جزییات تجارت یکطرفه ایران با الجزایر در سال گذشته

آمارهای رسمی منتشر شده نشان می دهد که مبادلات تجاری ایران و الجزایر در سال گذشته که معمولاً یک طرفه بوده و تقریباً تماماً از صادرات کشورمان به این کشور آفریقایی تشکیل می شود، نسبت به سال 1400 کاهش یافته است.

به گزارش میجیک، دو روز پیش احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر با دستور رئیس جمهور این کشور به ایران سفر کرد و وارد تهران شد. این مقام دیپلماتیک در 24 ساعت گذشته با همتای ایرانی خود امیر عبداللهیان و رئیس جمهور کشورمان دیدارهای مختلفی داشته است. وی در دیدار عطاف با سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم ضمن ابلاغ سلام رئیس جمهور کشورش به رئیسی بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و وزیر امور خارجه الجزایر تاکید کرد. ، اعلام کرد که الجزایر کامل است. آمادگی برای توسعه روابط با ایران

در این زمینه اگرچه آمارهای سنتی حکایت از کاهش صادرات ایران به الجزایر در سال گذشته نسبت به سال 1400 دارد، اما با توجه به این سفر به نظر می رسد پتانسیل بالایی برای تجارت بین دو کشور وجود دارد.

طبق آمار رسمی پارسال وارداتی از الجزایر نداشتیم، البته در سال های گذشته این آمار بسیار کم یا نزدیک به صفر بود. بنابراین در سال 1400 این عدد 4401 دلار و در سال 1399 بیش از 250 هزار دلار است!

صادرات ایران به الجزایر در زمینه مواد معدنی، محصولات کشاورزی و صنعتی بوده که البته در سال گذشته روند نزولی داشت که نشان از پتانسیل تقویت در سال جاری و سال آینده دارد.

مشتریان الجزایری چه کالاهای ایرانی هستند؟

سال گذشته بیش از 14 میلیون و 846 هزار دلار انواع محصولات به الجزایر صادر شد که نسبت به 12 ماهه 1400 از نظر ارز دلاری حدود 80 درصد کاهش را نشان می دهد.

در 12 ماهه سال 1401 شش کالا با کد تعرفه های مختلف به الجزایر صادر شد که در این میان «شراب بدون دانه (شراب خشک)» برنده این جدول است. چرا که تجار این کشور بیش از 77 درصد خرید از ایران را برای این محصول با 11 میلیون و 249 هزار دلار تامین می کنند. «شمش آهن و فولاد بدون آلیاژ، نامشخص در جای دیگر» با ارزش بیش از دو میلیون دلار و سهمی معادل 15.46 درصد در رتبه دوم صادرات به الجزایر قرار دارد. پس از آن، «آلومینیوم به صورت سفید نشده، بدون آلیاژ»، «اسید بدون دانه (انگور خشک)»، «زردآلو، خشک شده» و «نان دیگر؛ و غیره»؛ نان فطیر؛ خمیر برای لاک و آنلاین و خمیر آرد خشک که در جای دیگر ذکر نشده است. از دیگر کالاهای ایرانی صادراتی به این کشور آفریقایی است که جزئیات آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

جزئیات تجارت یک طرفه ایران با الجزایر در سال گذشته

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا