اعلام آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌های فناورانه صنعت گاز با روسیه

صنعت | صنعت گاز

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران آماده همکاری برای تبادل فناوری و اقلام ساخته شده توسط متخصصان ایرانی با کشورهای دوست به ویژه روسیه است.

به گزارش میجیک، مجید چگنی امروز در نشست سالانه مجمع گاز روسیه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: سخنرانی در این همایش به عنوان معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل این شرکت باعث افتخار است. شرکت ملی گاز ایران».

وی افزود: این نشست زمانی برگزار می‌شود که شرایط منطقه‌ای و جهانی انرژی به دلایل فرآیندی و به دلیل تمایلات یکجانبه برخی کشورها که اگرچه با چالش‌های جدی مواجه هستیم اما به این معنا نیست. ” که در شرایط نامناسبی قرار داریم، اما برعکس، در شرایطی هستیم که با مواجهه با تهدیدات و تهدیدهای نوظهور می توانیم فرصت های جدید، خلاقانه و سودآوری را در عرصه های مختلف پیدا کنیم. با اتخاذ تصمیمات مناسب از طریق ایجاد و تقویت ساختارها و سازوکارهای تعاونی به چالش کشیده شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اکنون شواهدی مبنی بر تمایل و تمایل به همکاری با توجه به چالش های نوظهور وجود دارد، این رویداد فرصت مناسبی برای توسعه و تحکیم همکاری های دوجانبه و چندجانبه بین کشورهای منطقه است. زمینه های مختلف صنعت گاز من سعی خواهم کرد برخی از زمینه های مشترک را به اشتراک بگذارم و بر آن تأکید کنم.

معاون وزیر نفت و گاز ادامه می‌دهد: مصرف سوخت‌های فسیلی و فرآیند سرمایه‌گذاری و تولید در کنفرانس‌های جهانی اخیر با چالش و تهدید مواجه شده است، نه، اما امنیت تامین انرژی را ارتقا می‌دهد.

چگانی بیان کرد: به عنوان اولین نکته قابل توجه می خواهم بگویم که الگوی سنتی خریدار و فروشندگان تجارت باید به شبکه مبادلات مشترک و شبکه ای از قطب های به هم پیوسته منطقه ای تغییر یابد تا به بازار دسترسی پیدا کنند تا بر شرایط و شرایط غلبه کنیم. محدودیت ها. ایجاد شده توسط تحریم‌کنندگان و برخی کشورهای غیردوست، لازم است رقابت‌پذیری غیرسازنده به منافع عمومی پایدار تغییر یابد.

همکاری های گازی ایران و اوراسیا در حال پیشرفت و افزایش است

وی گفت: من چشم به راه آینده هستم و اعلام می کنم که سطح تعامل گازی ایران و کشورهای اوراسیا در حال توسعه و افزایش است اما با توجه به ظرفیت موجود هنوز تا حد قابل قبولی فاصله دارد. باید هر چه سریعتر شبکه تبادل گاز شمال به جنوب از روسیه به جنوب خلیج فارس و جنوب آسیا طراحی و متصل شود تا ظرفیت صادرات، واردات و تجارت گاز کشور در این شبکه تبادلی بهم پیوسته محقق شود و مانع از قفل شدن ظرفیت صادرات به بازارهای نوظهور .

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: عدم رعایت این امر منجر به توسعه بازارهای عرضه LNG به کشورهای غیر دوست می شود. این موضوع مستلزم بازنگری در الگوی توسعه زیرساخت های مناسب مشترک و استفاده از راهکارهای تبادل شبکه گاز در منطقه است و بر الگوی سنتی خرید و فروش دوجانبه برتری دارد.

چگنی با اشاره به محور تبادل فناوری در بستر هم افزایی تلاش های مشترک تحقیق و توسعه گفت: تمرکز جزیره ای هر کشور در حوزه فناوری گاز مبنای تحول در سطح تعامل نیست. هم افزایی تکنولوژیک متقابل برای تقویت صنعت گاز در میان کشورهای گازی ضروری است.

امکان توسعه مدل همکاری ایران و روسیه در زمینه فناوری گاز

وی گفت: الگوی همکاری ایران و روسیه در حوزه فناوری در قالب بستر مشترک برای همکاری در حوزه های اولویت دار، آموزش نیروی انسانی ویژه، تبادل فناوری و یا ایجاد آزمایشگاه مشترک توسعه فناوری گاز است. مرکز تحقیق و توسعه مشترک، دیپلماسی علمی و فناوری و شرکت در این مجمع جهانی در زمینه علم، فناوری و نوآوری گازی قابل توسعه است.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه می دهد: شرکت های دانش بنیان ایران با حمایت دولت و شرکت ملی گاز ایران به فناوری های پیچیده ای در تولید کالاهای پرکاربرد در صنعت گاز دست یافته اند. سرد باکس های برودتی، توربو کمپرسورهای کوچک تا 35 مگاوات، کنتورهای گاز طبیعی، نشت یاب لیزری مکش گاز طبیعی، انواع کاتالیزور، کنتورهای مشعل گاز از جمله دستاوردها هستند. آماده تعامل برای تبادل فناوری و کالاهای تولیدی با کشورهای دوست به ویژه روسیه و سایر شرکت های شرکت کننده در این نشست ویژه هستیم.

ایران به دنبال تجارت LNG است

چگنی گفت: ایران برنامه تجارت LNG با دسترسی به آب‌های آزاد را دنبال می‌کرد، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه به تعویق افتاد. کماکان طرح توسعه تاسیسات LNG برنامه ریزی و در دستور کار قرار گرفته است، اما اولویت استفاده از LNG به واحدهای کوچک و متوسط ​​تغییر کرده است، بنابراین همکاری در زمینه فناوری واحدهای LNG مقیاس کوچک. بین ایران و روسیه در حال پیشرفت است، در مرحله اول و دوم، تسلط بر فناوری مایع سازی در مقیاس بزرگ با توجه به روند تغییر تجارت جهانی گاز اولویت پیشنهادی است.

وی افزود: یکی از ابزارهای تحریمی، جلوگیری از صادرات گاز خط لوله با ایجاد محدودیت در مسیر تجاری فروش گاز از طریق خط لوله است. و روسیه با ایجاد یک واحد مشترک. تحقیق و توسعه باید به منظور ایجاد دسترسی به بازار مصرف جهانی به شیوه ای متنوع تر انجام شود.

معاون وزیر نفت و گاز تصریح کرد: توسعه ذخایر زیرزمینی گاز طبیعی ایران از اولویت های دولت سیزدهم است و توسعه همزمان چند میدان برای ذخیره سازی در دست اقدام است.

توسعه طرح های ذخیره سازی برای ایجاد تعادل در شبکه گاز کشور

چگانی ادامه داد: توسعه ذخیره سازی یکی از ابزارهای مهم تعادل شبکه گاز است و علاوه بر پیک مصرف، جریان مستمر در تجارت گاز، جلب همکاری در ذخیره سازی را در قالب واحدهای UGS در داخل و در داخل فراهم می کند. شکل ذخیره سازی LNG در طرح های ایران در مرکز بورس LNG جنوب ایران یکی از پیشنهادات ما است.

وی ادامه داد: لزوم استفاده از امکانات عمومی برای دستیابی به فناوری تجاری هلیوم، هیدروژن و فناوری نیروی محرکه در پالایش گاز طبیعی یکی از مهمترین نکات پیشنهادی اینجانب، محور مدلسازی مشترک برای چشم انداز موقعیت گاز در پرتفوی انرژی جهانی و تدوین تراز عمومی گاز برنامه ریزی دوره. بدون چشم انداز روشن از وضعیت آینده امکان پذیر نیست و باید سناریوهای مختلف آینده را برای استفاده از خرد درست بررسی کرد.

معاون وزیر نفت و گاز افزود: سناریوهای مبتنی بر مسیرهای مختلف رشد اقتصادی و سیاست‌های تغییر اقلیم و پیشرفت‌های فناوری، روندهای آینده متفاوتی را نشان می‌دهد. در حال حاضر مدل انرژی جهانی در موسسه مطالعات بین المللی انرژی وابسته به وزارت نفت ایران تدوین شده و بر این اساس سناریوهای مختلفی ترسیم و تدوین شده است.

چگانی بیان کرد: بهره گیری از تجربیات یکدیگر می تواند راهگشای توسعه چنین سوله هایی باشد تا بتوان وضعیت دقیق تری از آینده بازار جهانی و منطقه ای گاز ترسیم و برنامه های همکاری مشترک ترسیم کرد.

وی توضیح داد: در اینجا پیشنهاد ویژه ای برای مجمع گاز روسیه دارم که تراز ملی گاز سالانه ایران و کشورهای اوراسیا که مجموع ظرفیت عرضه و تقاضای گاز کشورهای متصل را نشان می دهد در اولویت قرار داده و همکاری ها را اجرایی کنند. همایش گاز روسیه با خانه گاز ایران.

معاون وزیر نفت و گاز در پایان ابراز امیدواری کرد: با تمرکز بیشتر بر اجرای ایده همکاری، دامنه رونق هماهنگ و هم افزایی صنعت گاز کشورهای مرتبط افزایش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا