استاندارد آسانسور هیدرولیک

 

آسانسور ها اتاقکی متحرک و وسیله ای کاربردی برای جابه جایی افراد و وسایل از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمان های و مکان های تجاری چند طبقه می باشند. توسط آسانسور ها جابه جایی در بین طبقات راحتر انجام می شود. هر مکانی که در آنجا آسانسوری تعبیه و یا نصب می شود باید با توجه به فضا موجود و ابعاد آن مکان را در نظر گرفت از همین رو نصب آسانسور یک استانداردی دارد. استاندارد آسانسور یک موضوع بسیار پر اهیمت در زمان طراحی و ساخت آسانسور ها می باشد که باید توسط تکنسین ها در نظر گرفته شود.

انواع آسانسور

همانطور که می دانید آسانسور ها دارای مدل های مختلفی می باشند که هر کدام از این ها از نظر نحوه وارد شدن نیروی محرکه به کابین آسانسور به چهار دسته کلی تقسیم می شوند.

آسانسور کششی

آسانسور هیدرولیک

آسانسور وینچی

آسانسور مغناطیسی

در آسانسور های هیدرولیکی جابجایی کابین با کمک جک بالابر انجام می گیرد. در طراحی این نوع آسانسور ها باید استاندارد آسانسور را نیز در نظر گرفت. از ویژگی آسانسور هیدرولیکی می توان گفت که در استارت اولیه حرکت بسیار نرم انجام می شود. و همچنین جهت ایست در طبقات تنظیمات به صورت دقیق انجام می شود، در ضمن سازه سبک و موتور خانه در پشت بام قرار ندارد. شرکت پارس ایمن بالابر با در نظر گرفتن تمام خصوصیات و ویژگی های این نوع از آسانسور ها و همچنین با بررسی ابعاد محل نصب آسانسور، آسانسوری با کیفیت و با استاندار های معتبر طشراحی و راه اندازی می کند.

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور به همراه بیمه و خدمات پس از فروش

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

استاندارد آسانسور در ساختمان

در ساختمان های مسکونی و همچنین ساختمان های تجاری با توجه به فضای موجود استاندارد ابعاد آسانسور ها متغیر می باشد. از این رو شرکت پارس ایمن بالابر در اولین مرحله جهت نصب و راه اندازی انواع آسانسور ها ابتدا تکنسین خود را به محل مورد نظر اعزام می کند تا با بررسی های انجام گرفته از محل و اندازه گیری های به عمل آمده آسانسور را طراحی کنند.

با توجه به شناختی که در رابطه با انواع آسانسور ها به دست آوردیم باید به این نکته توجه داشته باشید که ظرفیت، ارتفاع ساختمان و کارکرد یک آسانسور تعیین کننده ابعاد آسانسو می باشد، در نتیجه فضای مورد نیاز آسانسور را می توان در سه بخش کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

فضای مورد نیاز در بخش افقی

فضای مورد نیاز در مقطع عمودی

فضای موردنیاز در موتورخانه

فضای مورد نیاز در بخش افقی

ابعاد کابین با توجه به ظرفیت آن بررسی می شود که این ابعاد بر اساس استاندارد های خاصی برای هر نفر تعریف شده است.

فضای مورد نیاز در مقطع عمودی

وزنه تعادل که بخشدر پشتی کابین واقع شده است برای عبور با فاصله های استاندارد 30 سانتی متری تعیین شده اند.

فضای موردنیاز در موتورخانه

هدایت کابین و وزنه تعادل در یک مسیر مستقیم بر عهده ریل راهنما می باشد. استاندارد جهت نصب ریل کالین حدودا 20 سانتی متر می باشد.

استاندارد نصب آسانسور

با توجه به یک استاندارد های انجام می شود، شرکت پارس ایمن بالابر با داشتن چندین سال سابقه کاری در زمینه نصب و راه اندازی انواع مدل های آسانسور همیشه آسانسور هایی با کیفیت بالا را طراحی و راه اندازی کرده است. و در زمینه نصب بسیار دقیق عمل می کند.

ساختمان های قدیمی که به دنبال نصب آسانسور برای خود هستند باید به این نکته توجه داشته باشند که استاندار آسانسور جهت نصب حرف اول را می زند. توجه به فضای کافی جهت نصب آسانسور همچنین استهکام ساختمان جهت نصب بسیار اهمیت دارد. از همین رو تکنسین های ما به خوبی محل مورد نظر را بررسی می کنند تا مشکلی بوجود نیاید.

استاندارد آسانسور های شرکت پارس ایمن بالابر

استاندارد هایی که شرکت پارس ایمن بالابر برای آسانسور های خود در نظر گرفته عبارتند از:

بر قراری سیستم ایمنی کنترل سرعت

برای کاهش خطر ورود و خروج افراد از سیستم تشخیص درب جهت باز و بسته شدن استغاده می کند.

استفاده از مکانیزم قفل درب آسانسور

استفاده از قفل و ریل مناسب آسانسور

مجهز به سیستم ضد حریق بودن آسانسور

مجهز بودن به سیستم روشنایی

مجهز بودن به ابزار ایمنی در آسانسور

استاندارد بودن فاصله سقف آسانسور تا دیوار

تهویه مناسب داشتن آسانسور

استاندارد پنل آسانسور با رابط کاربری مناسب

دارای ترمز ایمنی (پاراشوت)

دارای سیستم زنگ هشدار در صورت قفل شدن درب آسانسور

وجود ضربه‌گیرهای فضای زیر آسانسور (ته گودال)

شرکت پارس ایمن بالابر دارای چند سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و راه اندازی انواع بالابر ها و آسانسور ها در شهر تهران می باشد. هدف اصلی این مجموعه جلب رضایت مشتریان گرامی می باشد به همین دلیل سعی می کند برای مشتریان عزیز خود با کیفیت ترین طراحی ها را انجام دهد. این مجموعه در زمینه و در کشور حرف اول را می زند.

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور به همراه بیمه و خدمات پس از فروش

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیریداستاندارد وسایل ایمنی و حفاظتی در مدارات هیدرولیکی:

عبارت است از یک شیر دو راهه با عملکرد دستی که از هر دو طرف می‌تواند موجب برقراری جریان روغن و یا قطع آن گردد.

شیردستی باید در مداری که برقرارکننده ارتباط بین سیلندر به شیر یک طرفه و به شیر جهت پایین، می‌باشد، نصب شود و الزاما باید در موتور خانه قرار گرفته باشد.

شیر یک طرفه باید در مداری نصب شود که برقرار کننده ارتباط بین پمپ و شیر دستی می‌باشد، و وقتی فشار منبع به پایین تراز فشار مینیمم عملکرد رسید، شیر یک طرفه باید قادر به نگهداشتن آسانسور با بار اسمی در هر نقطه باشد.

شیری است که فشار را تا یک میزان از پیش تعیین شده تحمل می‌کند و با افزایش فشار باز می‌شود و اجازه نمی‌دهد فشار سیستم از یک حدی بالاتر رفته و موجب خسارت گردد. شیر فشارشکن باید به مداری که برقرار کننده ارتباط بین پمپ و شیر یک طرفه می‌باشد، متصل گردد و به گونه‌ای تنظیم شود که فشار را به اندازه 140% فشار بار کامل محدود کند. به عنوان مثال اگر فشار با بار کامل سیستم40 بار باشد باید شیر فشارشکن روی 56 بار تنظیم شود.

شیری که اجازه جریان آزاد از یک سمت را می‌دهد و در سمت دیگر عبور جریان به طور محدود صورت می‌گیرد. در صورت بروز یک نشتی عمده در سیستم هیدرولیک، شیر محدود کننده باید موجب جلوگیری از افزایش سرعت کابین گردد. این شیر وقتی کابین با بار نامی به سمت پایین حرکت می‌کند، باید در سرعتی معادل Vd + 0.3 m/s فعال گردد. این شیر به منظور بازرسی باید قابل دسترسی بوده و با سیلندر یکپارچه باشد(عملکرد موازی با شیر ترکیدگی).

  • استاندارد نصب شیر محدود کننده (RESTRICTORE)

شیری است که ورودی و خروجی آن از طریق یک مجرای عبوری محدود شده، به یکدیگر متصل می‌شوند.

  • استاندارد نصب شیرهای جهت دار

شیرهای جهت پایین باید به طور الکتریکی باز نگهداشته شوند. بسته شدن آنها باید بر اثر فشار هیدرولیکی ناشی از فشار هیدرولیک و حداقل یک فنر فشاری هدایت شده به ازای هر شیر، صورت گیرد بعبارت دیگر هر گاه برق قطع گردد مسیر عبور روغن قطع گردد.

این شیرها باید به طور الکتریکی بسته شوند و باز شدن آنها باید در اثر فشار هیدرولیکی جک ویا حداقل یک فنر فشاری هدایت شده به ازای هر شیر صورت گیرد.

شیری است که طراحی آن به صورتی است که افت فشار موجب بسته شدن خودکار آن شود. این عمل با افزایش جریان سیال از یک مقدار مشخص در جهتی که از قبل تنظیم شده ، انجام می‌شود. به عبارت دیگر این شیر کنترل کننده دبی عبوری روغن می‏باشد.

شیر ترکیدگی باید قابلیت متوقف نمودن کابین در حرکت به سمت پایین و ثابت نگهداشتن آن، را داشته باشد. شیر ترکیدگی طبق استاندارد  باید با بدنه سیلندر یکپارچه باشد و یا چسبیده به سیلندر باشد. شیر ترکیدگی باید حداکثر در سرعتی معادل سرعت اسمی رو به پایین (Vd) به اضافه 3/0 متر بر ثانیه فعال شود و مانع خروج روغن و خالی شدن پیستون به سمت پایین و سقوط کابین گردد.

سرعت اسمی به سمت بالا (Vm) یا به سمت پایین (Vd) نباید از 1 متر بر ثانیه بیشتر باشد.

سرعت به سمت بالای آسانسور با کابین خالی نباید به میزان بیش از 8% از سرعت اسمی به سمت بالا (Vm) بیشتر شود.

سرعت به سمت پایین آسانسور با کابین دارای بار اسمی نباید، به میزان بیش از 8% از سرعت اسمی به سمت پایین (Vd) بیشتر شود. در هر حالت اندازه گیری‌ها باید در دمای عادی روغن هیدرولیکی انجام شود.

  • استاندارد نصب سیستم عملکرد اضطراری

آسانسور باید دارای یک شیر اضطراری پایین آورنده با عملکرد دستی باشد که در موتور خانه قرار می‌گیرد. این شیر اضطراری این امکان را فراهم می‌سازد که حتی در صورت قطع برق، آسانسور را به یک تراز طبقه، جایی که مسافران بتوانند کابین را ترک کنند، پایین آورد.

سرعت کابین نباید از 3/0 متر بر ثانیه بیشتر شود.

عملکرد این شیر باید منوط به اعمال نیروی دستی پیوسته‌ای باشد. به طوری که هرگاه فشار دست برداشته شود حرکت کابین متوقف گردد.

این شیر باید در مقابل عملکرد ناخواسته  حرکت کابین محافظت شود.

در مورد آسانسورهای با عملکرد غیر مستقیم عملکرد دستی این شیر نباید موجب پایین رفتن پیستون به میزانی شود که باعث شل شدن سیم‌بکسل یا زنجیر گردد. به عبارت دیگر پیستون نباید بدون کابین پایین بیاید.

برای هر آسانسوری که کابین آن دارای یک ترمز ایمنی یا ترمز گیره‌ای است (آسانسورهای INDIRECT)، نصب یک پمپ دستی دائمی که موجب حرکت کابین به سمت بالا گردد، الزامی است. وجود پمپ دستی از این نظر ضرورت دارد تا بتوان به آسانی آسانسور را از وضعیت پاراشوت خارج کرد.

این پمپ دستی باید به مدار بین شیر یک طرفه یا شیر(های) جهت پایین و شیر دستی متصل شود.

این پمپ دستی باید به یک شیر فشارشکن مجهز گردد تا قادر باشد فشار را در محدوده دو سوم فشار بار کامل کنترل نماید. به عنوان مثال هر گاه فشار بار کامل 40 بار باشد این شیر فشارشکن باید حداکثر روی 26 بار تنظیم گردد.

  • ایمنی خطرشل شدن سیم‌بکسل برای آسانسورهای با عملکرد غیر مستقیم

در صورتی که احتمال خطر شل شدن سیم‌بکسل وجود داشته باشد، وجود یک وسیله ایمنی ضروری است. این وسیله در صورت بروز شل شدگی، باید موجب توقف آسانسور شود و آن را در حالت توقف نگهدارد.

  • حفاظت در مقابل گرم شدن بیش از حد مایع هیدرولیکی:

وسیله‌ای جهت کنترل دما باید فراهم باشد تا زمان بالا رفتن دما از 70 درجه سانتیگراد، یک ترموستات موتور را خاموش نموده و آسانسور را متوقف کرده و آن را در حالت توقف نگهدارد .

  • استاندارد نصب سیستم ضد خزش الکتریکی (RELEVELING)

سیستم ضد خزش الکتریکی باید در محدوده باز شدن درها (12/0± متر از تراز طبقه )بدون در نظر گرفتن باز و بسته بودن درها، کابین را به سر طبقه منتقل نماید. بدیهی است این امر توسط تابلوی فرمان قابل انجام است.

  • وسایل توقف (کلیدهای STOP)

برای متوقف نمودن آسانسور و حفظ حالت توقف آن. در آسانسورهای مجهز به درهای اتوماتیک، باید در محل‌های زیر باشد:

  1. در چاه آسانسور
  2. موتورخانه
  3. روی سقف کابین
  4. در جعبه رویزیون
  5. در آسانسور‌های فاقد موتورخانه در جهت حمل بار مورد استفاده قرار می گیرد، فاصله پانل شاستی یک متر از ورودی می ‏باشد.
  • استاندارد محل استقرار کولینگ سیستم در محل موتور خانه

به طور کلی باید به گونه‌ای در فضای موتور خانه نصب گردد که حداکثر تبادل حرارتی را با بیرون فضای موتور خانه داشته باشد تا موجب گرم شدن فضای داخلی موتورخانه نشود. در صورت عدم وجود دریچه تهویه هوا معمولا سیستم خنک‌کننده روغن کنار درب موتور خانه مستقر می‌گردد که در این صورت باید از ورق پانچ در ساخت درب موتورخانه استفاده نمود. در زیر نمونه‌های از محل استقرار سیستم خنک‌کننده به صورت شماتیک ارائه شده است.

در سیگما آسانبر می توانید بهترین را مطابق با استاندارد های صنعت آسانسور خریداری کنید.

 

برخی از نمونه پروژه های آسانسوری پارس ایمن بالابر

 

دکمه بازگشت به بالا