تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چقدر شد؟
بر اساس آخرین اطلاعیه مسئولان، پنجره واحد دولت هوشمند (my.gov.ir) با احتساب اکثریت دستگاههای دولتی، با حداقل یک بار استفاده بیش از 52.7 میلیون کاربر دارد.
به گزارش میجیک، دولت هوشمند استفاده از فناوری و نوآوری برای تسهیل و حمایت از تصمیم گیری و برنامه ریزی پیشرفته در نهادهای حاکمیتی است. مفاهیم مرتبط با دولت هوشمند و دولت الکترونیک. از این رو پنجره ملی خدمات هوشمند دولت یکی از اقداماتی است که طی سالیان گذشته برای تسهیل فعالیت مردم و رفع نیاز به مبادلات کاغذی انجام شده است.
برای آشنایی بیشتر با این پنجره باید گفت که خدمات دولتی را به صورت یکپارچه، سریع و آسان برای عموم مردم ارائه می دهد که در راه آماده سازی و بهره برداری می باشد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه اجرایی به «پنجره واحد خدمات هوشمند دولت» شامل اولویتها، اصول حاکمیتی و ضوابط سازمانی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمانهای اداری و کارگری کشور در سالهای گذشته تهیه و به وزارت کشور ارسال شد. شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تصویب نهایی طبق قانون.
مزایای زیادی برای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ذکر شده است که از آن جمله می توان به امکان ایجاد شهرهای هوشمند، بهبود کیفیت زندگی مردم، ارائه خدمات آنلاین در هر زمان و مکان و دسترسی رایگان به اطلاعات و افزایش تعامل، اما متخصصان اشاره کرد. و مسئولان مهم ترین مزیت را مبارزه با فساد می دانند، زیرا وقتی تمام امور نهادها، سازمان ها و وزارتخانه ها به دولت الکترونیک متصل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، جلوی فساد گرفته می شود و این یکی از اشکال عدالت است.
همچنین پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برای کاربران کم بینا نیز مناسب سازی شده است، این سامانه با رعایت استانداردهای دسترسی، امکان استفاده از خدمات آسان و مستقل را برای این دسته از کاربران فراهم کرده است.
از جمله سامانه های پرکاربردی که بیشتر مورد استفاده کاربران در پنجره ملی خدمات هوشمند دولت قرار می گیرد، پیشخوان وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ، پنجره واحد وزارت راه و شهرسازی، پنجره واحد تامین اجتماعی است. سازمان، پورتال ملی مجوز وزارت اقتصاد و دارایی و سامانه پشتیبانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده در پایان دولت سیزدهم، وزارت دادگستری و سازمان ها و دستگاه های اجرایی، استانداردها، برنامه ها و بودجه ها، کمیته های امداد و انرژی اتمی 100 درصد خدمات را به صورت الکترونیکی و بیش از 30 درصد به صورت هوشمند ارائه می کنند. آنها روی یک پلت فرم پنجره واحد انجام می دهند
همچنین در همین مدت وزارت نیرو پنجره واحد راه اندازی کرد و بیش از 97 درصد خدمات خود از قبیل پرداخت قبوض، اخذ توزیع آب و برق و … را از طریق my.gov.ir وزارت نیرو ارائه می کند. ارتباطات ، وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست نفت تقریبا 95 درصد خدمات را از این طریق انجام می دهند.
در همین راستا، محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اخیراً درباره آخرین وضعیت پنجره خدمات ملی هوشمند دولت اظهار داشت: پنجره واحد دولت هوشمند از جمله اکثر دستگاه های دولتی بیش از 52.7 میلیون کاربر دارد. حداقل یک بار استفاده
در نگاهی اجمالی، دولت الکترونیک به دنبال استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات و دیجیتالیسازی برای ارائه خدمات به شهروندان و حذف مبادلات کاغذی از فرآیند ارائه خدمات است و دولت هوشمند در سطح بالاتر به دنبال طراحی معماری یکپارچه برای ارائه خدمات است. به نحوی که کلیه ارجاعات حضوری، مداخله انسانی و ارائه اسناد و مدارک بین دستگاه ها و بین کاربران و دستگاه های خدماتی باید حذف شود.
انتهای پیام