تدوین برنامه راهبردی ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ سازمان اکو در دستور کار قرار گیرد

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مشارکت منطقه‌ای به ارتقای توان کشور در حفاظت از جامعه در برابر تهدیداتی مانند نقض حاکمیت سایبری کمک می‌کند، گفت: اگر کشورهای عضو سازمان اکو مقررات مشترکی را در مواجهه با غول‌های فناوری بین‌المللی ارائه کنند، می‌توانند تضمین کنند حقوق مردم خود از طریق تعامل با آنها.

به گزارش میجیک، صبح امروز (پنجشنبه) نشست رسمی وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به اکو با ریاست عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اسلام آغاز شد. جمهوری ایران.

زارع پور در سخنان رسمی خود در این نشست گفت: مایه خرسندی است که وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در روز ملی فناوری اطلاعات در ایران میزبان این نشست است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اکو، همواره به دنبال تقویت همگرایی منطقه ای و اثربخشی بیشتر این نهاد بوده است و بدون شک این نشست نیز در همین راستا خواهد بود.

زارع پور با بیان اینکه در مرحله حساس تحول دیجیتال هستیم، گفت: فناوری های جدیدی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، نسل پنجم و حتی ششم تلفن همراه، نیمه هادی ها، کلان دیتا و سایر فناوری های جدید در راه است. ; علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید برای توسعه جامعه، تهدیدهایی را نیز به همراه دارند، بنابراین لازم است در مواجهه با این فناوری‌ها از رویکردی مناسب استفاده شود تا از فرصت‌های منحصربه‌فرد ایجاد شده حداکثر استفاده را ببریم و از این تهدیدات در امان باشیم. دائمی

وی افزود: اگر در مواجهه با فناوری های جدید منفعلانه عمل کنیم، شکاف دیجیتالی که امروز وجود دارد بیشتر می شود.

وزیر ارتباطات با ابراز خرسندی از پیشرفت های مهم این سازمان بین المللی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: با این حال همکاری بین اعضا پیشرفت خوبی نداشته است و به عنوان مثال وزیر حمل و نقل اعضای اکو نیز برگزار کرد. جلسه یازدهم.اما امروز جلسه سومی با وزیر ارتباطات این سازمان برگزار شد، به همین دلیل لازم است این موضوع جدی گرفته شود.

زارع پور با بیان اینکه در کنار برگزار نشدن نشست منظم وزرای ارتباطات کشورهای عضو اکو دو مشکل دیگر نیز وجود دارد، گفت: اول اینکه در بسیاری از زمینه ها از جمله توسعه زیرساخت های ارتباطی، تنظیم مقررات و مقررات سرمایه گذاری می کنیم و می توانیم کار کنیم. در کنار یکدیگر در کادر مربوط به فضا که علیرغم همه توافقات قبلی این همکاری موثر و مثمر ثمر نبوده است. علاوه بر این بلوک از کشورهای عضو اکو، به عنوان یک سازمان مشترک منطقه ای، پتانسیل بالایی برای همکاری با سایر سازمان های بین المللی دارد که تاکنون موفقیتی در این زمینه کسب نکرده اند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد پلی برای اتصال کشورهای عضو اکو با سایر مناطق از جمله اقیانوس هند، آفریقا، خلیج فارس و کشورهای منطقه شامات باشد.

وی افزود: مشارکت‌های منطقه‌ای به ما کمک می‌کند تا از فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم و جوامع را در برابر تهدیدات از جمله نقض حاکمیت سایبری محافظت کنیم و به قابلیت‌های داخلی ما از جمله پلت‌فرم‌های بومی فرصت رشد و توسعه می‌دهد.

وزیر ارتباطات با اشاره به سرعت بالای توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای برنامه ریزی مناسب برای رویارویی فعالانه با آینده فناوری دیجیتال، تدوین برنامه راهبردی 2025 تا 2030 را توصیه می کند. این سازمان در دستور کار قرار گیرد.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی افزود: این پژوهش باید همکاری های منطقه ای در حوزه فناوری فضایی، هوش مصنوعی، زیرساخت های انتقال داده، مقررات، بستر مشترک، اقتصاد دیجیتال، حمایت از کودکان در فضای مجازی را ارتقا دهد. ، آموزش و تمرکز بر سایر موارد، پیشنهاد پنج کمیته شامل کمیته امنیت سایبری، کمیته اقتصاد دیجیتال، کمیته زیرساخت و انتقال داده، کمیته حفاظت از کودکان در فضای سایبری و کمیته پلت فرم در ارتباطات و اطلاعات. باید یک کارگروه فناورانه برای تدوین این سند تشکیل شود. اکو باید تشکیل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا