تولید ۳۰۰ میلیون اصله نهال؛ طرحی که جلوتر از برنامه زمان‌بندی پیش رفت

با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله درخت در مدت 4 سال، 250 میلیون اصله نهال در کشور تولید و کاشته می شود. از برنامه تنظیم شده

به گزارش میجیک، به گفته کارشناسان حدود 200 سال پیش 8 میلیارد هکتار جنگل در جهان وجود داشت، در حالی که با ورود بیشتر انسان به جنگل ها، این تعداد به 4 میلیارد هکتار جنگل در جهان کاهش یافته است.

طبق آمار FAO ، هر سال 15 میلیارد درخت از بین می رود که بسیار نگران کننده است. نتایج تحقیقات فائو نیز نشان می دهد که از سال 1990 تا 2016 به طور متوسط ​​5 میلیون هکتار از جنگل ها در جهان تخریب شده و نتیجه این تخریب افزایش گازهای گلخانه ای در جهان و کشور ما، افزایش جریمه است. گرد و غبار ، کاهش آب ، آب ، خاک و آلودگی هوا.

اگرچه میزان جنگل زدایی در جهان رو به افزایش است، اما بسیاری از کشورها اقدام به کاشت درخت و ایجاد جنگل های دست ساز بشری کرده اند و برخی نیز اقدامات موثری را در این بخش انجام داده اند.

از ابتدای سال 1402 سازمان مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با هدف اصلی حفظ جنگل ها و همچنین کاهش آلودگی هوا و ریزگردها، توسعه فضای سبز و تولید چوب، طرحی با عنوان «مردم کاشت یک میلیارد درخت» طرحی که در چهار قسمت تعریف شده است. است.

یکی از قسمت های این طرح احیاء و غنی سازی جنگل موجود است که حدود 30 درصد طرح را شامل می شود. یعنی 300 میلیون نهال به این بخش اختصاص خواهد یافت. بخش دیگر زراعت چوب است که 30 درصد نیز در این طرح سهم دارد. توسعه فضای سبز و مدیریت خوب گرد و غبار نیز از دیگر بخش‌های این طرح است که هر کدام 20 درصد از این طرح را به خود اختصاص داده‌اند.

طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت است در 11 دسامبر سال جاری در سراسر کشور راه اندازی شده و قرار است سالانه 250 میلیون اصله نهال با مشارکت مردم و نهادهای مختلف کشور تولید و در مناطق مختلف کاشته شود.

بر اساس اعلام نماینده جنگلبانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، تا سال اول بیش از میزان تعیین شده یعنی 250 میلیون اصله نهال در کشور تولید شده است و انتظار داریم. برنامه.

بر اساس آخرین گزارشی که مسئول سازمان منابع طبیعی در یکی از جلسات هفتگی طرح مردمی برای کاشت یک میلیارد اصله درخت عنوان کرد، رقم تولید حدوداً می باشد. 300 میلیون دانه رسیده است.

در مورد اعتبار، اما به عنوان رئیس سازمان منابع طبیعی وی با بیان اینکه 237 میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: اما یک ریال هم برای این پروژه در نظر گرفته نشده است. هر چند این مقام اعلام کرد ساز برنامه و بودجه همچنین قرار است اعتبارات را به طور کامل تخصیص دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا