برداشتن تخمدان در جوانی ریسک پارکینسون را در زنان افزایش می دهد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اخبار ایران | پارکینسون

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان این افزایش خطر ممکن است به دلیل از دست دادن ناگهانی استروژن و سایر هورمون ها باشد که باعث اختلال ناگهانی غدد درون ریز در زنان یائسه می شود.

پارکینسون یک اختلال پیشرونده است که سیستم عصبی و قسمت هایی از بدن که توسط اعصاب کنترل می شود را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم شامل لرزش، سفتی بدن و حرکت آهسته است. اغلب با زوال عقل، اختلالات خواب و مشکلات روده و مثانه همراه است. پارکینسون یک اصطلاح کلی برای حرکت آهسته همراه با سفتی، لرزش یا از دست دادن تعادل است.

محققان می گویند این یافته ها از دستورالعمل های فعلی حمایت می کند که زنانی که در معرض متوسط ​​​​خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند، نباید تخمدان های خود را برای پیشگیری از سرطان خارج کنند.

برای افرادی که دارای ژن های پرخطر سرطان تخمدان هستند، برداشتن تخمدان ها همراه با استروژن درمانی پس از جراحی تا سن 50 یا 51 سالگی توصیه می شود.

والتر روکا، نویسنده ارشد این مقاله، متخصص مغز و اعصاب و اپیدمیولوژیست در کلینیک مایو در مینه‌سوتا، می‌گوید: «امروزه، استفاده از استروژن درمانی برای جلوگیری از زوال عقل یا پارکینسونیسم خودبه‌خودی پس از یائسگی در زنان 46 تا 55 ساله مؤثر بوده است. . توصیه نمیشود.”

وی افزود: با این حال، این مطالعه و مطالعات قبلی نشان می دهد که استروژن درمانی برای زنانی که در سنین پایین تر از 46 سال تخمدانشان برداشته می شود، حائز اهمیت است، گفت: زنانی که قبل از 40 سالگی یائسه جراحی می شوند، آسیب پذیرتر هستند.

این مطالعه شامل داده‌های 2750 زن بود که برای برداشتن هر دو تخمدان، به دلیل بیماری‌های خوش‌خیم مانند آندومتریوز یا کیست یا پیشگیری از سرطان تحت عمل جراحی قرار گرفتند. آنها با 2749 زن که تحت عمل جراحی قرار نگرفته بودند مقایسه شدند.

به ازای هر 48 زن زیر 43 سال که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، یک زن به پارکینسون مبتلا می‌شود، در مقایسه با زنان هم‌سن و سالی که تخمدان‌هایشان برداشته نشده است.

این مطالعه خاطرنشان می کند که بیماری پارکینسون در مردان دو برابر زنان شایع است، که نشان می دهد عوامل مرتبط با جنسیت در این امر نقش دارند.

دکمه بازگشت به بالا