روایت بانوان در قاب هنر – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، «روایت زنان در قاب هنر» عنوانی است که نشست فرهنگی هنری توراندخت تلاش می کند با برجسته کردن نقش زنان در توسعه فرهنگ و هنر، به نقش ممتاز زنان توجه و انعکاس دهد. در جامعه ایران با الهام از آرمان های دینی مبین اسلام را در توسعه و ترویج فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی به منصه ظهور رساند.

بنیاد ملی توراندخت به منظور ایفای نقش در تجلیل از بانوان هنرمند کشور و ظرفیت‌سازی و کشف استعداد جامعه هنری بانوان، عصر چهارشنبه جشنواره بین‌المللی توراندخت با عنوان (هنر از طریق روایت زنان) را در تالار شریعتی اصفهان افتتاح کرد. .

تفسیر تاریخ زبان مادری و میهن

علیرضا خواجه احمد عطاری رئیس دانشگاه هنر اصفهان در این دیدار با اشاره به سخنان پیامبر اکرم (ص) که فرمودند مرد از شکم زن برمی خیزد، گفت: همیشه زبان را به مادر تعبیر کنید. زبان، و وطن به عنوان نام م وطن به یاد آورد.

وی ادامه می دهد: در اسطوره زمین مادر و آسمان پدر است، بنابراین جایگاه زن در باورها و واژگان دینی و مذهبی به عنوان همسر، دوست و زن نیز دیده می شود. تارو آنها مکمل یکدیگر هستند.

خواجه احمد عطاری با اشاره به زنان نامدار تاریخ دین و هنر گفت: از فاطمه مادر حسنین در دوران معاصر بسیار یاد می شود و در تاریخ مجسمه هایی با عنوان زهره وجود دارد که در آن دو عنصر وجود دارد. بر تولید و باروری تاکید شده است. و مورد قدردانی مادر..

وی با بیان اینکه هنر در واقع یک تجلی است، گفت: زن در تولد فرزند نقش دارد کنز و مسئولیت آفرینش در مسیر هنر و برای نام بسیاری از زنان بزرگ و مهم از گذشته تا امروز باید ساعتی گوش فرا داد تا به عظمت زنان این سرزمین پی برد.

روایت زنان در قاب هنر

تجلی نقش زن در ادبیات و شعر

اسماعیل آذر، نویسنده، استاد ادبیات و پژوهشگر تاریخ و ادبیات فارسی نیز در این برنامه از زنان در شعر و ادب یاد کرد و گفت: شاهزاده خانم میرزا حسن خان پسندیدن به نام ارجمند بانو به عشق شهاب الدین بسیار ستوده است. راز شاهزاده خانم هاتف اصفهانی با غزلیاتش خود را در تاریخ ثبت کرد و به شما توصیه می کنم از شعر ژاله اصفهانی غافل نشوید.

وی ادامه داد: زنان باید کارآفرین باشند و هیچکس بیشتر از فردوسی به زنان نمی گوید که همه خوبی های دنیا در زنان نهادینه شده است. سعدی در آن روزگار زنان را سبک می خواند و در مورد زنان می گفت: زن نیکو، مطیع، پارسا، درویش را پادشاه کند.

روایت زنان در قاب هنر

رونق اقتصادی و فرهنگی با حضور بانوان

سید محبوبه کاظمی دولابی از فعالان حوزه گردشگری و هنر نیز در این برنامه با بیان اینکه «روایت زن در چارچوب هنر» کلیدواژه موثری دارد، توسعه هنر اسلامی در کشور را ضروری و لازم دانست. اکثر زنان عامل مهمی در توسعه فرهنگ و البته پیوند نامرئی محسوب می شود

وی افزود: کار زنان اغلب در راستای مشاغل خانگی و سنتی تعریف می شود که با مشکلات اقتصادی و فرهنگی مواجه است و برای رسیدن به سطوح بالاتر با موانع مواجه است. تبعیض در واقع یکی از موانع اشتغال است.

کاظمی با اشاره به اینکه زنان پشتوانه مردان و معلمان فرزندانشان هستند، گفت: زنان نیمی از جامعه هستند و اشتغال و تجاری سازی آثار هنری توسط زنان راهی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: گردشگری هنری باید با تدابیر مرتبط باشد و این راه حل رونق اقتصادی است و بانوان نقش موثری دارند. بنابراین باید فضا برای نقش آفرینی و توانمندسازی زنان فراهم شود و آگاهی زنان از این حقوق مهم است و نقش مردان برای ایجاد این پایه مهم است.

این فعالان گردشگری بر این باورند که بسیاری از همایش‌ها و مکان‌های تصمیم‌گیری بدون حضور زنان و واقعاً مردانه برگزار می‌شود و باید شناسایی و بررسی مسائل روز و معاصر زنان در دستور کار قرار گیرد و انجمن‌ها و بخش خصوصی و دولت به این موضوع توجه کنند. مسیر رشد و شکوفایی زنان مبتنی بر استعداد، دستیابی به عظمت است و این با تعالی دینی، فرهنگی و اقتصادی سازگار است.

روایت زنان در قاب هنر

تعالی و نشانک جامعه هنر زنان

در پایان بیانیه دبیرخانه جشنواره توراندخت آمده است که هدف از برگزاری این جشنواره؛ این جشنواره با هدف بهبود و نشانک جامعه هنري زنان كشور و جريان مفهومي و ساختاري مؤثر آن در سه حوزه سينما، موسيقي و هنرهاي تجسمي بر اساس مولفه هاي شخصيتي و رواني زنان كشور و بر اساس ويژگي ها و ارزش هاي اسلامي است. تمدن ایرانی و تلاش برای مشارکت متنوع انجمن ها و تشکل های هنری و حضور فراگیر رویکردهای فکری متفاوت جامعه هنری بانوان و با دعوت مستقیم از اساتید و پژوهشگران برجسته زن کشور در هر حوزه ویژه جشنواره برای مشارکت در سیاست گذاری سازندگان، برنامه ریزان، دبیران و هیئت داوران جشنواره وارد رویدادهای فرهنگی کشور شده اند.

هدف و حکمت اصلی بخش هنرهای تجسمی جشنواره توراندخت، کمک به گسترش مفاهیم مهم در قالب آثار و دستاوردهای هنری، به تصویر کشیدن دستاوردهای هنر زنان پس از انقلاب اسلامی به جامعه جهانی، تعامل با هنرمندان منطقه از اسلام است. جهان برای تبادل نظر و ایده های هنری، معرفی و تشویق استعدادهای هنرمندان جوان در عرصه هنر زنان، ایجاد ارتباط بین مراکز دانشگاهی و دانشگاهیان با جامعه هنر زنان و استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه برای اعتلای این جامعه هنری تا حد امکان تا حد امکان بستر مناسب برای ارتباط موثر بین تشکل ها و نهادهای هنری با جوامع هنری بانوان و بهره مندی از ظرفیت های هنری این تشکل ها برای حمایت از بانوان هنرمند، معرفی آثار فاخر بانوان هنرمند در عرصه دفاع مقدس و تشويق كردن. جامعه هنری بانوان کشور برای تولید این آثار، با معرفی عناصر هویت ساز در عرصه هنر زنان پس از انقلاب اسلامی، مثال زدنی در سبک های مختلف هنری، با تکیه بر ظرفیت و پتانسیل جامعه هنری بانوان کشور، اقدام کرد. در چارچوب ارزش‌های دینی و ملی، تشویق بخش خصوصی به حمایت از آثار هنرمندان زن، ایجاد بستر مناسب برای تعامل دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر ما. نند یک فرهنگستان و حوزه هنری با جامعه هنر زنان در جشنواره است.

دکمه بازگشت به بالا