رشد ۲۰۰ درصدی صدور مجوز مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم | مجوز مشاغل خانگی

بر اساس گزارش ها از دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته بیش از 280 هزار پروانه مشاغل خانگی صادر شده است که نسبت به دوره قبل رشد 200 درصدی را نشان می دهد و در این مدت زنان تخصیص زیادی داشته اند. بخش دریافت تسهیلات اشتغال در منزل

به گزارش میجیک، اکنون اشتغال خانگی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی دارد و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است. زنجیره های پیوندی کار خانگی و تولید خانگی در کشورهای توسعه یافته از داخل خانه و در قالب قراردادهای کاری بین واحدهای تولیدی بزرگ و متوسط ​​جریان دارد.

علیرغم اینکه سهم مشاغل خانگی در کشور ما حدود 3 تا 4 درصد است، در کشورهای پیشرفته بین 20 تا 23 درصد نیروی کار شامل مشاغل خانگی است.

به گفته کارشناسان بازار کار، راه اندازی یک کسب و کار خانگی دارای مزایای بسیاری از جمله سرمایه گذاری کم، هزینه کم و بهره وری بالا است. بر این اساس تمرکز بر موضوع اشتغال خانگی به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه اشتغال زایی در دستور کار قرار گرفته است.

سال گذشته مبلغ 3000 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه 1401 اختصاص یافت و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به دولت قبل 100 درصد افزایش یافت.

بر اساس اعلام نماینده کار وزارت کار، امسال با همکاری بانک مرکزی مبلغ 4000 میلیارد تومان برای توسعه مشاغل خانگی اختصاص یافته است که نسبت به قبل 35 درصد رشد داشته است. سالدر همین راستا محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار از صدور 280 هزار مجوز مشاغل خانگی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1401 خبر داده است.

به گفته وی، تعداد صدور مجوزها نسبت به دوره قبل 200 درصد افزایش داشته و در این مدت برای 160 هزار شغل ایجاد شده است.

به گفته نماینده استخدامی وزارت نیرو، 80 درصد از 218 هزار مجوز صادر شده در حوزه مشاغل خانگی در سال جاری زنان بوده و منجر به راه اندازی مشاغل خانگی شده است.

کریمی بیرانوند گفت: امسال با کمک و همکاری بانک مرکزی مبلغ 4000 میلیارد تومان برای توسعه مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است که نسبت به سال قبل 35 درصد رشد داشته است.

سال گذشته مبلغ 3000 میلیارد تومان برای مشاغل مسکن اختصاص یافت و با کمک بانک مرکزی و بانک های عامل بیش از 90 درصد تسهیلات پرداخت شد و برای اولین بار 2900 میلیارد تومان جذب شد. از امکانات امسال بر اساس اعلام بانک مرکزی، در صورت برداشت 70 درصد تسهیلات مشاغل مسکونی تا پایان مهرماه، منابع جدید از سوی بانک مرکزی تخصیص خواهد یافت.

به گزارش میجیک، رشد مجوزهای مشاغل خانگی در راستای سیاست های مردمی دولت برای تسهیل راه اندازی مشاغل خانگی است و با ایجاد زیرساخت ها و ایجاد انگیزه های لازم، متقاضیان مشاغل خانگی در کمترین زمان ممکن مجوز دریافت خواهند کرد. و از امکانات رفاهی مورد انتظار پروژه مسکن بهره مند شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا