حضور پررنگ رقبا در غیاب فرش دستباف ایران

غیاب

رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایع دستی اتاق تعاون ایران ضمن تاکید بر لزوم توسعه بازار و بازاریابی صادرات فرش در بازار جهانی، اجرای مصوبه لغو پیمانکاری فرعی ارزی در صنعت فرش دستباف را مورد توجه قرار داد. موثر است، اما اجرای آن زمان بر است و نیازمند ارتباط گمرک و بانک مرکزی است.

عبدالله بهرامی در گفت وگو با میجیک، درباره لغو تعهدات ارزی در حوزه فرش و صنایع دستی، اظهار کرد: لغو قرارداد سیپاری در بودجه امسال مصوب شد و وزارت حراست یک ماه پیش به بانک مرکزی ابلاغ کرد. اما اجرای آن زمان می برد و باید منتظر بمانیم.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه وزارت حراست، صادرات فرش به استثنای ارزش مواد اولیه مصرفی از پرداخت تعهدات ارزی معاف است. یعنی 80 درصد فرش های صادراتی معاف هستند و 20 درصد دیگر که قیمت مواد اولیه است باید با ارز نیمایی برگردانده شود.

بهرامی تاکید کرد: این مصوبه موثر است اما هنوز اجرایی نشده است و باید سیستم تطبیق به صورت مویرگی وصل شود و گمرک، بانک مرکزی و دستگاه های متولی در این فرآیند به هم متصل شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با بیان اینکه طی پنج سالی که این مصوبه اجرایی شد بخشی از بازار هدف را از دست دادیم، گفت: بازار جهانی همزمان و با ورود سفارشات منتظر فرش ایرانی نیست. موانعی که طی این پنج سال وجود دارد، طبیعتاً حرکت به سمت بازارهای دیگر کشور است و این امر در رتبه بندی فرش ایرانی تأثیرگذار است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هند، پاکستان، نپال و مصر سفارش های زیادی دریافت کرده اند و در غیاب آنها بازار را در اختیار گرفته اند، در شرایطی که جذب مجدد کشورهای هدف و ضعف سیاست های بازاریابی و بازاریابی دشوار و زمان بر است. در این زمینه نیز موثر است..

رئیس کمیسیون گردشگری، اتاق تعاون فرش و صنایع دستی درباره اعزام هیئت های تجاری به نمایشگاه های خارجی نیز گفت: دولت در دولت نهم 5 درصد از صادرات فرش صادرکنندگان را حتی 50 درصد آن را پرداخت کرد. هزینه حضور در نمایشگاه های خارجی اما اکنون با هزینه کم برای گرفتن تسهیلات دست و پنجه نرم می کنیم و برای فرش و موکت تسهیلات با سود 25 درصد داده می شود.

به گفته بهرامی حضور در نمایشگاه ها هزینه بر است و بودجه و حمایتی برای این امر وجود ندارد. بحث در مورد بازاریابی و ایجاد بازار و شرکت در نمایشگاه ها اهمیت کمتری پیدا می کند و منجر به حضور رقبا و اشباع بازار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا