عمر خاموشی‌ها به سررسید – میجیک

اگرچه خاموشی و نارضایتی در صنعت برق به ارث این دولت بود، اما دولت سیزدهم با سیاست افزایش تولید برق و اجرای طرح مدیریت مصرف اجازه نداد خاموشی ها مهمان ناخوانده منازل بماند.

به گزارش میجیک، در تابستان 1400 با وجود افزایش 5 درصدی مصرف برق کشور در سال یعنی بیش از 3500 مگاوات، بین تولید برق و تقاضای 15000 مگاوات ناهماهنگی وجود دارد. از سوی دیگر، توسعه ظرفیت تولید برق در دوره قبل با رشد تقاضا تناسبی ندارد، آن هم به دلیل عقب ماندگی هایی که در این بخش وجود دارد، به طوری که توسعه حداقل 35 هزار مگاوات در ظرفیت تولید برق. این کشور در افق چهار ساله فعالیت دولت دیده می شود که رشد آن معادل 41 درصد ظرفیت ایجاد شده تاکنون است.

علاوه بر این، در سال‌های 2018 و 2019، با کمبود سوخت برای تولید برق، فرسودگی و سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌های حیاتی، افزایش شدید مصرف برق در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی و مالی مواجه هستیم. . عدم تعادل از جمله مشکلاتی بود که گریبانگیر صنعت برق شد. در این میان بدهی صنعت برق رو به افزایش است و میزان بدهی وزارت نیرو، منابع معدنی و نیرو به پیمانکار برق بیش از میزان بدهی دولت به بانک مرکزی است و هر سال در حال افزایش است.

از سوی دیگر یکی از مهم ترین دلایل خاموشی سال گذشته کاهش بارندگی و کاهش 50 درصدی مخزن سد برای تولید برق از نیروگاه بود. سیل سال 2019 به درستی پیش‌بینی نشده بود و به همین دلیل بخشی از مخزن سد برای مدیریت سیل تخلیه شد، اما هیچ باران یا سیلابی آب خالی را پر نکرد.

به هر حال، دلیل کمبود منابع در مخزن سد در سال 1400، وزارت نیرو امکان تولید برق از نیروگاه را از دست داد و به این ترتیب حدود 8000 مگاوات برق تولیدی نیروگاه بود. از مدار خارج شده است.

بر این اساس و برای برون رفت از وضعیت موجود، رویکردهای متعددی تشریح و ارائه شده است. یکی از این رویکردها «توسعه و افزایش ظرفیت نیروگاهی» در کشور بر اساس برنامه هایی مانند احداث نیروگاه های حرارتی، افزایش ظرفیت تولید نیروگاه های موجود، ساخت نیروگاه های خود مصرفی است. نیروگاه های صنعتی، جهش در ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر، تعمیرات و بهبود راندمان نیروگاه ها پیش بینی شد.

در رویکردی دیگر «ساخت و بهسازی زیرساخت شبکه» مد نظر قرار گرفته است، به طوری که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 7000 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به بهره برداری رسیده است. در بخش تولید برق مستقل صنعتی تاکنون 36 موافقت اصولی برای احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت 15404 مگاوات صادر شده است.

مدیریت تقاضا و بهینه سازی مصرف نیز از دیگر اقدامات ویژه برنامه ریزی شده و سیاسی شده است که در این راستا مصوبه قانون بودجه معلق 1400 در دستور کار قرار گرفت و با تصویب شورای دولت اصلاح تعرفه برق پرمصرف ها در دستور کار قرار گرفت. مشتریان در دستور کار قرار گرفت و با اعلام تعرفه های پلکانی برای مخارج خارج از الگوی مصرف، گام بزرگی در جهت تغییر رفتار مصرفی این دسته از مشتریان برداشته شد.

بر این اساس در تابستان سال گذشته 8 میلیون و 200 هزار مشترک برق مشمول دریافت قبوض برق رایگان یا دریافت اعتبار شدند و رقمی بالغ بر 1350 میلیارد تومان تحت عنوان پاداش به مشترکان خانگی اختصاص یافت. امسال این طرح اجرا شده اما دامنه آن بیشتر است به طوری که همه مشتریان مشمول این طرح می شوند و تعداد پاداش ها نیز افزایش یافته است.

یکی از مواردی که باعث خاموشی برق در دولت قبل شد این بود که تعمیر نیروگاه را به موقع انجام ندادند. تعمیر نیروگاه وی با هدف جلوگیری از خاموشی تاکید کرد. مشکلاتی که دقیقاً در دو سال گذشته پیشرفت کرده است، طبق اعلام، اکثر تعمیرات نیروگاه در اوایل خرداد به پایان رسیده است و در حال حاضر راندمان نیروگاه به 39.1 درصد رسیده است. برای برنامه ریزی های انجام شده تا پایان بهره وری نیروگاه 1402. به 39.2 درصد رسید.

مجموع اقدامات انجام شده در زمینه افزایش توان تولید و مدیریت مصرف برق باعث می شود کشور با مشکل خاموشی مواجه نشود و با ارائه راهکارهایی می تواند عدم تعادل صنعت برق را برطرف کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا