی گروپ، گلدمن ساکس و HSBC برای مدیریت فروش انتخاب شده اند.

عربستان سعودی برنامه اصلاحات اقتصادی موسوم به افق 2030 را آغاز کرده است که توسعه بخش خصوصی و رشد غیرنفتی را در مرکز توسعه آینده این کشور قرار می دهد. این کشور برای جذب گردشگران و استعدادها در اقتصاد دیجیتال و دور شدن از وابستگی به درآمدهای نفتی، سرمایه گذاری گسترده ای را در شهرها در آینده برنامه ریزی کرده است.

عربستان سعودی اکنون پس از فروش 1.7 درصد از سهام آرامکو در عرضه اولیه عمومی در دسامبر 2019، بیش از 98 درصد از سهام این غول نفتی را در اختیار دارد. از 98 درصد سهام عربستان سعودی، 90 درصد سهام آرامکو متعلق به دولت سعودی و هشت درصد دیگر به صندوق های سرمایه گذاری دولتی. دولت عربستان سعودی به عنوان بزرگترین سهامدار آرامکو، برای تامین هزینه های بودجه به شدت به پرداخت های این شرکت متکی است.

به گزارش رویترز، اگرچه آرامکو درآمدهای کمتری را در سه ماهه اول سال 2024 به دلیل کاهش قیمت نفت و حجم فروش کمتر گزارش کرد، اما اوایل این ماه اعلام کرد که انتظار دارد 31 میلیارد دلار سود نقدی بپردازد. از زمان عرضه اولیه عمومی سهام در سال 2019 که بزرگترین عرضه اولیه سهام در جهان بود، سهام آرامکو از 32 ریال در زمان عرضه اولیه به 38.64 ریال در سال گذشته افزایش یافت. سهام آرامکو روز جمعه با قیمت 29.95 ریال بسته شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا