شتاب در تغییر برای حل بحران آب

بحران آب

معاون وزیر نیرو با اشاره به خشکسالی شدید راهکارهایی را برای برون رفت از بحران آب ارائه کرد.

به گزارش میجیک، محمد جوان بخت در یادداشتی به مناسبت روز جهانی آب به بیان خطر خشکسالی و کم آبی در جهان پرداخت و اطلاعاتی را در خصوص برون رفت از بحران آب عنوان کرد:

“جهان با خطر جدی خشکسالی مواجه است، خطری که دیر یا زود گریبانگیر همه ساکنان این سیاره خواهد شد. بحران خشکسالی همیشه کره زمین را تهدید می کند. اما 22 مارس (2 آوریل) به عنوان روز جهانی آب تلاشی برای جذب است. توجه همگان توجه به گفتمان از این بحران است ابتدا در سال 1992 و در دستور کار بیست و یکمین اجلاس کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در ریودوژانیرو، 22 مارس به عنوان “روز جهانی آب” اعلام شد و همه از كشورها خواسته شد كه بيست و يكمين اعلاميه سازمان ملل متحد را اجرا كنند، از طريق انتشار نشريات و برگزاري كنفرانس ها، نشست ها و نمايشگاه ها، نسبت به آگاهي مردم در مورد آب اقدام كنند و سعي در احترام گذاشتن به آنها داشته باشند.

سازمان ملل هر سال شعاری را برای این روز انتخاب می کند و از 22 تا 24 مارس کنفرانس آب را در یکی از شهرهای جهان برگزار می کند. امسال شعار روز جهانی آب «تسریع تغییر برای حل بحران آب» است که حامل پیام بسیار مهمی است.

«شتاب» به لزوم تسریع در حل بحران آب اشاره دارد. همزمان با گذر زمان بر تعداد افراد این کره خاکی نیز افزوده می شود و مصرف کنندگان منابع محدود آبی روز به روز در حال افزایش هستند. متفکران جهان و سیاستگذاران کشورها باید برای نجات جهان از کم آبی سریعتر فکر و اقدام کنند و همه ساکنان کره زمین نیز باید از این منبع بی بدیل محافظت و حراست کنند. تا حد امکان اقدامات لازم را انجام دهید.

اختلال و سوءمدیریت در سراسر چرخه آب باعث تضعیف پیشرفت در همه مسائل حیاتی جهانی، از سلامت تا گرسنگی، عدالت تا اشتغال، آموزش به صنعت، فاجعه تا صلح می شود. امروزه در سرتاسر جهان، میلیاردها نفر و بسیاری از مدارس، مشاغل، مراکز بهداشتی، مزارع و کارخانه‌ها در حالت تعلیق هستند زیرا هنوز حقوق بشر در مورد آب و فاضلاب رعایت نشده است.

ما باید تغییرات را تسریع کنیم و از “کسب و کار طبق معمول” فراتر برویم. خوشبختانه سال هاست که این کار در کشور ما آغاز شده و ایران را به یکی از موفق ترین کشورهای جهان از نظر دسترسی عادلانه به آب سالم و بهداشت تبدیل کرده است. بر اساس برآوردهای بین المللی، کشورهای در حال توسعه باید چهار برابر سریعتر از وضعیت فعلی کار کنند تا در مدار توسعه قرار گیرند. اما این وضعیتی نیست که دولت بتواند به تنهایی از عهده آن برآید.

محدودیت منابع آب همه را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین همه ما باید کاری انجام دهیم. کشور ما ایران در کمربند بیابانی و نیمه بیابانی کره زمین قرار دارد. این منطقه با محدودیت منابع آب سطحی، تبخیر زیاد، وابستگی به منابع آب زیرزمینی و بارندگی کم مشخص می شود. بنابراین میانگین بارندگی در کشور ما تقریباً یک سوم میانگین جهانی است.

همچنین این میزان بارندگی در سراسر کشور پراکندگی یکسانی ندارد و در برخی مناطق کمتر از این میزان است. لازم به ذکر است که در سال های اخیر مشکلات گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی نیز بر گسترش تنش آبی در ایران افزوده است. برخی از این منابع توسط فاضلاب های صنعتی، آب کشاورزی و ورود زباله های شهری به سطح آب آلوده شده است.

از سوی دیگر پس از بهره برداری از منابع آب زیرزمینی و کاهش کمیت آنها، هر روز شاهد افزایش غلظت املاح و شوری این منابع هستیم. همه اینها نشان می دهد که بیان ارزش این منبع مهم برای همگان کاملاً ضروری است. زیرا وقتی منابع برای ما مهم است و در عمل برای محافظت و مراقبت تلاش می کنیم، به آنها احترام می گذاریم. بیایید ارزش آب را درک کنیم و برای حفاظت از این منبع حیاتی تلاش مضاعف و سریع داشته باشیم تا ایرانی آباد، شاد و پایدار را برای نسل آینده به ارمغان بیاوریم.

سال 1401 سال بسیار سخت و متفاوتی برای همکارانم در صنعت آب ایران اسلامی بود که با یاری خداوند، تلاش جهادی و برنامه ریزی دقیق زیر نظر مستمر و موثر وزیر نیرو توانستیم آن را پشت سر بگذاریم. با موفقیت . و خدمات مهم و موثری را به مردم شریف ارائه دهد و در این زمینه می توان به پروژه انتقال آب به شهرهای همدان و سنندج و همچنین تکمیل پروژه بزرگ آبرسانی در غدیر خوزستان اشاره کرد.

انشاالله در این سال جدید بتوانیم گام های بلندی در جهت حفظ منابع آبی کشور برداریم و به یاری خداوند SWT منابع آبی ایران اسلامی هر روز غنی تر از روزهای گذشته است. چیزهای مهم را دست یافتنی خواهد کرد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا