شغلی که هنوز شغل نیست!

در آستانه روز جهانی راهنمایان تور، تعیین وضعیت رسمی این پروژه و شناسایی راهنمایان تور با وضع قوانین رسمی از جمله بیمه به عنوان یکی از درخواست های اصلی راهنمایان تور؛ خواسته ای که بیش از دو دهه است بر اجرای آن تاکید شده است.

به گزارش میجیک، برگزاری گردهمایی راهنمایان تورهای ایران پس از چهار سال وقفه دلیلی است برای یادآوری برخی مشکلات و درخواست های راهنمایان گردشگری، حرفه ای که هنوز به رسمیت شناخته نشده و در سال های اخیر به دلیل رکود گردشگری . ، با چالش جدی خروج متخصصان خود مواجه شد

مینا علیزاده نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان جهانگردی استان گیلان وی با تحلیل مشکل راهنمایان تور تصریح کرد: گام اول این است که مشکل را در چند سطح خارجی خارجی با اثربخشی قوانین داخلی، داخلی و استانی تفکیک کرده و برای هر سطح راه حل جداگانه ای اندیشیده شود. مهمترین درخواست های راهنمایان تورهای ایرانی بر هیچکس پوشیده نیست و در دید عموم از جمله: امنیت شغلی، بیمه راهنما، چاره جویی برای مشکل خروج راهنمایان تور از کشور، توجه به شرایط کاری، استفاده از فرصت پیش آمده. درخواست های خود را آزاد کنند. سفر به دلیل کووید-19 برای بهبود شرایط راهنما و معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری امن در منطقه و جهان متوقف شد.

این راهنمای گردشگری ادامه می دهد: طبق اولین گزارش منتشر شده (گردشگری سازمان ملل) در سال 2024، گردشگری بین المللی به سطح قبل از شیوع کووید-19 نزدیک شده است. برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران در راستای رویدادهای جهانی و به عنوان رویدادی مهم پس از چهار سال وقفه، فرصت مناسبی برای تثبیت و معرفی کار راهنمایان است (چرا که ارزیابی و تدوین برنامه عملیاتی ضروری است. پیش نیازهای تأسیس و معرفی کار راهنماها. اما ممکن است فرصت خوبی برای راهنماهای همه کشورها باشد تا پس از تحمل بحران چند سال گذشته دوباره گرد هم آیند، بنابراین امیدواریم برای گام بعدی راهنمای گردشگری، به عنوان یکی از کلیدی ترین، ادامه و هم افزایی و تعامل داشته باشیم. حلقه های زنجیره ارزش گردشگری که از این رو دارای اهمیت است.

وی همچنین در تحلیل وضعیت پیش روی ایرانگردی و مشکلات راهنمایان تور نیز گفت: شاید بهتر باشد این معضل به صورت جداگانه و در سطحی متفاوت بررسی شود. زیرا ممکن است برخی از شرایط پیش روی گردشگری ایران منحصر به ایران نباشد، مانند انباشت تقاضای سفر به دلیل شیوع کووید 19، مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره، اما بخش هایی که مختص ایران هستند، در علاوه بر این. به این عوامل، ممکن است از نوامبر 2018 تحت تأثیر وضعیت امور قرار گیرد.

نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان ادامه داد: فشارسنج سازمان جهانی گردشگری در پایان سال 2023 عوامل زیر را برای رشد فوق العاده گردشگری خاورمیانه بیان کرده است که می تواند یک مدل. برای حل مشکلات پیش روی ایرانگردی: تسهیل صدور روادید، توسعه مقاصد جدید، سرمایه گذاری در پروژه های جدید مرتبط با گردشگری و میزبانی رویدادهای بزرگ.

رزا مصطفوی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنفی راهنمایان گردشگری استان آذربایجان غربی وی همچنین با اشاره به برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان تورهای ایران به عنوان رویدادی تجاری برای اتحاد و معرفی حرفه راهنمایی گفت: با توجه به هدف برگزاری این گردهمایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی راهنمای باید گامی موثر در جهت شناخت و شناسایی جایگاه این حرفه را بالا ببرد.بنابراین ادامه و برگزاری این رویداد پس از یک وقفه چهار ساله برای ایجاد و همبستگی بسیار مهم و حائز اهمیت است و البته شروع جدیدی برای دریافت درخواست از فعالیت های این صنف است.

وی با تحلیل وضعیت پیش روی ایرانگردی و مشکلات پیش روی راهنمایان گفت: این مشکل به دلیل آسیب پذیری صنعت گردشگری به ویژه در ایران به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر با توجه به وسعت ایران و گستردگی جاذبه های آن باید در جهت معرفی تمامی استان ها به ویژه استان های مرزی گام برداشت. زیرا دروازه ورود گردشگران به کشور است اما از اثرات رشد اقتصادی و مهمتر از آن راهنمای اشتغال در استان بهره چندانی نمی برند.

این راهنمای گردشگری همچنین مهم‌ترین درخواست‌های راهنمایان تورهای ایران را برای تثبیت جایگاه رسمی این پروژه و شناسایی با حمایت و استقرار قانون رسمی از جمله بیمه راهنما فهرست می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری استان آذربایجان غربی همچنان برنامه ریزی آژانس های گردشگری برای جذب گردشگر به کشور را ادامه می دهد که این امر موجب احیای این صنعت و مهمتر از آن فعالیت راهنمایان تور و اقدام قاطع در برابر آن می شود. تورهای غیرقانونی، از جمله تورهای بدون مجوز و مهمتر از آن، تورهای بدون ثبت نام دارنده کارت راهنما به عنوان یکی از الزاماتی است که اکثر راهنماها درخواست انجام آن را دارند.

از سال 1990 با توصیه رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان، 21 فوریه به عنوان روز جهانی راهنمایان گردشگری انتخاب و در تقویم ثبت شد. این روز طبق تقویم جهانی هر ساله در دوم مارس با گردهمایی راهنمایان تور در ایران جشن گرفته می شود. امسال پانزدهمین گردهمایی راهنمایان تور در تاریخ 7 بهمن ماه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا