سهم ۵ درصدی تجدیدپذیرها از کل تولید برق

بر اساس آمار، از ابتدای سال 1401 تا پایان دی ماه، تولید انرژی های تجدیدپذیر معادل 9189 میلیون کیلووات ساعت بوده که 5 درصد از کل تولید برق کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش میجیک، امروزه نیاز به افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر در جهان بسیار حائز اهمیت است، به طوری که بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، تامین برق از منابع انرژی پاک مانند خورشیدی تامین می شود. انرژی بادی یا آبی باید تا پایان این دهه دو برابر شود تا گرمایش جهانی کاهش یابد زیرا اگر این کار انجام نشود، تغییرات اقلیمی و بحران آب می‌تواند امنیت انرژی را تضعیف کرده و منابع انرژی تجدیدپذیر را به خطر بیندازد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، تولید انرژی منبع انتشار حدود سه چهارم گازهای گلخانه‌ای در جهان است و برای حفاظت از کره زمین، ظرفیت تولید انرژی‌های پاک از جمله انرژی خورشیدی افزایش می‌یابد. ، انرژی بادی و آبی و همچنین بهبود بهره وری انرژی بسیار مهم هستند.

ایران با میانگین بیش از 280 روز آفتابی در سال در رتبه نخست دریافت‌کنندگان انرژی خورشیدی در جهان قرار دارد، اما با وجود این، نتوانسته به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد.

بر اساس آخرین آمار توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، میزان برق تولیدی از منابع پاک در پایان دی ماه امسال به 9189 میلیون کیلووات ساعت رسیده است که از انتشار 50 هزار تن گازهای گلخانه ای و 0.4 هزار تن جلوگیری می کند. تن آلاینده های محلی در پایان ژانویه.

علاوه بر این، این تولید انرژی های تجدیدپذیر باعث صرفه جویی 20 میلیون لیتری آب در آن ماه شده و علاوه بر آن، 24 میلیون مترمکعب معادل گاز طبیعی در مصرف سوخت فسیلی صرفه جویی کرده است.

در حال حاضر تعداد ژنراتورهای تجدیدپذیر برای مشتریان (محدود به ظرفیت شعبه) به 8700 واحد با ظرفیت کل 101 هزار و 41 کیلووات در پایان دی ماه رسیده است. مجموع ظرفیت انرژی خورشیدی کشور در پایان دی ماه با تولید 429.55 مگاوات به 44.03 درصد و کل ظرفیت انرژی بادی کشور با تولید 342.39 مگاوات به 35.03 درصد رسیده است.

همچنین زیست توده با تولید 12.5 مگاوات تنها 1.3 درصد، نیروگاه های آبی کوچک با تولید 100.78 مگاوات 10.4 درصد و توربین های انبساط با تولید 9.6 مگاوات 0.1 درصد است.

5 درصد سهم انرژی های تجدیدپذیر در کل تولید برق

بر اساس پیش بینی ها افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا پایان سال 1401 (از محل قرارداد خرید تضمینی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف ساتبا) به 150 مگاوات می رسد.یکی از مهمترین برنامه ها سازمان ساتبا در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و پاک احداث و بهره برداری از 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک شامل 7 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و 3 هزار مگاوات نیروگاه بادی در دولت سیزدهم دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا