خودروهای عرضه شده در مرحله دوم چند؟

مرحله دوم مرحله دوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه (ثبت نام پنج انتخاب خودرو از متقاضیان) از چهارشنبه گذشته آغاز شده و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد. با توجه به سردرگمی که در قیمت خودروهای مونتاژی به وجود می آید و با توجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی که بر اساس مصوبه شورای رقابت تصمیم گیری می شود به صورت رسمی اعلام نشده است، هنوز بسیاری از مشتریان از ملاک بودن قیمت ها اطلاعی ندارند. در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است.

به گزارش میجیک، پس از ارسال اطلاعات متقاضی واجد شرایط از بانک به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه هفته گذشته (سوم خرداد) غیرفعال شد. فعال شد به طوری که مشتریان می توانند پنج گزینه خودرو را برای قرار گرفتن در لیست انتظار انتخاب کنند یا بر اساس لیست انتظار خرید خودروهای داخلی را در اولویت قرار دهند.

اگرچه سامانه طی دو روز اول (چهارشنبه و پنجشنبه) با دلخوری اما از بعدازظهر پنجشنبه این اختلال که به دلیل مشکلات زیرساختی همراه با ترافیک در سایت سامانه اعلام شده بود، دائمی و مشتریان تا اواخر پنجشنبه شب 300000 خودرو ثبت نام کردند. سایت سامانه تا چهارشنبه هفته جاری (10 خرداد) برای ثبت نام این اپلیکیشن خودرو فعال خواهد بود.

گفته اید این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانان از جمعیت و همچنین طرح جایگزینی خودروهای آسیب دیده و 23 محصول از چهار شرکت سایپا، مادره اجرا می شود. خودرو، کرمان موتور و فردا موتور به قیمت کارخانه (مصوب شورای رقابت).

یکی از نکات مهم این طرح قیمت خودروهای مونتاژی است که به دلیل بحث در مورد آن‌ها به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و مردم نمی‌دانند قیمت خودروهای عرضه شده در این طرح به فروش می‌رسد (قیمت مصوب ). شورای رقابت یا قیمت اعلام شده توسط کارخانه) جهت ثبت نام و خرید.

به یاد داشته باشید که در اولین روز از نیمه دوم فروردین ماه سال جاری شورای رقابت تصمیم گرفت برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی را لمس کرده و قیمت محصول این شرکت خودروسازی را که تاکنون خودروساز خصوصی نامیده می شد، تعیین کند. اما در حال حاضر تمامی سازوکارها از قیمت تا نحوه فروش با نظر و دستور نهادهای دولتی مربوطه مشخص می شود، هیچ تفاوتی با ایران خودرو و سایپا ندارند.

همانطور که گفته شد، تصمیم گیری در مورد قیمت خودروی مونتاژ شده توسط شورای رقابت در جلسه 25 فروردین 1402 این شورا اتخاذ شد، اما مراحل تصویب آن یک ماه به طول انجامید و پس از امروز و بسیاری فردا شورای رقابت تعیین تکلیف کرد. بر این اساس در نهایت قیمت خودروی مونتاژی A در 26 اردیبهشت تصویب و یک روز بعد اعلام شد. پس از آن تا دو هفته تصویری از این تصمیم منتشر نشد و مشخص نشد مصوبه شورای رقابت به کدام نهاد ابلاغ شده است. علاوه بر این، وزارت حریم خصوصی یا سازمان‌های حمایتی اخطاریه‌ای را برای شرکت‌های خودروسازی ارسال نمی‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه قیمت خودرو مونتاژ می شود تکلیف داده نشدتولیدکنندگان مونتاژ خودرو نیز با اعمال قیمت های جدید بر اساس تورم و افزایش هزینه های تولید در سال جدید ایستاده اند.

در نهایت وزارت حراست در جلسه ای با حضور نمایندگان پنج شرکت خودروسازی مونتاژ و مسئولان سازمان های حمایتی، تکلیف خودرو مونتاژ و خودروساز نهایی را مشخص کرد. مصوبه شورای رقابت پذیرفته شد و ملزم به عرضه محصول به قیمت مصوب شورای رقابت است. پس از آن سازمان حمایت در اطلاعیه قیمت و قوانین فروش خودروهای مونتاژ شده به شرکت های خصوصی اعلام شد.

بیشتر بخوانید: جزئیات توافق نامه تعیین قیمت خودرو + مدارک

قیمت خودروی ارائه شده در فاز دوم فروش تلفیقی چقدر است؟

در پایان لازم به ذکر است با توجه به تصویب شورای رقابت توسط خودروسازان خصوصی و الزام به ارائه این قیمت ها در مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو، خودروهای حاضر در این مرحله (هر دو محصول عرضه شده توسط سایپا و همچنین تعداد خودروهای مونتاژ شده) عبارتند از:

در فاز دوم چند خودرو عرضه می شود؟

گفته اید بر اساس آنچه اعلام شد، قیمت بر اساس مصوبه شورای رقابت برای ارائه محصولات در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو است. قیمت، قیمت مصوب برای تحویل در زمان فعلی است و افرادی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه ثبت نام می کنند، باید قیمت زمان تحویل را با توجه به نوبتی که برایشان تعیین شده است، پرداخت کنند. با این حال، قیمت مصوب فعلی خودرو می تواند به عنوان راهنمای مشتریان باشد.

ضمناً برخی از محصولات ارائه شده توسط خودروسازان در این مرحله، مدل های جدید محسوب می شوند و در جدول مصوب شورای رقابت قرار نمی گیرند و خودروها دارای قیمت مصوب نیستند. با این حال، می توانید قیمت را تقریباً با توجه به همان محصول تخمین بزنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا