انبوه خانه‌های خالی بدون مستاجر در پایتخت!

حجم قابل توجهی از بازار اجاره در تهران را آپارتمان های بیش از 100 مترمربع تشکیل می دهد در حالی که بازار این نوع واحدها با دو مشکل کمبود مستاجر و خطر دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه مواجه است.

به گزارش میجیک، پرونده های نامتناسب با تقاضای واقعی در بازار مسکن تهران زیاد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در شمال تهران واحدهای متراژ بالا در بخش فروش و اجاره کم عرضه می‌شود و به دلیل قیمت‌های غیرعادی برخی از این واحدها، تقاضای چندانی وجود ندارد.

دولت در نظر دارد از اواسط شهریور ماه سال جاری دریافت مالیات از واحدهای خالی از سکنه را به طور جدی پیگیری کند. البته اکنون سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که 60 هزار واحد خالی را در سراسر کشور شناسایی و برای آنها اوراق مالیاتی صادر کرده است.

در استان تهران بر اساس آخرین آمار ارائه شده در هفت سال پیش، حدود 500 هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد که نشان دهنده کمبود عرضه و تقاضا در دو بخش خرید و فروش و اجاره به دلیل مصرف کم است. در حال حاضر برآوردها نشان می دهد که حدود 70 درصد از آپارتمان های عرضه شده به بازار مسکن تهران بالای 100 متر مربع و حدود 80 درصد از واحدها بالای 90 متر مربع هستند. زمانی که تقاضای واقعی روی واحدهای کمتر از 80 متر مربع متمرکز باشد.

با توجه به توان مالی کمتر جامعه هدف واحدهای کوچک، ظرفیت رشد اجاره این نوع واحدها چندان بالا نیست. در عین حال با قیمت های گاها غیرعادی اجاره آپارتمان های لوکس و نیمه لوکس، این مشکل باعث می شود که آپارتمان ها برای مدت طولانی خالی بمانند. پیش بینی می شود قیمت اجاره آپارتمان های بزرگ و مجلل در شمال تهران کمی ساماندهی شود.

بسیاری از خانه های خالی بدون اجاره در پایتخت!

مقایسه نرخ های ارائه شده در بازار اجاره تهران حاکی از تغییر قیمت 15 درصدی نسبت به پایان سال گذشته است. طی سال گذشته نرخ رشد قیمت ها در بازار اجاره کاهش یافته است. در پایان سال گذشته افزایش سالانه اجاره بها در تهران 46 درصد بوده است. تخمین زده می شود که این رقم به 30 تا 40 درصد رسیده باشد.

همزمان با اقدامات سه گانه دولت برای کنترل بازار اجاره، مجلس طرحی با عنوان «طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره» را نیز به تصویب رساند که چهار مورد از آن برای کمک به مستاجران قرار است. این طرح اکنون با ایرادات جزئی شورای نگهبان مواجه شده و برای بررسی بیشتر به مجلس ارجاع شده است.

رفع تضاد منافع مشاوران املاک، افزایش تسهیلات اجاره ای، افزایش عرضه املاک استیجاری از طریق تکمیل سامانه اطلاعاتی و تغییر مکانیسم مالیات بر درآمد اجاره برای حمایت از مستاجران پیش بینی شده است.

از سوی دیگر دولت سیزدهم سه برنامه دارد که شامل تعیین حداکثر افزایش اجاره بها در تهران 25 درصد و سایر شهرها 20 درصد است. پرداخت وام تا سقف 200 میلیون تومان و ثبت قراردادها توسط مالکین و مستاجرین و کد رهگیری رایگان دریافت کنید به دنبال اجاره است که هر سه برنامه اجرا شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا