رای‌اولی‌های ترکیه از اردوغان روی برگردانده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج نظرسنجی موسسه “کوندا” نشان می دهد که تنها 20 درصد از ترک ها با میانگین سنی 18 تا 25 سال مایل به رای دادن به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حزب او در این کشور هستند. انتخابات ریاست جمهوری.

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 14 می (24 می) بسیاری از جوانان و کودکان زیر 18 سال که رای دهندگان اول به شمار می روند، قصد دارند از رقیب اصلی اردوغان در این انتخابات حمایت کنند.

حدود 5.2 میلیون ترک (8٪ از کل جمعیت) برای اولین بار در سال جاری رای خواهند داد.

عمره علی فرلی دانشجوی ترکیه ای با اشاره به 20 سال حکومت اردوغان گفت: از اینکه هر روز بیدار می شوم و به سیاست فکر می کنم خسته شده ام. با خروج رئیس جمهور اردوغان، جوانان می توانند روی امتحانات تمرکز کنند و آزادانه صحبت کنند.

در حالی که اکثر رای دهندگان برای اولین بار در ترکیه از اردوغان حمایت نکردند، کمال قلیچداراوغلو 74 ساله، نامزد ریاست جمهوری و رقیب اصلی اردوغان، از فرصت استفاده کرد و روی این مرد سرمایه گذاری کرد. او در آنکارا به جوانان گفت: بهار از کنار شما خواهد گذشت.

اردوغان و قلیچداراوغلو با وعده هایی مانند «حذف مالیات بر خرید تلفن همراه» و «بسته های اینترنت رایگان» تلاش می کنند نسل جدید جوانان را جذب کنند.

محرم اینجه، نامزد 58 ساله انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از حزب وطن، سومین نامزدی است که به عنوان یک چهره جدید سکولار به مشکلات اردوغان می افزاید.

ارمان باکریجی محقق این موسسه نظرسنجی گفت: رای اردوغان در بین جوانان ترکیه کمتر است. رای اولی نسبت به بقیه مدرن تر و کمتر مذهبی است. همچنین اکثر آنها از سبک زندگی در ترکیه راضی نیستند.

در محله قاسم پاشا، محله ای که منابع مالی کافی ندارد و متعلق به طبقه کارگر استانبول است و از قضا خود اردوغان بزرگ شده و فوتبال بازی می کند، برخی از اعتراض به این رئیس جمهور ترکیه ترسی ندارند.

گوخان چلیک، 19 ساله ساکن این محله گفت: اردوغان باید برود! همه همسایه ها به او رای می دادند، جز من!

فیرات یوردایگیت، کارگر نساجی نیز از اردوغان به دلیل «ساختن فرودگاه سوم در استانبول به جای اهمیت دادن به مردم» انتقاد کرد و گفت: به محرم اینجه رای می دهم. اما مهم نیست چه کسی را انتخاب کنند، آن شخص بهتر از اردوغان خواهد بود.

بلال بویوکلر، یک جوان 24 ساله دیگر، اردوغان را به دلیل “قسمتی مسئول” سال ها آشفتگی اقتصادی، تورم بالا و سقوط ارز سرزنش کرد. وی با انتقاد از موضوع بیکاری گفت: به دلیل پناهجویان سوری در ترکیه نمی توانم کاری پیدا کنم. من نمیتونم ازدواج کنم چون هزینه زیادی داره اما من هیچ جایگزینی ندارم. از طرفی به خاطر مسائل مذهبی نمی توانم به قلیچداراوغلو رای بدهم. با کفش هایش به نماز راه می رفت.

سوگی، دختر 20 ساله ای که در ایوب، یکی از محافظه کارترین و سنتی ترین محله های استانبول زندگی می کند، گفت: در 14 می رای خواهم داد و نمی خواهم دین را با چیزی مخلوط کنم. اردوغان مانع اصلی رویای من است.

علاوه بر رای دهندگان اول ترکیه که معمولا از حزب رجب طیب اردوغان ناراضی هستند و علنا ​​اعلام کرده اند که به او رای نخواهند داد، تحلیلگران سیاسی معتقدند که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AKP) که با یکی از بزرگترین حزب ها مواجه است. چالش های دشوار انتخاباتی در 20 سال در 14 مه که در آستانه سال ریاست جمهوری بود، او در میان زنان محافظه کار نیز آرای خود را از دست داد. زنان رای دهندگان و ستون های اصلی این حزب هستند.

10310

دکمه بازگشت به بالا