بررسی وضعیت کنونی اقتصاد در وبینار «طراحی آینده و نقش بانوان» – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، وبینار «بررسی وضعیت اقتصادی موجود»؛ چهل و یکمین نشست از مجموعه کارگاه های آموزشی «طراحی آینده و نقش زنان» با حضور حمیدرضا مقصودی مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه قم توسط اداره کل. زنان سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری ستاد نهضت پیشرفت زنان در حوزه ایران 1440 به صورت آنلاین برگزار شد.

مقصودی در ابتدا نیاز و اهمیت این معضل را بیان کرد و گفت: معمولا در تحلیل اقتصادی کشور، وضعیت اقتصادی ایران بسیار بد است، زیرا تورم بالا، بیکاری گسترده، تولید کم، کم داریم. شفافیت اقتصادی و آزادی اقتصادی ما 180 دنیا داریم اما آیا این شاخص ها وضعیت اقتصادی ایران را نشان می دهد؟ این مشکل است، به نظر من اقتصاد ایران باید متفاوت به نظر برسد. اگر جور دیگری نگاه کنیم، وضعیت اقتصادی تغییر خواهد کرد.

وی گفت: در اقتصاد دنیا یک شاخص وجود دارد و آن تعداد افرادی است که در خانه کار می کنند و بر اساس این شاخص کشور ما رتبه چهارم را دارد. (یعنی حدود 20 میلیون زن خانه دار در خانه کار می کنند) آیا این شاخص خوب است یا بد؟ خانم های خانه دار چند شیفت در خانه دارند؟ هر شیفت 8 ساعت است. ما 20 میلیون زن خانه دار در سه شیفت کار داریم. این بدان معناست که حدود 60 میلیون نفر در یک روز مشارکت اقتصادی شامل کارگرانی که پول دریافت می کنند. زنان خانه دار اینطور نیستند، بنابراین جمعیت فعال در محیط کار 22 میلیون نفر است.

مقصودی افزود: در مقایسه کارگران رسمی در کشور 22 میلیون نفر و زنان خانه دار برای 60 میلیون نفر در روز کار می کنند!! اگر زنان خانه دار را وارد اقتصاد کنیم چه اتفاقی می افتد؟ جمعیت نیروی کار اقتصادی به 82 میلیون نفر خواهد رسید.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه قم در ادامه بیان کرد: در کشورهای غربی زن خانه دار به این معنا وجود ندارد و همه کار می کنند، اکنون این مشکل را کنار منطقه خانه می گذاریم. در ایران میانگین 150 متر و در کشورهای اروپایی 25 متر است. از سوی دیگر طبق آمار، 53 درصد از کودکان فرانسوی به مدت یک هفته والدین خود را نمی بینند و طبق آمار اتحادیه اروپا تنها 40 درصد ازدواج ها به صورت رسمی ثبت می شود، در چنین جامعه ای زنان خانه دار ازدواج ندارند. مکان و معنا، همچنین در آسیای جنوب شرقی، جنبش، بنابراین در جامعه اروپایی، زنان بر اساس خدمات یا تولیدی که انجام می دهند، حقوق می گیرند. اما در کشور ما اینطور نیست. زنان خانه دار برای خدمات و تولیدی که انجام می دهند درآمدی کسب نمی کنند و این وارد چرخه اقتصادی نمی شود.

مقصودی در پاسخ به این سوال که آیا شاخص های اقتصادی میزان تولید و خدمات را در کشور به درستی نشان می دهد؟ وی گفت: مارشال اقتصاددان بزرگ گفت که اگر فقط خدمات زنان خانه دار را در اقتصاد بگنجانید همه شاخص های اقتصادی فرو می ریزد. در کشور ما محیط های زیادی بر اساس ایثار وجود دارد، مثلا اگر مشکلی دارید در مرحله اول چه کسی خود را حلال مشکل شما می داند؟ خانواده، در مرحله بعد اقوام و دوستان نزدیک، سپس دوستان محلی، حالا اگر این نظم اجتماعی دینی به هم خورد، باید تمام نیازهای خود را از بازار تامین کنید. هر چه نظام خانواده و برادری دینی قوی‌تر باشد، بازار ضعیف‌تر و نظم زندگی دینی ضعیف‌تر، بازار قوی‌تر است.

وی با بیان اینکه اقتصاد از زبان اقتصاددانان همان بازار است در پاسخ به این سوال که بازار چقدر قوی است؟ وی بیان کرد: یکی از راهکارهای اساسی که غرب انجام می دهد این است که بر اساس زندگی دینی نظم را به هم بزند، مثلاً غذایی که خانم های خانه دار هر روز درست می کنند، اگر بخواهند از بیرون تهیه کنند، چقدر هزینه دارد؟ خدماتی که خانم های خانه دار در منزل انجام می دهند مانند نگهداری از کودک، اگر کودک باید در مهدکودک نگهداری شود، هزینه هر کودک برای سه شیفت شبانه روز چقدر است؟ خدمات دیگری مانند ظرفشویی، نظافت منزل و … را در کنار آن قرار دهید. چقدر باید برای این همه پول خرج شود؟ هزینه رفع نیازهای معنوی زنان در خانه چقدر است؟ تقریباً حداقل هزینه ماهیانه 100 میلیون تومان خواهد بود که اگر این عدد را در 20 میلیون زن خانه دار ضرب کنید، نتیجه شگفت انگیزی است که در اقتصاد ایران محاسبه نشده است.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اگر همه روابط مبتنی بر محبت را از جامعه حذف کنیم، اقتصاد قوی خواهیم داشت اما همه چیز را از دست می دهیم. ما در ایران اقتصاد دیگری داریم که شاخص های تولید آن از خوب یا بد بودن اقتصاد ما بسیار خبر می دهد، نه نظم اجتماعی که در کشور ما وجود دارد پاسخگوی نیازهاست و اقتصاد یعنی تامین نیازها، نیازی به تامین نیست. نیازها در بازار است، اما نیازهای ما در محیط اجتماعی مذهبی برآورده می شود. این وضعیت فعلی اقتصاد ایران است. ما ساختاری برای رفع نیازهای خود داریم که بازار بخش کوچکی از آن است. 90 درصد آن قابل بازاریابی نیست، غرب با شکست بازار و از بین رفتن نظم اجتماعی و نظام تولیدی فردگرایی بازار را ضعیف کرده است و همه چیز در شاخص های اقتصادی منعکس شده است و ما هرگز بازار خود را به آن تبدیل نکرده ایم. شاخص یا عدد.و حساب نمی کنیم و نه تنها غرب را دست کم نمی گیریم چون بازار نداریم، بلکه مدام خودمان را دست کم می گیریم چون بازار نداریم و می گوییم بازار ما بزرگ نیست. ، اما این یک بازار نیست. چیز بد.

وی در خصوص اقداماتی که در آینده باید انجام شود، گفت: بازار ما باید به دنیا شناخته شود و غرب را تحقیر کنیم، در واقع باید اقدامات خود را اصلاح کنیم. بازار ما باید بر اساس رفتار عادلانه باشد، متأسفانه ما از بازار عادلانه فاصله می گیریم، به سمت بازار استعماری می رویم، بنابراین در بازار ما تورم وجود دارد و تفاوت نرخ دستمزدها بسیار زیاد است و وجود دارد. یک شکاف طبقاتی در بازار ما است.

مقصودی با بیان اینکه بازار امروز فاصله زیادی با بازار عادلانه مذهبی دارد، تصریح کرد: تورم کالایی ناعادلانه است، بازار اسلامی نیست و سلطه کفار بر مسلمانان است. چون اسلام واقعی و نفی سبیل را قبول نداریم پس باید به بازار انصاف برویم. بحثی که وجود دارد این است که بخشی از زندگی ما بازاری است نه غیر بازاری و مربوط به نظام استصال است که رابطه اقتصادی رابطه فرعون و شاهزاده رعیت است. که باید کاملا از زندگی اقتصادی ما حذف شود. مانند رابطه ما با بانک ها، نظام ارزی و یا رابطه ما با نظام پولی که انشالله در جلسات آینده بررسی شود.

دکمه بازگشت به بالا