حل مساله بی‌حجابی، در اصلاح گرایش مردم است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نخستین گردهمایی مدیران و اندیشمندان بیش از هفتاد اتاق فکر فرهنگی و اجتماعی کشور با اشاره به تفاوت اتاق فکر و پژوهشکده گفت: : پژوهشکده گروهی است که مشکلی را پیدا می کند، فناوری راه حل است.

وی با بیان اینکه بین مشکلات و مشکلات تفاوت وجود دارد، ادامه داد: اتاق فکر و اتاق فکر مشکلاتی را که به عنوان کار پژوهشی حل شده است با سیاست گذاری و تنظیم عمومی با واقعیت پیوند می دهند، یعنی کار اتاق های فکر حکمرانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مشکلات زمانی به وجود می آید که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب فاصله باشد، گفت: در دهه 70 و 80 جامعه ایران گرفتار تفکر مدرن شده بود؛ در حالی که در سال های 1980 تا 2000، 1380 تا 1380 به 100 درصد رسید. اما در دهه 90 و 1400 جامعه در تفکر مدرن شرکت نمی کرد، اما یک جریان مدرن در جامعه وجود داشت.

خسروپناه با بیان اینکه زندگی مدرن و انسان سازی در جامعه ایرانی مهم است، گفت: با وجود روند مدرن شدن، 85 درصد مردم ایران در برنامه های مذهبی مانند روز عاشورا یا در شب به شب قدر دخیل است و اینها منافاتی با هم ندارند.

وی افزود: در غرب با سنت گرایی مخالف است مدرنیته می دانند، اما در جامعه ما عقل مخالف مدرنیسم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بین جامعه علما که جامعه مدرن است و جامعه آرمانی که جامعه حاکم است فاصله وجود دارد. ظهور دیدگاه ها و گرایش های مدرن در حجاب، مردانگی زنان و فمینیسم شامل مردان نیز می شود، بنابراین راه حل مشکل بی حجابی اصلاح نگرش مردم است.

خسروپناه ادامه داد: حجاب ریشه ریشه شناسی ندارد اما برخی آن را امنیت می دانند که اشتباه است، این یک گرایش مدرن در جامعه است و باید جلوی این گرایش گرفته شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در قضاوت مجموعه عجله نکنید، افزود: متأسفانه هستند کسانی که بدون تعلل به شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد می کنند، اگر این نهاد نبود، ما نمی داشتیم. پیشرفت علم که الان می دانیم، شورای کبیر انقلاب کارهای زیادی انجام داده است. و البته اشکالاتی هم دارد.

خسروپناه با بیان اینکه نقشه جامع علمی کشور باید بازنگری شود، ادامه داد: دیروز مقام معظم رهبری فرمودند که به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور را آغاز کردند، خوشبختانه از یک ماه پیش اعضای شورای عالی فرهنگ به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور را آغاز کردند. به انقلاب دستور داده شد نقشه کامل اصلاح شود.علم دولتی داده شد.

راه حل مشکل حجاب در اصلاح نگرش جامعه است

وی با تاکید بر ماموریت های چهارگانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ماموریت های چهارگانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چشم انداز یعنی رصد و کشف مشکلات و نیازها، راهبرد یعنی نقشه برداری اسناد و مدارک است. سیاستمدیریت دستگاه، راهی پیدا کن یعنی ارزیابی و نظارت. کار شورا ساخت و اجرای جاده نیست. اما می تواند به نهادها در اجرای سیاست ها کمک کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری موفق بوده، در حوزه فرهنگ راهبردی نیز اسناد مهمی مانند مهندسی فرهنگی را به خوبی انجام داده است. نقشه کشور تهیه شده اما رهبری خوب عمل نکرده اند.

خسروپناه با تاکید بر نظارت و ارزیابی اسناد و مدارک گفت: برای اولین بار با رئیس دستگاه نامه نوشتیم که چرا مصوبه شورا اجرا نشد؟ فرماندهان ارتش نیز اطلاعات لازم را دادند. ضمناً وزرا توضیحات درخواستی را نیز در خصوص اجرای توافقنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردند.

وی گفت: خوشبختانه در دولت جدید جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور مرتب برگزار می شود و اکنون این جلسات گاهی به صورت هفتگی است. یک بار است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد وسط میز وی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در موضوعات اولویت دار مختلف زیر مجموعه ستادهای چهارگانه دبیرخانه جداول تشکیل می شود و فعالان حوزه های مختلف می توانند در این زمینه دبیرخانه را یاری کنند. اتاق های فکر موضوعی نیز به دبیرخانه کمک می کنند.

خسروپناه با تاکید بر شبکه نخبگان گفت: باید در موضوع شبکه نخبگانی داشته باشیم و سپس شبکه در ارائه محتوای جدول مشارکت کند.

وی افزود: اگر می خواهیم جامعه مدرن جامعه حاکم باشد باید مشکل خرد یعنی آنچه که مربوط به زندگی انسان است را حل کنیم. خوشبختانه با تغییراتی که انجام شده، ذهنیت مردم تغییر نکرده است.

محمود حاجیلویی نماینده و دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی بالاترین نهاد است، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی ترین نهاد در این حوزه فعالیت می کند. سیاستمدار وی تاکید کرد: علم و فرهنگ کشور علم و فرهنگ کشور است، دبیرخانه شورای عالی با هویت حکمت پژوهشی شورای عالی در انجام وظایف خود مطالبی را ارائه می کند.

وی افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران تحول که به سرعت با حضور دکتر خسروپناه دنبال شد، برای انجام وظایف اصلی با اتاق های فکر ارتباط هدفمند، موثر و مستمر دارد. . می بینم و پیگیری مرکز علمی و فرهنگی کشور به عنوان یک راهبرد مهم.

وی ادامه داد: این تفکر مشترک اولین گام در ایجاد فضای احترام متقابل و آشنایی اتاق های فکر است می بینم و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. امیدوارم این آشنایی شروع به شکل گیری کند خواهش كردن شبکه ای فراگیر از تمام اتاق های فکر می بینم و اتاق های فکر تمرین دولت باید از محتوای سیاستی و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت کند.

استاد بسیجی باید بین تخصص و مسائل زیست محیطی ارتباط برقرار کند

محمدرضا ابن الدین حمیدی نماینده سازمان بسیج اساتید در این جلسه اظهار داشت: اساتید بسیجی در تعریف جدید باید بین تخصص و مشکلات زیست محیطی ارتباط برقرار کنند، 110 اتاق فکر در حوزه های مختلف در بسیج اساتید داریم که وظیفه اکولوژیک یابی را بر عهده دارند. . مشکلات و ارائه راه حل.

وی ادامه داد: این جامعه می تواند برای درک مشکل گام بردارد، برای حل آن خط مشی طراحی کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند سیاست را از بسیج اساتید بپذیرد.

حسنی خانه اندیشه ورزان ایران ضمن معرفی خانه، زمینه آشنایی با اتاق فکر را فراهم کرد. می بینم یکدیگر و فراهم کردن بستری برای همکاری بین اتاق های فکر می بینم و دستگاه دولتی را یکی از مأموریت های اصلی خانه اندیشه ورزان معرفی کرد.

ما باید در خط مقدم تغییر باشیم

حجت الاسلام علی ثقفی رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی به نمایندگی از اتاق فکر سلام حضوی در این جلسه اظهار داشت: باید سازوکار ویژه ای برای ارتباط حوزه علمیه و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود.

گفت باید ساعت صدر ادامه داد: قوانین کشور باید توسط اندیشمندان جوان هدایت شود، زیرا جوانان روشنفکر باید احساس کنند که می توانند راهکار ارائه دهند.

ثقفی در پایان بر روحیه جهادی، رویکرد روشمند به تفکر رهبری، توجه به مشکلات و اولویت های نظام تاکید می کند.

سید هاشم فیروزی، معاون گفتمان‌سازی پژوهشکده مطالعات اجتماعی و سیاستگذاریفقط) در این نشست اظهار داشت: نیازمند نگاه واقع بینانه به جنسیت هستیم. در حوزه جنسیت دو لایه برانداز و افراطی داریم که انرژی حاصل از درگیری بین این دو لایه مخرب است و عواقب جدی دارد.

وی ادامه داد: مسائل جنسیتی بر اقتصاد، فقه، سیاست های فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است.

دشتی در این نشست درباره شبکه های فعال مردمی بیان کرد: حل مشکلات بدون دخالت موثر نخبگان حل نمی شود. هیچ یک از اینها بدون شبکه نخبگان امکان پذیر نیست. ما نیاز به هماهنگی بین نخبگان داریم.

رشید از پژوهشگاه حکمت با تاکید بر ایده پردازی و شبکه سازی در حوزه سیاست پژوهی فرهنگی گفت: تداخل با تشکل های علمی و آموزشی باید برطرف شود.
وی بر حضور اندیشمندان در کمیسیون تاکید کرد و زمینه قانونی ایجاد اتاق های فکر را فراهم کرد.

علاوه بر این، مدیران اتاق فکر می بینم وی ضمن معرفی اجمالی مجموعه، زمینه های همکاری با دبیرخانه شورای عالی و انتظارات از این مجموعه را مورد اشاره قرار داد.

دکمه بازگشت به بالا