بانوان فرهیخته افق چهل ساله استان و شهرستان خود را طراحی کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، جنبش پیشروی زنان استان گلستان با برگزاری بیش از ۱۰ جلسه توجیهی و توجیهی عملیاتی در بهمن ماه ۱۳۰۱ فعالیت خود را در بین بانوان اهل سنت استان آغاز کرد و در این مدت توانمندی های خوب بانوان شناسایی و با ایجاد نهادهای مردمی تلاش شد تا عملیات راهبردی نهضت در این شهرستان اجرایی شود.

در راستای این اقدامات، همایش «نقش زن در تمدن جامعه» با حضور عاطفه سعیدی نژاد رئیس شبکه سراسری پیشرفت زنان و بانوان مؤثر (فعالان اجتماعی مؤثر) در عرصه های مختلف به منظور فعال سازی فعالیت های زنان اهل سنت در سالن شهرداری شهر مراوه تپه گلستان برگزار شد.

در ابتدای این دیدار، سعیدی نژاد ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع) گفت: کلام امام خمینی (ره) می فرماید: قرآن مرد و زن و مرد است. واقعیت این است که او رسالت، هدف و رسالت زن را همراه با رسالت قرآن تعریف می کند، زیرا زن در دیدگاه های دینی جایگاه بسیار بالایی دارد. امروز وقتی غرب و شرق را در دنیا با تعریف نقش زن و اتفاقاتی که در جوامع مختلف در رابطه با زنان می‌افتد می‌بینیم، واقعاً ارزش فرهنگ اسلامی خود را از نظر زنان درک می‌کنیم. نظر مکتب اسلام، وقتی اسلام ظهور کرد، در عصر جاهلیت، جامعه عرب زنان را زنده به گور می کردند، ولی رهبر بزرگ این مکتب، دست دختر مبارکش را می بوسید و همیشه او را گرامی می داشت.

گفت: من دینی دارم که به زن عزت می بخشد و به عنوان زنی مورد محبت، نه تنها مورد احترام و احترام، بلکه به عنوان یک رهبر و پیشوا محسوب می شود. این کلمه بسیار مهمی است. مقام والای حضرت خدیجه (س) را در اوایل اسلام می بینیم. این عزیزان به جز بحث زن و بچه دار شدن نقش مهمی در جامعه دارند و واقعاً مشکل را حل می کنند و جامعه را به جلو می برند، این رویکرد تا الان ادامه دارد که در انقلاب اسلامی تعبیر امام (ره) این است که زنان پیشوای دین هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقدند زنان به میدان می آیند و این انقلاب پیروز می شود و تا کنون اگر به دنبال لوکوموتیو انقلاب برای رسیدن به اهداف خود و شکل دادن موفقیت آمیز پیشرفت ایران اسلامی هستیم، راهی جز زنان برای یافتن نقش خود نداریم.

یکی از مسئولان شبکه نهضت ملی زنان افزود: شاید آنچه باعث سردرگمی عمومی می شود سردرگمی زنان در جامعه باشد. زنان قرار است رهبر باشند، اما آیا رهبر هستند یا نه؟ آیا آنها احساس رهبری دارند؟ آیا آنها درک می کنند که رهبری زن یعنی چه؟ ما دینی داریم که مهم و محترم است، دینی که اولاً مردم را در نظر می گیرد و وقتی امروز از زن صحبت می کنیم به این دلیل است که سعی می کنیم یک جامعه اخلاقی بر اساس خیر انسانی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: امروز تمدن توحیدی و تشکیل جامعه واقعی اسلامی در گرو نقش آفرینی زنان است، یعنی به این نیاز رسیده ایم که زن را در جامعه جدی بگیریم و جایگاهی برای زنان فراهم کنیم. این وظیفه من و همه مسلمانان این جامعه است. از آنجایی که من یک زن هستم، دغدغه زنان را ندارم، به عنوان یک مجاهد مسلمان به این نتیجه رسیده ام که زن باید در جامعه جایگاهی پیدا کند. زیرا آنها باید خیلی اتفاقات را انجام دهند و اراده اجتماعی را رهبری کنند و حالا زنان در جامعه ما نقشی پیدا نکرده اند. بنابراین در تفاهم اختلاف نظر شدید ما در مورد زن و فمینیسم اینجاست، دغدغه شما جنسیت نیست و نباید باشد، دغدغه ما اعتلای جامعه اسلامی است. اسلام به مردم احترام می‌گذارد و می‌خواهد جامعه‌ای بر اساس خیر و صلاح مردم تشکیل دهد.

ما در یک جنگ روایی هستیم

سعیدی نژاد گفت: باید باور کنیم که خیلی پولدار هستیم. ما سرمایه زیادی داریم و هر چه داریم می گیریم. این کشور پهناور با اقوام و مذاهب مختلف که به خوبی و صلح در کنار هم زندگی می کنند، چیزهای زیادی برای گفتن به جامعه جهانی دارد. به یکدیگر و کشورمان احترام بگذاریم. ما افراد با استعدادی هستیم، چیزی برای پیشی گرفتن از کشورهای پیشرفته کم نداریم، نمی خواهیم کشوری غربی باشیم که ظاهر اسلامی داشته باشد، بلکه می خواهیم جامعه ای را بر اساس این نگاه توحید تشکیل دهیم و همه دنیا را به این گونه زندگی دعوت کنیم.

وی سرمایه بزرگی که در جامعه زنان وجود دارد را یکی از سرمایه های امروز ایران دانست و گفت: شاید در اطراف خود زنانی را دیده باشید که تحصیلات بالایی دارند اما هنوز وارد بازار کار نشده اند. امروز کشور ما کشور قدرتمندی است. پیشرفت بزرگی در راه است. این تحولات بسیار مهم و بزرگ است و به جامعه جهانی روشنگری می کند، از این رو مستکبرین نمی خواهند این تحولات شکل بگیرد و به عنوان جلوه ای از این تحولات به جوامع دیگر برسد زیرا می دانند که دیگران دیگر به دنبال علم آنها نخواهند بود، بنابراین از ما می خواهند که اشتباه محاسباتی کنیم و احساس ضعف کنیم.

رئیس شبکه ملی نهضت توسعه زنان با بیان اینکه در جنگ روایتی هستیم، گفت: تاکنون چه کسی برای شما تعریف کرده است که جامعه زنان ایران در این سال های پیروز انقلاب اسلامی چه پیشرفت هایی در عرصه خانواده و جامعه داشته است؟ ما هنوز با خود افق فاصله داریم، اما باید به مسیری که طی کرده ایم توجه داشته باشیم. در این جنگ روایات، وظیفه خطیری که برای جامعه خود به ویژه جامعه زنان داریم، جهاد تبیین است. تا بدانیم کی هستیم و به دیگران کمک کنیم باور کنند. شما باید به حرکت مثبت و رو به جلو امیدوار باشید. این اولین مأموریتی بود که زنان باید انجام می دادند. تبیین جهاد نوعی رهبری و مدیریت جامعه است زیرا انگیزه ایجاد می کند و اراده را بسیج می کند. یکی از مهم ترین قالب ها برای زنان، تعامل با خانواده، همسایگان و دوستان است. در نگاه اسلام دو هویت اجتماعی وجود دارد که جدی است، حتی اگر بخواهیم تمدن توحیدی ایجاد کنیم، باید این دو هویت اجتماعی را جدی گرفت، یکی ارحم و دیگری سمامی. در هر دو زمینه، زنان در تقویت این دو هویت اصیل اجتماعی نقش جدی دارند. اگر بخواهیم خانواده ای مستحکم و مقاوم و به دور از آسیب داشته باشیم در قومیت و همسایگی قابل حل است.

وی افزود: امروز جهاد تبیین، جهاد اراده است. بعد از اینکه جنگ به جنگ نظامی تبدیل شد، مردم از هر قومیت برای جهاد نظامی قیام کردند. امروز جنگ نرم است، در جنگ نرم قدرت در دست کسانی است که افکار عمومی را مدیریت می کنند و ذهن ها را شکل می دهند. یکی از پروژه های مهم در حرکت پیشرفت زنان، طرح افق 40 ساله برای استان ها و شهرستان ها توسط بانوان است و با این ظرفیت، این استان می تواند به کانون رویدادهای بزرگ کشور و خاورمیانه تبدیل شود. مثلا در قالی بافی و نمد فاینانس استان این توانایی را دارد که اگر روی آن توان سرمایه گذاری کند می تواند قطب مهمی در خاورمیانه باشد پس مشکل شما مهاجرت نیست بلکه مشکل شما جمعیت است که کشش این ظرفیت رشد را ندارد. ایران به عنوان ایران با 150 میلیون نفر توسعه یافت. یعنی اگر هدف ما پیشرفت است، جمعیت ما باید بیشتر از این باشد.

سعیدی نژاد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که رویکرد ما معمولاً مسئله محور است، اما وقتی روی ظرفیت و آینده پژوهی سرمایه گذاری می کنید، آن ظرفیت تبدیل به راه حل یک مشکل می شود. یکی از خلأهای ما در زمینه پیشرفت این است که کارشناسان حقوقی برابر نداریم. یکی از پارامترهای مهم انسانی که برای ما در حرکت پیشرفت زنان مهم است، مادر است. تعبیری با این مضمون وجود دارد که زن از تعداد و از آثار کل جامعه نیمی از جامعه است. این از هنر همسر و مادر و ارتباط موثر زن با محیط است.

وی تصریح کرد: یکی از کاستی های هنر امثال من این است که مادران را خوب به تصویر نمی کشد. مادر بودن یکی از حقایق مهم و گرانبهای خداوند است که به زندگی زنان در این دنیا معنای مهمی می بخشد، امروزه بزرگترین سرمایه گذار در زندگی زنان هستند و عقلانی ترین انتخاب زنان، مادر شدن است. مادر شدن یک هنر و یک سرمایه بزرگ برای زنان است. یکی از وظایف شما در نظام توضیحی، تعریف صحیح مردی است. باید سعی کنیم دین خود را با معنای واقعی بفهمیم که می تواند سعادت دنیا و آخرت را در همه ابعاد به ارمغان آورد.
در حاشیه این همایش بازدید از کارگاه تولید صنایع دستی و نمد بافی و قالی بافی با حضور رئیس اداره دکوه اسلامی گلستان، مدیرکل بانوان، رئیس ستاد توسعه بانوان استان، رئیس اداره دکوه اسلامی شهرستان و امام جمعه استان انجام شد.

دکمه بازگشت به بالا