به تنظیمات کارخانه برمی‌گردیم/ پکیج‌های خانگی فاقد فیلتر هستند

مدیر تجاری سازی حوزه الیاف نانو ستاد توسعه فناوری نانو با نشان دادن نقش نانو فیلترها در جذب ذرات 2.5 میکرونی یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است، گفت: بخش بزرگی از آلودگی هوا است. ناشی از مصرف گاز و پکیج هایی است که در حال حاضر در خانه استفاده می شود، اغلب بدون فیلتر.

به گزارش میجیکآغاز فصل پاییز و زمستان به دلیل افزایش آلودگی در این کلانشهر، آغاز تعطیلات زمستانی کشور است. نوک پیکان مقصران آن نیز به نفت کوره اشاره می کند. سوختی که در کشورهای توسعه یافته سوختی مقرون به صرفه محسوب می شود.

برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نیروگاه های دیزلی، باید آنها را با سوخت مناسب یا با نصب فیلترهایی برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا جایگزین کرد. اما به گفته محققان تنها با تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر دوده و استفاده از فیلترهای نانو در صنعت نمی توان شهری بدون دوده ایجاد کرد، بلکه باید فرآیندهای دیگری را اجرا کرد.

در شرایطی که آلودگی هوای کلانشهرها با مشکلات عدیده ای مواجه است، نوآوری محققان ایرانی به حذف آلاینده های هیدروکربنی محیط زیست کمک کرده است. فیلتر دوده تولید شده قابل استفاده در انواع خودروهای دیزلی و حتی با پایه موتور یورو 2 و با شرایط سوخت گازوئیل یورو 2 و گوگرد 700 PPm. همچنین دارای عمر و پایداری 3 برابر بیشتر از نمونه فیلتر سرامیکی خارجی است.

این فیلتر هوا قابلیت جذب ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون را دارد. بنابراین می تواند گام مهمی در کنترل آلودگی باشد، در حالی که فیلتر را می توان با نصب نانوکاتالیست هایی که آن را جذب می کند در خودروهای بنزینی نیز استفاده کرد.

نقش نانو فیلترها در کاهش آلودگی

سپهر آذرشب، مدیر تجاری سازی نانوالیاف ستاد توسعه فناوری نانو در گفت وگو با میجیک. وی با اشاره به ویژگی های الیاف نانو گفت: فیلترهای کاغذی معمولا در صنایع مختلفی مانند نیروگاه ها و خودروسازی استفاده می شود.

وی می افزاید: با توجه به وضعیت شبکه نانوالیاف و ابعاد نانومتری نسبت حجم به سطح افزایش می یابد. بنابراین، استفاده از آن در فیلترها به ابزار اجازه می دهد تا ذرات ریز و اجزای آلودگی را در مقیاس نانومتری، بدون فشار جذب کند.

آذرشب با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری نانو در فیلترها عملکرد را بین 30 تا 40 درصد افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: این امر برای بسیاری از صنایع حائز اهمیت است. نمونه آن در اتاق تمیز صنعت داروسازی است که حرکت میکروارگانیسم ها با اندازه کمتر از یک میکرون باید کنترل شود که با الیاف نانو قابل انجام است.

مدیر تجاری سازی حوزه الیاف نانو، توسعه فناوری نانو را یکی از حوزه های نانو فیلترهای پرکاربرد در نیروگاه ها و صنعت خودرو می داند و ادامه می دهد: چالشی که ما با آن روبرو هستیم این است که مشاهده می کنیم هر محصولی دارای نانو برچسب و هر صنعتی که می رویم، اعلام می کنیم ممکن است نمونه نانویی از محصول با قیمت متفاوت وجود داشته باشد.

اولین استاندارد فیلترهای نانو را مشخص می کند

وی با بیان اینکه شناسایی کاربرد نانو در این محصولات سخت است، افزود: نیاز به این امر در بازار وجود دارد و ما سال هاست که این نیاز را می شناسیم و چالش اجرای آن را داریم و با همکاری گروه ارزیابی و استانداردهای ستاد نانو، مسیر اعطای نانو نماد هموار شده و اولین شرکت می تواند نماد نانو را دریافت کند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که این مسیر هموارتر شود تا سایر محصولات مبتنی بر فناوری نانو بتوانند نماد نانو را دریافت کنند.

مدیر تجاری سازی حوزه نانو الیاف توسعه فناوری نانو افزود: سال هاست که گواهینامه نانومقیاس اعطا می کنیم اما نشان نماد نانو برای اولین بار است که به شرکت تولید کننده فیلترهای نانو اعطا می شود.

آذرشب با اشاره به اثرات زیست محیطی نانو فیلترهای الیافی گفت: 10 درصد صنایع از نانو فیلترهای تولید شده در کشور بهره مند هستند.

وی با توجه به اهمیت استفاده از نانو در انواع ماسک‌ها، توضیح داد: در دوران کرونا مشاهده کردیم که ماسک‌های مبتنی بر الیاف نانو با نام‌های N97 و N99، حرکت هر میکروارگانیسم و ​​در صفحه نانو را کنترل می‌کنند. فیلترهای فیبر، همچنین موثر، بیشتر برای صنعت مفید است. به عنوان نمونه می توان به فیلتر هپا اشاره کرد که فیلتر پیچیده تری است و برخی شرکت ها نیز روی این زمینه تمرکز کرده اند تا در آینده این نوع فیلتر را به بازار معرفی کنند.

مصرف گاز یکی دیگر از عوامل آلودگی هوای تهران است

آذرشب درباره استقبال صنعت از فیلترهای نانو الیافی گفت: وقتی صنعت می بیند که می تواند محصول را در شرایط فعلی بفروشد و خریدار دارد، دلیلی برای تغییر ندارد مگر اینکه فشاری از سوی بازار و یا فشاری از سوی بازار وارد شود. استاندارد .

وی با اشاره به تاثیر فیلترهای نانو در کاهش آلودگی هوا به ویژه در فصل زمستان سال، گفت: قسمت عمده آلودگی هوا و قسمت زیادی مربوط به ذرات 2.5 میکرونی و قسمت زیادی از آلودگی هوا است. ذرات استفاده شده توسط این فیلتر، عوامل زیادی در آلودگی هوای تهران دخیل هستند.

مدیر تجاری سازی حوزه نانوالیاف توسعه فناوری نانو مصرف گاز خانگی را یکی از عوامل آلودگی هوای تهران برشمرد و هشدار داد: بسته هایی که در حال حاضر در خانه استفاده می شود اغلب فاقد فیلتر هستند، در حال حاضر قسمت زیادی از هوای شهر تهران است. آلودگی ناشی از مصرف گاز است.

آذرشب تاکید کرد: در حال حاضر با وضعیت وارونگی جوی مواجه نیستیم، زیرا دمای هوا کمتر از 7 تا 8 درجه سانتیگراد نیست، اما اکثر پکیج های ساختمان های مسکونی روشن و دارای سوخت گاز هستند.

وی با اشاره به آلودگی در حوزه خودرو، دو مشکل آلایندگی در این حوزه را مطرح کرد و گفت: یکی مشکل اگزوز است که اگر از این فیلتر نانو در اگزوز استفاده نشود، چون مشکل کاتالیست مهم است. و الیاف نانو در فیلترهای کابین خودرو تولید می شوند که استفاده از آنها از ورود هوای ناخالص به داخل کابین خودرو جلوگیری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا