الشجاعیه؛ کابوس نظامیان اسرائیلی | خبرگزاری آنلاین میجیک

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک، رسانه های فلسطینی بامداد روز جمعه 24 آذرماه از وقوع درگیری های شدیدی بین گروه های مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی خبر دادند که طی چند روز تلاش کردند به محله الشجاعیه نفوذ کنند.

شبکه عبری «کان» روز چهارشنبه 22 آذر از شکست بزرگ ارتش اسرائیل با ده ها کشته و زخمی در الشجاعیه خبر داد و گفت در آخرین درگیری ها و بر اساس آخرین آمار، 10 سرباز ارتش از تیپ گولانی کشته شدند. تعداد مجروحان مشخص نیست.

نظامیان اسرائیل | نظامیان اسرائیلی

تعدادی از مردم در الشجاعیه توسط ارتش اسرائیل کشته شدند

«گروهی از سربازان تیپ 53 گولانی با ورود به ساختمانی در این محله ناگهان در یکی از کمین های گردان القسام گرفتار شدند که بر اثر انفجار بمب در مقابل درب یکی از ساختمان ها که 4 سرباز مجروح و ارتباط با آنها قطع شد و گمان می رود نیروها اسیر شدند سایر سربازان یگان نجات 669 به سمت این ساختمان حرکت کردند و پس از رسیدن به آنجا مورد اصابت گلوله رزمندگان قسام قرار گرفتند و اینها دو سرباز بلافاصله کشته شدند. سرهنگ اسحاق بن بشات که پیشروی کرد، اسیر شد و بلافاصله کشته شد». در اینجا گزارش کان از جزئیات درگیری است.

خبرنگار نظامی روزنامه عبری «معاریو» اعلام کرد که «تعداد موشک های شلیک شده از سوی نیروهای حماس به سمت تانک ها و خودروهای زرهی اسرائیل در محله الشجاعی قابل شمارش نیست».

نظامیان اسرائیل | نظامیان اسرائیلی

سربازان اسرائیلی در شرق غزه

حتی “تامر گرینبرگ” فرمانده گردان تیپ 13 جولان که تا هفته گذشته از این حادثه گلایه می کرد و خطاب به رزمندگان مقاومت می گفت: “ببینیم چه کسی آمادگی بیشتری برای جنگیدن دارد، ما تمایل زیادی به حمله و کشتار داریم. از تو. ” …» نیز کشته شد و این شوک بزرگی برای اسرائیلی ها بود.

گزارش شکست تیپ جولانی در الشجاعیه به قدری سخت و شدید بود که اسرائیل از تحلیل هدف کلی جنگ دست کشید و بر قسمت شرقی غزه متمرکز شد. روزنامه یدیعوت اهرانوت به نقل از یک منبع اطلاعاتی در ارتش نوشت: «نابودی نیروهای القسام در الشجاعیه حتی با بمب های هوایی غیرممکن شد؛ جنگ و درگیری در این محله بسیار سخت است و مرگبار.”

واکنش رسانه های اسرائیلی به تلفات سنگین تیپ جولانی در الشجاعیه تقریباً یکسان است و هم رسانه های نزدیک به کابینه بنیامین نتانیاهو و هم رسانه های مخالف وی تنها به یک نکته هشدار می دهند و آن «باخته با تلفات زیاد.» رسانه ها تفاوتی بین مدیریت جنگ نتانیاهو و دشمن قائل نشدند و نوشتند که «دوباره نیروهای تیپ جولانی در محله الشجایه کشته شدند و این بار بنی گانتز جنگ را سازماندهی کرد. هیچ چیز تغییر نکرده است!”

به نظر می رسد این شکست مانند بن بست ارتش اسرائیل در جنگ 2014 در جریان درگیری با مقاومت فلسطین است. در همان سال ارتش تل آویو با تلفات فراوان در باتلاق مقاومت الشجاعی غرق شد. پایگاه خبری «والا» خاطره شکست را یادآوری می کند; این شکست توسط نظامیان صهیونیست به شرح زیر است: «آن روز یکی از سخت ترین روزها بود و جو تیپ پس از عملیات بسیار متشنج و سخت بود؛ فرمانده تیپ، معاونش و سایر افسران مجروح و سربازان نیز زخمی شدند. هیچ وقت آن روز را فراموش نمی کنم، وسط آتش، دنبال اجساد دوستانمان می گشتیم.

واکنش فرمانده سابق گردان تیپ 13 گولانی ارتش اسرائیل به این شکست از همه جالبتر است. آنجا که وی اذعان داشت: “این همان الشجاعیه است که 9 سال پیش با همین استراتژی این گردان را هدف قرار داد. شکست های مکرر در این منطقه بهای سنگینی برای ما دارد؛ از جمله اسیر اورون شائول که هنوز در دست است. حماس… ما در حال تجربه یک چرخه سرد و سخت هستیم».

نظامیان اسرائیل | نظامیان اسرائیلی

نیروهای القسام در الشجاعیه

الشجاعیه بار دیگر به عمق راهبردی درگیری تبدیل شد و اکنون هراس محافل سیاسی و نظامی اسرائیل، سیاست ابهام و اتخاذ تاکتیک های غافلگیرکننده حماس در جریان درگیری تن به تن است. این تحولات باعث شده است که تحلیلگران بر این باورند که جنگ واقعی در الشجاعیه هنوز آغاز نشده است.

سرلشکر “فایز الدویری” کارشناس نظامی شبکه الجزیره که در 70 روز جنگ “طوفان الاقصی” مشغول نظارت بر وضعیت میدانی بوده است، گفت: نبرد کنونی در شمال این کشور است. محله شجاعیه در سمت چپ و راست جاده بغداد و در فاصله‌ای که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای محدود شده است، تصریح می‌کند که «جنگ واقعی به پایان نرسیده است… آنچه اکنون در الشجاعیه می‌گذرد، آغاز جنگ؛ زیرا وزنه اصلی مقاومت وارد میدان نشده است و این نشان می دهد که درگیری همچنان در محدوده عملیات بخشی از رزمندگان فلسطینی است.

نظامیان اسرائیل | نظامیان اسرائیلی

الدویری، کارشناس مسائل نظامی و مجری شبکه الجزیره

بریگاد جولانی را در شرق غزه شکست دهید [گذشته از تضعیف روحیه‌ای که در ارتش تشدید کرده] این امر ناظران جنگ در تل‌آویو را بر آن داشته است که صلاحیت عمومی و حتی امکان بخشی از ارتش اسرائیل برای هر دستاوردی را زیر سوال ببرند و راه حلی را ارائه دهند که در کابینه جنگ‌دوست و تندرو نتانیاهو محبوبیت ندارد.

روزنامه “هاآرتص” در جمع بندی این نوع دیدگاه صهیونیستی نوشت: “ارتش اسرائیل در مدت باقی مانده در غزه نمی تواند اهداف حلقه سیاسی ما را محقق کند. نشانه هایی مبنی بر قریب الوقوع بودن شکست حماس، برتری نسبی ارتش اسرائیل کاهش یافته است، برتری فناوری و اطلاعات ما حتی در منطقه الشجاعی نیز چندان موثر نیست؛ دلیلی وجود ندارد که حماس احساس کند قدرت چانه زنی آن است. ضعیف شده است.”

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا