حجاب و پوشش زنان از عرصه‌های درگیری تمدن اسلامی با مدرنیته است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

حجاب و پوشش زنان از عرصه‌های درگیری تمدن اسلامی با مدرنیته است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سیدسعید زاهد زاهدانی، جامعه شناس و استاد دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار آنلاین در خصوص تاریخچه پدیده حجاب در تمدن جدید، اظهار داشت: پدیده اجتماعی حجاب به شکلی که امروز می شناسیم از زمان حاضر در غرب شکل گرفت. زمان. قرن 19 و در قرن 20 به اوج خود رسید. آغاز این پدیده به حضور اجتماعی زنان در جامعه برمی گردد. پس از انقلاب صنعتی، تولید انبوه در غرب ایجاد شد. کارگران و کارمندان نیروهای اصلی تولید و توزیع در اقتصاد هستند که به تعریفی جدید دست پیدا می کنند و نیروی کار ارزان با مهارت و دقت که می توانند کارهای تکراری را به خوبی و با حوصله انجام دهند، نیاز اصلی کارخانه ها و نمایندگی های خدماتی و توزیعی است. همه این ویژگی ها در زنان بیشتر از مردان است. از این رو، نیروی کار زنان در ادارات و کارخانه ها رواج یافت و آنان را از خانه و خانواده بیرون کرد و به عنوان کارگر به سطح جامعه رساند.

وی افزود: در قرن بیستم در تداوم مبارزه کارگران و کارمندان برای کاهش ساعات کار و بهبود محیط کار به ویژه برای زنان و کودکانی که بیشتر تحت ستم هستند، بهبود شرایط کار کارکنان و کارگران برای ارتقای بهره وری. در نظر گرفته شده. ایجاد محدودیت کاری هشت ساعته در روز، افزایش دستمزد برای تضمین زندگی عادی و ایجاد محیط کاری سالم و خوب از اهداف کارفرمایان است. تمیزی و ظاهر محیط کار و خود کارکنان و کارگران، یکی از اهداف پیشرونده مورد نیاز برای بهبود محیط کار و ایجاد نشاط در کار است که مورد توجه مدیران و کارفرمایان قرار می گیرد. به این ترتیب از نیروی انسانی بهتر استفاده می شود. در اینجا آرایش زنان و مردان به ویژه کارکنان اداری یکی از ارزش های موجود در محیط کار است. مصداق پوشش و گریم در فیلم ها و بعدها در تلویزیون به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای سرگرمی و رفاه اجتماعی باعث گسترش روش های مختلف برای پوشش مردم و به ویژه زنان شد. یک کسب و کار جدید پوشاک و آرایش نیز به این آتش اضافه شد.

این جامعه شناس در ادامه گفت: ورود تمدن مدرن در کشورهای جهان سوم به ویژه کشورهای اسلامی با پدیده استعمار و سپس استثمار و در نهایت برنامه توسعه رخ داد. یکی از موارد مسلم این تغییر فرهنگی، شباهت لباس به آنچه در غرب رایج است است. بنابراین حجاب زنان به عنوان یکی از آیتم های پیشرفت فرهنگی وارد جهان سوم شد. در کشورهای اسلامی که زن از جایگاه ویژه و ارزشمندی برخوردار است و جامعه به عنوان مادر و همسر به او احترام می گذارد، حجاب یکی از نشانه های شخصیت و شرافت، عفت و حیا به شمار می رود. بنابراین حضور زنان در صحنه اجتماعی با مانع حجاب مواجه است. به این ترتیب یکسان سازی پوشش مردانه و زنانه با الگوهای پوشش غربی در دستور کار برنامه ریزان غرب زدگی کشور قرار گرفت. حجاب به عنوان یک پدیده مترقی در اقتصاد جدید ترویج می شود و با خشونت و حیله گری در جامعه گسترش می یابد. این اثر برای استعمارگران دو کاربرد دارد: یکی تخریب فرهنگ اسلامی با حذف زنان از خانه و شروع به ایجاد الگوی اقتصادی استعماری و دیگری تبدیل فرهنگ زنان به الگوی اصلی. قدرت فرهنگ سازی و انتقال فرهنگی به جای گسترش، فعال سازی فرهنگ اسلامی در راستای استعمار فرهنگی و منافع خود.

زاهد زاهدانی در پایان گفت: اکنون در تمدن مدرن بی حجابی ارزشی برای پیشرفت زنان محسوب می شود و ترویج می شود. به همین ترتیب، گرایش ها و باورهایی به تمدن مدرن در جامعه وجود دارد، پدیده حجاب نیز همراه است. در جمهوری اسلامی که پایه‌های تمدن جدید بر اساس ارزش‌های اسلامی و انسانی پی ریزی می‌شود، برخورد تمدن‌ها با ارزش‌های تمدن مدرن فعال و جاری است. یکی از زمینه های درگیری، پوشش زنان است.

دکمه بازگشت به بالا