برج‌های شیک در قبضه مشاوران املاک!

مشاوران املاک

کارشناسان اقتصاد مسکن می گویند: درست است که نوسانات بازار مسکن ناشی از اقتصاد کلان است، اما برخی مشاوران املاک باعث هرج و مرج می شوند. مثلاً بازار برج های لوکس محله شمالی تهران را در اختیار گرفت و قیمت های نجومی تعیین کرد و اجازه کاهش قیمت را نداد.

عباس زینلی در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: در شرایطی که مدتی است نرخ دلار ثابت می ماند، گاهی انتظارات تورمی وجود دارد و عده ای در بازار مالی فعال هستند و به تورم دامن می زنند. در نتیجه سرمایه داران کوچک و بزرگ برای حفظ قیمت ها و غلبه بر انتظارات تورمی، نرخ خدمات و کالاها را افزایش می دهند.

ادامه مطلب

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به برقراری نرخ های نامتعارف برای مسکن در کلانشهرها گفت: در شرایطی که انتظارات تورمی وجود دارد، افرادی که آپارتمان را برای فروش عرضه می کنند، سعی می کنند به بالاترین قیمت بفروشند تا سرمایه ارزش قبلی خود را از دست ندهد. دوباره خرید کنید در این چرخه شاهد تغییرات مداوم قیمت ها هستیم.

زینعلی تاکید کرد: مردم در برخی نقاط نمی دانند که با افزایش تولید مواجه هستیم. در این شرایط برخی فعالان اقتصادی تلاش می کنند تا از یکدیگر سود بیشتری ببرند. راه حل مشکل اصلاح ساختار کلان اقتصادی است و تلاش ها در این راستا در حال انجام است، اما برای رسیدن به این نتایج تلاش زیادی می شود.

وی با بیان اینکه مردم گاهی سعی می کنند کالاها و خدمات را با قیمت های بالاتر ارائه کنند، گفت: شاهد هستیم که کارخانه ها قیمت کالاها را بالا می برند و مصرف کنندگان به این موضوع ایرادی ندارند. از آنجا که کارخانه داران برای تغییر قیمت خدمات بحث می کنند، دستمزدها و نهاده ها در قیمت تغییر کرده است.

خانه ترکیبی از کالاها و خدمات مختلف است

این کارشناس بازار مسکن تاکید می کند: کالایی مانند خانه ترکیبی از کالاها و خدمات مختلف است که رشد قیمت آن خانه را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از آن اجاره بها بالا رفت و زمانی که بازار خرید و فروش در رکود بود، اجاره بها رونق گرفت. این فرآیند با دستورات و دستورالعمل ها قابل کنترل نیست. تنها با افزایش تولید مسکن، انتظارات تورمی کاهش می یابد و امید در فضای اقتصادی ایجاد می شود.

چالش های سیستم شناسایی خانه های خالی

زینعلی در خصوص تاثیر عرضه خانه های خالی در بازار مسکن گفت: مالیات بر واحدهای خالی در مرحله اول ممکن است تاثیر کمی بر بازار داشته باشد اما تعداد واحدها آنقدر نیست که باعث کاهش قیمت شود. قیمت. بخش مهمی از آپارتمان های پردیس و پرند در حال ساخت یا تکمیل هستند اما شعبه ندارند. بنابراین نمی توان آن را به عنوان یک واحد خالی قابل سکونت در نظر گرفت. ممکن است تعداد زیادی واحد خالی در منطقه 22 وجود داشته باشد اما تاثیری بر بازار کلی منطقه 22 تهران نخواهد داشت.

گفت: شما هم یادتان باشد که راه هایی برای فرار مالیاتی وجود دارد. با توجه به اینکه سامانه شناسایی خانه های خالی چندان دقیق نیست، احتمال کلاهبرداری افزایش می یابد و مردم را از اثربخشی شناسایی و تامین خانه های خالی ناامید می کند.

این کارشناس مسکن درباره نقش مشاوران املاک در نوسانات بازار مسکن می گوید: سهم اصلی در توسعه بازار مسکن مربوط به اقتصاد کلان است. البته مشاوران املاک می توانند در مناطقی مانند شمال پایتخت موثر باشند. با این حال می بینیم که مشاوران املاک گاهی قیمت های بی ضابطه می زنند.

زینعلی با اشاره به 33 هزار بنگاه معاملات ملکی در استان تهران خاطرنشان کرد: این تعداد برای جمعیت حدود 14 میلیون نفری استان تهران عدد قابل توجهی نیست. علاوه بر این، مشاوران املاک ترجیح می دهند بازار خرید و فروش به جای رکود به دلیل افزایش قیمت، رونق داشته باشد.

وی تصریح کرد: در عین حال منکر نقش برخی مشاوران متقلب املاک در جهت دهی به بازار مسکن در برخی مناطق تهران نمی شوم. مثلا برای یک برج در محله شمالی تهران قیمت نجومی تعیین کرد و نگذاشت قیمت پایین بیاید. از سوی دیگر شاهد هستیم که واحدهای برج متری 250 میلیون تومان به فروش می رسد. بنابراین در گروه های اجتماعی که قدرت خرید دارند، مبنای اقتصادی وجود دارد. این شرکت در این روند تاثیر دارد اما بازیگر اصلی افزایش قیمت نیست.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید می کند: برای مدیریت بازار مسکن باید تولید را به صورت واقعی تقویت کنیم و از انحراف سرمایه ها به سفته بازی و دلالی جلوگیری کنیم. البته حدس و گمان نیز لازم است، اما اگر از حدودی فراتر رود، آثار بدی به جا می گذارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا