بورس در یک سال آینده بیش از تورم رشد می‌کند

بورس

نتایج نظرسنجی از برخی مدیران دارایی (43 نفر) نشان می دهد که بیش از سه چهارم شرکت کنندگان بر این باورند که بازدهی یک ساله بورس از تورم فراتر خواهد رفت.

به گزارش میجیک، نتایج بررسی «شاخص اطمینان» که به منظور برآورد انتظارات مدیران دارایی از بورس انجام شد، نشان داد که اکثریت شرکت کنندگان بر این باور بودند که بازار سهام یک ساله بازدهی خواهد داشت. از تورم فراتر خواهد رفت.

سیزدهمین دوره بررسی «شاخص اطمینان» بورسان در آذر ماه 1402 با هدف برآورد انتظارات مدیران دارایی از بورس انجام شد. 43 نفر با سهم متوسط ​​در مدیریت 3000 میلیارد تومان در این نظرسنجی شرکت کردند.

شاخص اطمینان در این ماه با افزایش واقعی نسبت به دوره قبل به اوج خود رسید و به عدد 79.1 رسید. به این ترتیب بیش از سه چهارم شرکت کنندگان در نظرسنجی انتظار دارند بازدهی یک ساله بورس بالاتر از تورم باشد.

مدیر دارایی در سوال دیگری گفت که انتظار دارد در سال آینده میانگین بازدهی 49.2 درصدی از بورس داشته باشد. این انتظار نسبت به نظرسنجی ماه قبل اندکی افزایش یافته است. وی همچنین معتقد است ارزش منصفانه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حال حاضر 2 میلیون و 526 هزار واحد است.

در بررسی آبان ماه، شاخص کیفیت زندگی همانند دوره بررسی قبلی در قله 100 واحد باقی ماند. همه مدیران دارایی معتقدند که سطح قیمت فعلی کمتر یا نزدیک به ارزش ذاتی است.

شاخص فرصت خرید نسبت به دوره بررسی قبلی افزایش اندکی را نشان می دهد و عدد 59 را نشان می دهد که این عدد به معنای آمادگی بیش از نیمی از مدیران دارایی در صورت افت ناگهانی قیمت است.

در آذرماه، شاخص احتمال سقوط آزاد با کاهش جدی نسبت به دوره قبل به عدد 11.6 رسید. یعنی تنها یک دهم مدیران دارایی معتقدند که احتمال سقوط شدید در شش ماه آینده بیش از 10 درصد است.

هنگامی که از شرکت کنندگان پرسیده شد که اگر شاخص کل در معاملات امروز 3 درصد کاهش یابد، فردا چگونه شاخص تغییر خواهد کرد، 23 مدیر دارایی گفتند که بازار افزایش خواهد یافت. 7 نفر معتقدند تغییری نخواهد داشت و 9 نفر احتمال کاهش شاخص کل را در روز کاری آینده می دهند. در بین آنها 4 نفر هستند که نظری در این مورد ندارند. این نشان می دهد که 59 درصد از مدیران دارایی، افت شدید قیمت در بورس در یک روز را موقتی می دانند و آن را فرصتی برای خرید سهام می دانند. این متغیر «شاخص فرصت خرید» نام دارد که در ماه دسامبر افزایش یافته است. هر زمان که این شاخص نزدیک به 100 باشد، به این معنی است که سرمایه گذاران آماده خرید افت هستند.

در نظرسنجی فردا اکوتان در مورد شاخص احتمال سقوط آزاد، 5 نفر از 43 شرکت کننده احتمال ریزش بورس در 6 ماه آینده را بیش از 10 درصد اعلام کردند و یک نفر این احتمال را بالاتر از این ندانست. . از 30 درصد در دور قبلی نظرسنجی 22.4 درصد از شرکت کنندگان احتمال ریزش شدید بورس را بیش از 10 درصد ارزیابی کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا