امضای پیمان پولی روسیه- ایران در سال ۲۰۲۴ / بزودی ریال آفشور راه‌اندازی می‌شود

ریال آفشور | سال ۲۰۲۴

میجیک/ خراسان رضوی رئیس کل بانک مرکزی گفت: در سه ماهه اول سال آینده قرارداد پولی ایران و روسیه امضا می شود که به این معنی امکان معامله با روبل و ریال فراهم می شود.

ˈمحمدرضا فرزینˈ امروز 18 دی ماه در یکصد و یازدهمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار داشت: شورای اسلامی دستور داده است که 144 فقره تسهیلات ازدواج در سال جاری پرداخت شود. در حال حاضر از موعد مقرر جلوتر است و تاکنون 129 فقره تسهیلات ازدواج در کشور پرداخت شده است و تا پایان اسفندماه تعهد بانک ها برای اهدای تسهیلات ازدواج و تولد فرزند انجام می شود.

وی در پاسخ به این پیشنهاد که با توجه به نسبت هزینه‌ها به منابع خراسان رضوی، این اختیار به مدت پنج سال به شورای هماهنگی بانک‌های استان تفویض می‌شود تا 100 درصد این نسبت محقق شود. : خراسان رضوی یکی از استان های توسعه یافته است و نیازمند تامین منابع استان های توسعه یافته، بخشی از منابع استان های کمتر توسعه یافته هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بازگشت منابع این شرکت که در استان فعالیت می کند اما حساب بانکی در تهران است، تصریح کرد: شما به عنوان یک مقام استانی می توانید وارد شوید و دستور انتقال حساب از این شرکت به استان را بدهید، اما این عرف در دنیاست یکی از دلایل آن مشکلات اجتماعی است و برخی سرمایه داران به دلیل اینکه نمی خواهند حسابشان دیده شود در تهران حساب باز می کنند. دلیل دیگر انجام سریعتر برخی کارها در تهران است.

فرزین با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه خاطرنشان کرد: صادرات ما به روسیه کمتر از واردات است و راضی نیستیم. یک اتفاق خوب این است که در سه ماهه اول سال آینده قرارداد پولی ایران و روسیه امضا می شود، یعنی می توانیم با روبل و ریال معامله کنیم. علاوه بر این، کارت های دو کشور به هم مرتبط هستند و دارندگان کارت می توانند تجارت بین کشورها انجام دهند.

وی ادامه داد: رشد صادرات ما به روسیه بیشتر از رشد واردات از این کشور است یعنی از تجارت با روسیه سود می بریم. علاوه بر این، با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، تعرفه 87 درصدی کالاهای ایران، روسیه، قزاقستان و قرقیزستان به صفر کاهش یافته است و تجارت آسان است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: چینی ها یوان دریایی و خشکی دارند. مبادله یوان فراساحلی با سایر کشورها و در ایران نیز این طرح را آغاز کرده ایم و ریال فراساحلی را تکمیل خواهیم کرد. این بدان معناست که افغان ها و عراقی هایی که ریالی را مبادله می کنند، در خارج از کشور ریال دریافت می کنند.

خبر تموم شد…

دکمه بازگشت به بالا