سقوط تقاضای اروپا برای گاز به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ساله

تقاضا برای گاز طبیعی در اروپا به کمترین میزان در 10 سال اخیر رسیده است، زیرا مصرف گاز از زمان حمله روسیه به اوکراین 20 درصد کاهش یافته است.

به گزارش میجیک، موسسه «اقتصاد انرژی و تحلیل مالی» (IEEFA) در گزارشی اعلام کرد که افزایش ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و اقدامات برای تقویت بهره‌وری انرژی، مصرف گاز اروپا را به کمترین رکورد در 10 سال گذشته کاهش می‌دهد. 2023 و تقاضای منطقه برای گاز طبیعی مایع (LNG) می تواند در اوایل سال آینده افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، اقتصادهای بزرگ از جمله آلمان، ایتالیا و بریتانیا بزرگترین محرک های کاهش تقاضای گاز اروپا هستند.

انتظار می‌رود تقاضای گاز اروپا در سال‌های 2022 و 2023 به دلیل بحران انرژی، جهش قیمت‌های پایه گاز در بازار و تقاضای صنعتی ضعیف‌تر در بحبوحه اقتصاد نابسامان کاهش یابد.

مصرف خانوارها نیز به دلیل اقدامات صرفه جویی در مصرف انرژی کاهش یافته است و همزمان دولت های اروپایی در تلاش هستند تا سهم انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق را در هر زمان و مکان افزایش دهند و گاز روسیه را حذف کنند.

هفته گذشته، کمیسیون اروپا اعلام کرد که در اتحادیه اروپا، به استثنای بریتانیا، وابستگی این بلوک به گاز روسیه (چه در قالب LNG و چه در خطوط لوله) از 45 درصد در سال 2021 به 15 درصد در سال 2023 کاهش یافته است.

برای جبران کاهش قابل توجه واردات گاز از روسیه، اروپا در حال عجله برای ساخت پایانه های بزرگ واردات LNG است. با توجه به اینکه انتظار می رود تقاضای LNG در سال 2025 به اوج خود برسد، ظرفیت ترکیبی پایانه های LNG اروپا می تواند تا پایان دهه سه برابر بیشتر از تقاضای LNG باشد، مطالعه IEEFA نشان می دهد. به عنوان مثال، آلمان ممکن است از ظرفیت واردات LNG کمتری نسبت به آنچه که قصد دارد طی یک دهه افزایش دهد، استفاده کند.

مارکوس کربر، مدیر عامل شرکت برق آلمانی RWE، سال گذشته گفت که بهتر است در امان باشیم تا متاسف باشیم.

به گزارش OilPrice، گروه اپراتورهای ذخیره سازی گاز آلمان (INES) در ماه آگوست اعلام کرد که آلمان در زمستان 2026-2027 در معرض خطر باقی خواهد ماند، مگر اینکه اقداماتی برای افزودن پایانه های LNG و ظرفیت اضافی ذخیره سازی گاز انجام دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا