سالانه ۷۰۰ تن ابریشم وارد می‌کنیم

ابریشم

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با اشاره به کاهش تعداد تعاونی های فرش دستباف در سال های اخیر بر لزوم حمایت بیمه ای از بافندگان در برنامه هفتم توسعه تاکید کرد.

عبدالله بهرامی در گفت وگو با میجیک، درباره اولویت تعاونی های فرش دستباف برای پرداخت تسهیلات بانکی اظهار کرد: در شهریور ماه سال جاری تفاهم نامه ای بین وزارت تعاون و مرکز ملی فرش برای استفاده از بافت منعقد شد. تعاونی‌های فرش از محل تسهیلات بانک توسعه تعاون باید از سرمایه‌گذاری بخش تعاون برای تامین تسهیلات بانکی تعاونی استفاده شود.

وی ادامه داد: تفاهم نامه امضا شد و نسخه ای نیز در اختیار ما قرار گرفت، اما اجرای آن مهم است که انجام نشده است و معتقدم اکثر تفاهم نامه ها در اجرای خود مشکل دارند و ابزار اجرا و حمایتی که باید دیده شود. ، معمولاً غایب است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در تشریح علت اجرایی نشدن این تفاهم نامه گفت: مرکز ملی فرش با دفتر کل صنایع خلاق ادغام شد و همین مشکل باعث شد تا اجرای تفاهم نامه به تاخیر بیفتد. از طرفی نمایندگان تعاونی ها اخیرا تغییر کرده اند و زمان می برد تا دو گروه دوباره ارتباط و تعامل برقرار کنند.

بهرامی در ادامه صنعت فرش دستباف را صنعت اشتغال زایی می داند و بر حمایت از بافندگان و قالیبافان تاکید می کند و می گوید: 95 درصد کالاهای تولیدی فرش بافان ارزشمند و 80 درصد ارزش افزوده دارند، اما وقتی صحبت از بافندگان می شود. بیمه از بافندگان حمایت نمی‌شود و فقط یک بیمه کوچک که توقیف شد، پیش‌بینی می‌شود برنامه هفتم توسعه برای 8 میلیون نفر از ساکنان صنعت فرش پیش‌بینی شود.

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران در عین حال قیمت هر کیلو ابریشم را از 2 میلیون و 500 هزار تا 4 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: می توانیم در موضوع نوغان دری به خودکفایی برسیم. اما زمانی که بزرگترین تولید کننده ابریشم در جهان در دو دهه گذشته بود در نهایت ما اکنون بزرگترین وارد کننده ابریشم هستیم و سالانه 700 تن ابریشم وارد می کنیم.

به گفته وی، ازبکستان به دلیل صنعت ابریشم، وزارت ابریشم را تشکیل داده است، اما در کشور ما به عنوان بزرگترین تولیدکننده فرش در جهان، مرکز ملی فرش به عنوان اداره کل وزارت امنیت فعالیت می کند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف درباره آمار قالی بافان کشور بیان کرد: تعداد تعاونی های فرش دستباف در کل کشور اسماً 1700 شرکت است اما شرکت های تعاونی فعال کمتر از 1000 تعاونی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا