افزایش تعرفه کیفیت اینترنت را بالا می‌برد؟

افزایش تعرفه | کیفیت اینترنت

پس از تغییر یا افزایش قیمت بسته های اینترنت و شرایط مراجع و سازمان های ذیربط برای رفع این مشکل، در نهایت اعلام شد که اپراتورهای تلفن همراه شرایط پیشنهادی را پذیرفته اند و باید شرایطی مانند افزایش میانگین 30 درصدی را داشته باشند. سرعت اینترنت در شش ماه آینده در حال حاضر تبدیل شده است.

به گزارش میجیک، افزایش یا حفظ نرخ بسته های اینترنت سالهاست که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده و پیشنهادات، انتقادات و نظرات مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان اعلام شده است. در ماه های ابتدایی دولت سیزدهم، عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ثبات نرخ ها در حوزه ارتباطات، امکان توسعه در این حوزه را سلب کرده است، اظهار داشت: در سال 1385، در سال 2018، در سال 2018 به دلیل افزایش نرخ ارز در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد.

به عبارت دیگر نیاز نسبت به گذشته بیشتر شده و هزینه ها رو به افزایش است و طبیعتاً زمانی که درآمد ثابت بماند یا حتی کاهش یابد، توسعه مشکل می شود، در حالی که حوزه ارتباطات باید مسیر خاصی را طی کند و وضعیت ارتباط با آنچه ما هر روز می بینیم، کیفیت کاهش می یابد، تغییر می کند. البته اپراتورهای تلفن همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری حق افزایش نرخ را ندارند.

اما هرگاه از مسئولان در این مورد سوال می شود، پاسخ می دهند که نه افزایش نرخ در دستور کار فعلی است و نه تصمیمی برای افزایش تلفن همراه وجود دارد. اما اخیرا بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر تصمیم تغییر تعرفه ها و مطالبات اپراتورها در این زمینه شنیده می شود.

به عنوان مثال در هفته اول دی ماه امسال نامه ای از سوی برخی رسانه ها منتشر شد که نشان می داد شرکت های ارائه دهنده اینترنت از رئیس جمهور خواستار افزایش 100 درصدی تعرفه بسته های دیتای موبایل بالای 2 گیگابایت شده اند. در این نامه آمده است که با وجود افزایش شدید هزینه های مربوط به ارائه خدمات ارتباطی، به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم بسیار بالا و با توجه به اینکه عمده هزینه های اپراتور در داخل است. ارز خارجی، تثبیت نرخ خدمات حامل در 5 سال گذشته به کاهش شدید منجر شده است. قدرت سرمایه گذاری اپراتورها مانع از توسعه فناوری های ارتباطی جدید، ثابت و سیار شده است.

البته این اپراتور تلفن همراه نیز در این نامه اعلام کرده است که نیمی از مردم از جمله اقشار کم درآمد ماهانه کمتر از دو گیگابایت در ماه برای خدمات دیتای موبایل مصرف دارند و اکنون پیشنهادی برای افزایش نرخ ها وجود ندارد. برای این گروه از طرفی عمده درآمد اپراتور از مشتریان پرمصرف است که حساسیتی نسبت به افزایش نرخ حتی دو برابری ندارند و نیازی به پرداخت یارانه به اپراتور یا قسمت اپراتور ندارند. درآمد دولت؛ نسبت نرخ این سرویس به قدرت خرید کشورهای همسایه چندین برابر ایران است، بنابراین پیشنهاد و تقاضای اپراتور برای بسته های دیتای موبایل بالای دو گیگابایت، نرخ را ۱۰۰ درصد افزایش می دهد.

با گذشت چندین روز از انتشار این خبر، نظرات و نظرات مسئولان از جمله رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزیر ارتباطات مشخص شد. امیرمحمدزاده لاجوردی – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – تاکید کرد: درخواست اپراتورها در زمینه افزایش نرخ سال‌هاست و حتی در سال‌های اخیر افزایش یافته است و در بازه‌های زمانی مختلف از اپراتورها داده دریافت می‌کنند و می‌کنند. بر این اساس تصمیم گیری می کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز اپراتور درخواست داده و داده های آماری را به رگولاتوری ارائه کرده است، بنابراین اختیار و امکان تغییر تعرفه را داریم، اما هر نوع تغییر تعرفه مشروط به این است که اپراتور چگونه این افزایش درآمد را بخواهد اگر یک تغییر تعرفه رخ می دهد. خرج كردن

عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – نیز در حاشیه جلسه شورای دولت تاکید کرد که به دنبال سود اپراتور نیستند بلکه به دنبال ارتقای کیفیت هستند. وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از سال 1395 تاکنون دست به تعرفه زده نشده است، اما سازمان تنظیم مقررات شرایط افزایش قیمت را مشخص کرده و هنوز تصمیمی در این خصوص وجود ندارد، اما قطعا افزایش 100 درصدی تعرفه را قبول نداریم.

اما در شرایطی که تعریف و تعریف این مشکل مدتی طول کشید، نتیجه نهایی در پایان هفته گذشته مشخص شد و سرانجام اپراتورهای تلفن همراه نشانگر اطلاع رسانی رگولاتوری را دریافت کردند. در واقع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتورهای ارتباطی را موظف می کند تا پایان سال 1403 سایت های نسل پنجم را به 10 درصد، تا پایان سال 1403 پوشش نسل چهارم کشور را به 96 درصد و متوسط ​​سرعت اینترنت را 30 درصد افزایش دهند. در شش ماه آینده .

البته کار به اینجا ختم نشد و اندکی پس از انتشار این خبر پیامکی برای شهروندان ارسال شد که به شهروندان اعلام شد بسته اینترنت رایگان اهدایی دولت را از 21 آذرماه به سراسری فعال کنند. پنجره سرویس دولت هوشمند در آدرس my.gov، ir را ببینید و شماره موبایل خود را انتخاب کنید. البته این اقدام در واکنش به وعده چهارشنبه هفته گذشته وزیر ارتباطات در خصوص تغییر تعرفه اینترنت صورت گرفت.

بنابراین به گفته کارشناسان و مسئولانی که معتقدند این منحنی نشان می دهد که در سال های اخیر سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات کافی نیست و باید با تغییر مدل کسب و کار، تعادل یا تغییر قیمت اینترنت با پذیرش آن ایجاد شود. وضعیت ارائه دهنده تکمیل شده و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در اطلاعیه ای جدید اعلام کرد که بر اساس تصمیم اتخاذ شده پس از جلسه اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مربوط به ارتقای کیفیت شبکه، مقرر شد. تصمیم گرفت که نرخ اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود 30 درصد افزایش یابد. حال جای امیدواری وجود دارد و سوال اینجاست که این افزایش نرخ چگونه مشکل سرعت و کیفیت اینترنت در کشور را حل می کند؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا