مطالب میجیک

بسیاری از دلسوزان امر حجاب قبل از نفوذ به قلب دیگران،تذکر می‌دهند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

دفتر خبرگزاری آنلاین – گروه دین و اندیشه – فاطمه علی آبادی: دغدغه پوشش، عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های واقعی والدینی است که می‌خواهند این ارزش‌های اجتماعی و تکالیف دینی را به نسل آینده منتقل کنند و نگران این هستند که چگونه این کار را انجام دهند تا فرزندانشان این مسائل را تحمل کنند. به عنوان یک ارزش برای زندگی، پذیرفتن و وفادار بودن. متأسفانه حجاب و عفاف در سال های اخیر بسیار مورد هجمه و هجمه قرار گرفته است و ممکن است در برخی دیگر از گروه های نوجوان نه تنها به عنوان یک ارزش بلکه به عنوان ضد ارزش تلقی شود و این مشکل نگرانی والدین را نسبت به این موضوع افزایش می دهد. مشکل حجاب است و این سوال را برای آنها ایجاد می کند که چگونه می توان بحث حجاب را به نسل هشتاد رساند؟ نود می بینم به عنوان امر معروف و پسندیده معرفی شده است؟

برای بررسی این مشکل و پاسخ به آن سوال، با سید مجتبی حورایی با کارشناسان مسائل آموزشی گفت و گو کرده ایم که نتایج آن را در ادامه می خوانید:

سید مجتبی حورایی در گفتگو با خبرنگار آنلاین در خصوص چگونگی اصلاح معضل حجاب در بین نوجوانان و جوانان اظهار داشت: کسانی که می خواهند مشکل حجاب را در بین نوجوانان و جوانان تبیین و اصلاح کنند باید افرادی باشند که بتوانند در آنها نفوذ کنند. قلبها. همانطور که یک پرستار قبل از تزریق دارو به بیمار ابتدا سوزن را در رگ بررسی می کند، مبلغ نیز باید قبل از تبلیغ و توضیح درباره حجاب مطمئن شود که این سوزن به قلب مخاطبانش وارد شده است.

این کارشناس آموزش ادامه داد: مترجمان حجاب باید متقاعد شوند که دوست داشتنی، قابل اعتماد و قابل اعتماد هستند تا مخاطبان درباره حجاب صحبت کنند. متأسفانه معمولاً بسیاری از دلسوزان مسئله حجاب قبل از نفوذ به قلب دیگران به یاد می آورند، نصیحت می کنند و به دیگران آموزش می دهند، اما این روش عموماً تأثیری ندارد. مبلغ بحث حجاب ابتدا باید رفتار و اخلاق آنها را مطرح کند و با مخاطبان خود آشنا شود و پس از متقاعد کردن آنها به تبلیغ و یا توضیح درباره حجاب بپردازد. اگر فردی را در مترو یا خیابان ببینیم که با حجاب است و بخواهیم با او در مورد تأثیرات فردی یا اجتماعی حجاب صحبت کنیم، احتمال آن تأثیر بسیار اندک است.

وی به راه دیگری برای تبیین صحیح حجاب اشاره کرد و تصریح کرد: دومین موضوعی که برای تبیین حجاب در بین نوجوانان و جوانان بسیار مهم است این است که مردم باید بیشتر به خدا ایمان داشته باشند و دین را بپذیرند. اگر کسى متقاعد شود که خداوند او را آفریده و در این دنیا نگذاشته است، خداوند حکیم و مهربان است، اگر این اعتقاد اولیه را بپذیرد و به او ایمان داشته باشد، با وجود فلسفه او، اجرای دستورات خداوند آسان خواهد بود. و حکمت اگر ندانند می دانند که خداوند حکیم و مهربان است، به نیکی و نیکی مردم امر نمی کند. بنابراین آموزش و حفظ باورهای اولیه در روشن شدن مشکل حجاب بسیار مؤثر است، زیرا اگر به کسی که خدا و دین خدا را نمی شناسد، گفته شود که حجاب داشته باشید، می گوید: من این قسمت از دین را قبول ندارم و نمی‌خواهم، نمی‌خواهم بپذیرم.»

مبلغان حجاب باید متقاعد شوند که دوست داشتنی، قابل اعتماد و قابل باور هستند تا مخاطبانشان درباره حجاب صحبت کنند.

سپس حورایی گفت: سومین چیزی که در امر حجاب مؤثر است، بازگشت به سطح کلان جامعه است. مثلاً از نظر ازدواج نمی توان مدام تبلیغ کرد که باید به راحتی ازدواج کرد و ازدواج کرد، اما از طرفی برخی از مجریان بسیار محبوب تلویزیون سی و چند ساله هستند و هنوز ازدواج نکرده اند، افرادی که برنامه های پرمخاطب را اجرا می کنند و در کار آنها بسیار موفق و محبوب است و او ازدواج نکرده است و این پیام را به جوانان می دهد که ازدواج احتمالاً مانع بزرگی برای موفقیت است. در بحث حجاب هم همینطور است.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه می دهد: اگر قرار است حجاب به عنوان یک هنجار و اتفاق مثبت در جامعه شناخته شود باید در سطح کلان و برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد. مثلاً نهادهای دولتی ملزم به استخدام افراد با حجاب نیستند، اما متاسفانه این اتفاق می افتد. در بسیاری از محافل حکومتی این مشکل نادیده گرفته می شود و این بی توجهی تأثیرات بسیار بدی بر جامعه می گذارد و همه تلاش ها را در این زمینه خدشه دار می کند. استخدام معلم بدحجابی که مردی جذاب و دارای جذابیت رفتاری بالایی نیز باشد، تبلیغ مستقیم بدحجابی برای جوانان است. آموزش و پرورش باید پاسخ دهد که چرا چنین زنانی را استخدام می کنند. بنابراین افزایش جذابیت و نفوذ رفتاری در دل مخاطب، تبیین و تقویت مبانی دین قبل از صحبت از حجاب و قرار دادن مشکل حجاب در سطح کلان جامعه، سه موردی است که در تبیین آن بسیار مهم و مؤثر است. مشکل حجاب در نوجوانان و جوانان

تغییر احساس جوانان نسبت به حجاب ناشی از کم کاری و حذف است

وی در ارزیابی کارهای انجام شده در زمینه حجاب تصریح کرد: متأسفانه اقداماتی که تاکنون برای تبیین و حمایت از موضوع حجاب انجام شده، خوب نیست. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به همان اندازه که در قوانین و هزینه ها کار شده و انرژی روی اخلاق کار نشده است. اگر ابتدا باید مفاهیم عمیق تری مانند نجابت، صداقت و طهارت اجرا شود، زیرا اگر این مفاهیم در جامعه پذیرفته شود، پذیرش حجاب و احکام عملی آسانتر می شود. طبیعی است که اگر مردم مفهوم عمیق دین را درک نکنند، ظاهر آن را دوست ندارند.

حورایی اضافه کرد: در بحث حجاب اگر بخواهیم حجاب به عنوان امری پسندیده و عادی در جامعه شناخته شود باید بسیج عمومی در آن راستا انجام شود. همانطور که در زمان کرونا همه نهادها و مردم بسیج می شوند و تلاش می کنند تا پروتکل را رعایت کنند، بسیج ملی نیز از نظر مفاهیم اخلاقی ضروری است و اولاً باید مفاهیم اخلاقی انسان را که دین جدی می گیرد پذیرفت. در جامعه. آنگاه حجاب یا احکام دیگر گفته می شود اگر جامعه به حیا که یک ارزش تلقی می شود توجه کند، حجاب را رعایت می کند. مشکل کار ما این است که قبل از پرداختن به مسائل عمیق مذهبی، ظاهر آنها را حل کرده ایم و این شانس موفقیت را کاهش می دهد و همچنین تعامل قوی و خشونت آمیزی وجود دارد که کار را دشوارتر می کند.

این کارشناس آموزش و پرورش به تشریح دلایل تغییر احساسات جوانان نسبت به حجاب پرداخت و خاطرنشان کرد: اینکه این روزها احساسات جوانان نسبت به حجاب تغییر زیادی کرده است به دلیل ضعف و کم کاری است. از سوی دیگر نمی توان منکر گسترش روابط با دیگر کشورها و فضای مجازی و تاثیر آن بر نسل جوان شد. هجمه های رسانه ای شدید دشمنان انقلاب و انتقال فرهنگ از طریق رسانه ای یا فضای مجازی کم کم تاثیر خود را بر جامعه نشان می دهد. این هجمه بیرونی و عدم کار درونی باعث تعامل و تغییر ذائقه جوانان نسبت به ارزش های دینی از جمله حجاب شده است. وقتی عده ای با چهره ای که مذهبی به نظر می رسد خرابکاری می کنند، طبیعی است که بینندگان جوان نسبت به دین احساس بدی داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همانطور که در حدیث آمده است الناس علی دین پادشاه مناو حاکم دین خود است. افراد جامعه به مافوق خود نگاه می کنند. اگر فردی که در مقام مسئول قرار می گیرد، از نظر اعتقادی و رفتار نیکو، راستگو و قوی باشد، مردم خود به خود به دین علاقه مند می شوند و همه چیز را در دین می پذیرند، اما اگر صاحب مسئولیت، دین را آماده کند. در واقع باعث تحریف و لطافت چهره دین در ذهن مردم شده است، معلوم است افرادی که به این شخص نگاه می کنند دیگر به دین و الزامات آن توجهی نخواهند کرد. بنابراین، هرکس در هر مقامی، اعم از مسئول یا غیرمسئول، اگر متدین باشد، باید سعی کند با عمل و نه با گفتار، ظاهر دینی خوبی از خود نشان دهد و دیگران را به دین خود بپسندد.

دکمه بازگشت به بالا