ساخت دستگاه پرتودهی فرآورده‌های خونی پژوهشگاه علوم هسته‌ای به فاز بالینی رسید

رئیس پژوهشکده کاربرد پرتوهای پژوهشگاه علوم و فناوری هسته ای با اشاره به روند طراحی و ساخت دستگاه پرتودهی فرآورده های خونی گفت: این دستگاه در این پژوهشکده و با تفاهم نامه امضا شده تولید می شود. با دانشگاه علوم پزشکی تهران این دستگاه وارد فاز اجرای بالینی شد

دکتر. کاشیان در گفت وگو با میجیک وی گفت: چند سال پیش درخواستی از یک سازمان انتقال خون مبنی بر لزوم وجود سیستم پرتودهی خون به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ارسال شد. شرکت های اصلی تولید کننده سیستم های تابش خون عمدتاً از کانادا و آلمان هستند.

وی افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین مشکلات ناشی از تحریم ها علیه کشور، ورود سامانه به کشور با چالش های زیادی مواجه است. از این رو سازمان های انتقال خون به دنبال راه هایی برای تولید این دستگاه ها در داخل کشور هستند.

کاشیان با بیان اینکه تامین این نیاز با همکاری پژوهشگاه علوم و فناوری هسته ای منتج شد، گفت: بر این اساس در قالب تفاهم نامه ای بین پژوهشکده کاربردهای پرتویی، سامانه پرتودهی فرآورده های خونی را طراحی کردیم. این پژوهشکده و نمایندگان علمی. دستگاه ساخته شده نیاز به ارزیابی بیولوژیکی دارد که با همکاری سازمان انتقال خون انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات استفاده از تشعشعات مرکز تحقیقات علوم و فناوری هسته ای خاطرنشان کرد: معمولاً هر تجهیزات یا دارویی که در کشور تولید می شود و در مداخلات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، باید انجام شود. ارزیابی پیش بالینی یا بیولوژیکی و دستگاه های طراحی شده

وی در این باره توضیح می دهد: در ارزیابی بالینی، فرآورده خونی تابش شده توسط این دستگاه به بیمار تزریق می شود و بیمار بررسی می شود که آیا اثر مورد نظر در بیمار ایجاد شده است یا خیر. غیر از این هیچ مشکلی برای او وجود نداشت.

کاشیان بیان کرد: بر این اساس تفاهم نامه ای بین پژوهشگاه علوم و فناوری هسته ای و پژوهشکده انکولوژی، سلول درمانی و هماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای اجرای فاز بالینی این دستگاه منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه خون پرتودهی شده طی یک سال پس از دریافت رضایت به بیمار تزریق می شود.

به گفته این محقق، با اثبات کارایی این دستگاه در فاز بالینی، این نوع سیستم به تولید انبوه می رسد تا در سازمان انتقال خون و بیمارستان قطب توان عرضه شود.

اهمیت توسعه سیستم تابش فرآورده های خونی

وی با اشاره به استفاده از دستگاه گفت: طبق استانداردهای جهانی ترجیح داده می شود که تمام خون و فرآورده های خونی تزریق شده به بیمار پرتودهی شود. این امکان وجود دارد که تزریق خون بدون تابش برای افراد مشکل خاصی ایجاد نکند، بلکه برای افراد دارای مشکلات سیستم ایمنی مانند بیماران سرطانی و افرادی که تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفته اند نیز مشکلات خاصی ایجاد کند. به عنوان یک نوزاد نارس که با کمبود سیستم ایمنی مواجه است، می تواند عوارضی ایجاد کند.

کاشیان ادامه داد: زمانی که خون به فرد تزریق می شود، مانند پیوند عضو، پیوند خون ایجاد می شود که گیرنده می تواند آن را رد کند.

رئیس پژوهشکده استفاده از تشعشعات پژوهشگاه علوم و فناوری هسته ای افزود: بنابراین در این دسته از افراد دارای نقص سیستم ایمنی باید خون تزریق و تابش شود.

هدف از تابش فرآورده های خونی

کاشیان با بیان اینکه تابش به فرآورده های خونی در هنگام پرتودهی 25 گری است، گفت: زمانی که خون تزریق شده وارد بدن می شود سلول های T شروع به تکثیر می کنند و در این شرایط فرد مبتلا شده و تب می کند و در نهایت می میرد.

وی افزود: در فرآیند تابش سلول های T از بین می روند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا