اربعین تداوم رشادت و رسالت حضرت زینب (س) است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اخبار ایران | اربعین

به گزارش خبرگزاری آنلاین، همزمان با اربعین حسینی ویژه برنامه فرهنگی «زنان و مقاومت در کنار هم اربعین» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران با مشارکت بنیاد آیه های ایثار و به همت با سخنرانی برگزار شد. از طاهره زرنگار مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه و با حضور همسر شهید مدافع حرم روح الله قربانی، جمعی از شاعران، نویسندگان، کتابداران و اصحاب رسانه در تاریخ 20 شهریور ماه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر

معرفی و نقد کتاب «سریتا لوکا» اثر الهه آخرتی نویسنده کتاب و شعرخوانی از برنامه های این نشست است. این برنامه با مشارکت بنیاد ایثار و تهش، ستاد اربعین حسینی و مرکز پژوهشگران و تشکل های شهید و ایثارگر برگزار شد.

الگوسازی برای بانوان توسط حضرت زینب(س)

طاهره زرنگار مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص زنان و مقاومت اسلامی و ارتباط آنان با اربعین گفت: اربعین تداوم رشادت ها و رسالت حضرت زینب(س) است. درست است که بنیان و فطرت زن بر لطافت است، اما اگر پرچم هدایت بر دوش زن باشد، زن و مرد بودن معنا ندارد و انسانیت آنها معنا پیدا می کند.

وی با بیان اینکه تربیت نسل رسالت زنان است و در دامان زن است که نسل تربیت می شود، افزود: برخی می گویند زن نقشی برای هدایت و رهبری جامعه ندارد، این درست نیست و حضرت زینب(س) (ص) زنان را در حکومت سازماندهی می کند و اسلام را در اربعین نشان می دهد. اگرچه زنان نمی توانند کشیش باشند، اما گاهی اوقات مسئولیت دفاع از ولایت را بر عهده دارند. مانند نقش حضرت فاطمه علیهاالسلام در دفاع از اولیای حضرت علی علیه السلام و حضرت زینب علیها السلام در ماندگاری و حفظ اصالت عاشورا با سخنرانی خود.

زرنگار با اشاره به نقش الگویی برای زنان توسط حضرت زینب(س) گفت: نقش گشایش و بیداری جامعه از ظلم و ستم، رسالتی است که حضرت زینب(س) به بنی امیه انجام داد و نقش بنی امیه در شهادت حضرت حسین علیه السلام. ارسال پیام خون شهدا به نسل آینده رسالت بزرگی است که حضرت زینب(س) بر عهده گرفته است. همچنین پرستاری، مراقبت، پشتیبانی، پشتیبانی، مدیریت و برنامه ریزی در سطح اول از دیگر مولفه هایی است که می تواند الگوی زنان باشد.

وی با بیان اینکه تشویق بازماندگان و خانواده های اسرا حتی در سخت ترین شرایط، شاخص الگوسازی و مدیریت بحران است، گفت: تبدیل تهدید اسارت به فرصت با سخنان تند حضرت زینب(س) است. ) جامعه را در جهت درست ببخشید و هدایت کنید. تعمیق حماسه با برپایی عزا و برانگیختن احساسات و عواطف انسانی. تربیت شهید با تربیت مجاهد و حقایق فرزند محور و تشویق و ترغیب آنان به دفاع از دین و مقاومت و صبر و عبرت گرفتن از قرآن کریم و سیره اهل بیت (علیهم السلام) رسالت حضرت است. زینب در آن نقش خوبی داشت.

زرنگار گفت: آخرین موضوعی که اسلام بر آن تاکید دارد حفظ حدود الهی با رعایت عفاف و حجاب حتی در شرایط سخت و اسیر شدن به دست دشمن است. این کاری است که زنان جامعه با الگوبرداری از حضرت زینب (س) و ایفای نقش همسری، مادری و فرزندی در جامعه می توانند انجام دهند.

ارتباط «ماجرای لوکا» با اربعین چگونه است؟

الهه آخرتی، نویسنده کتاب «سریتا تاتو» نیز در این نشست در معرفی این اثر گفت: این کتاب اربعینی است; چون در چهار راوی آن ملیت های مختلفی وجود دارد که از جانبازان ایرانی، لبنانی، افغانی و پاکستانی هستند. یکی دیگر از ویژگی های کتاب که به اربعین پیوند می زند این است که قهرمانان از دل حادثه برمی گردند و مستقیماً راوی حادثه هستند و نقل قول غیرمستقیم نداریم. علاوه بر این، یکی دیگر از ویژگی های این اثر، نقش همسران و مادران این افراد است که هر کدام نقش ویژه ای برای آموزش و همراهی با مردم دارند.

وی ادامه داد: همه این افراد فارغ از نژاد وقتی دیدند حریم اسلام و قبیله بنی هاشم در خطر است به هدف مشترک دفاع رسیدند. ریسمان دعای این چهار جانباز نیز حاج قاسم است که در روایت آمده است.

اخراتی درباره ایده نگارش این کتاب گفت: دیدار با یک جانباز لبنانی بدون دو دست منجر به نگارش این کتاب شد. بعد سعی کردم خانواده اش را بشناسم و دیدم آدم منفعل نیست و در دانشگاه درس می خواند. سپس من مستقیماً راوی این افراد شدم. سپس نزد رضا سلمانی رفتم و او خاطرات خود را با دو پیشکسوت دیگر تعریف کرد و در نهایت این کتاب شکل گرفت.

وی افزود: در کتاب سعی کردم تفاوت های زبانی این افراد و ویژگی های گفتاری این افراد را به زبان خودشان نشان دهم، مثلا ما ایرانی ها می گوییم حضرت زینب(س)، افغان ها می گویند بی بی زینب یا لبنانی ها. بگو سیده . زینب.

شهید قربانی نگران ظهور امام زمان (عج) بود.

زینب فروتن همسر شهید روح الله قربانی درباره این شهید گفت: افتخار می کنم که همسر مدافع حرم شهید قربانی هستم و خوشحالم که در ابتدا توانستم بهترین فرد زندگی ام را پشت سر بگذارم. جوان. امیدوارم اینجوری قوی بمونه

وی با اشاره به زندگینامه شهید قربانی گفت: شهید قربانی در 10 خرداد 1368 در خانواده ای مذهبی و نظامی به دنیا آمد. پدرش از فرماندهان جبهه مقاومت و از دوستان حاج قاسم بود و از ابتدا به دلیل جنگ، پدرش سال ها در بوسنی زندگی کرد و در آنجا فرهنگ شهدا را درک کرد و این فرهنگ را آموخت. از پدرش

فروتن افزود: شهید قربانی در سن 15 سالگی مادرش را از دست داد و زندگی اش تغییر کرد. چون مارش می گفت دوستت دارم می توانی طلبه باشی یا شهید. او راه دانشجویی را در پیش گرفت، اما چون جذب کار نظامی و رزمی شده بود، وارد دانشگاه افسری سپاه شد و وارد نیروی قدس سپاه شد.

همسر شهید مدافع حرم با بیان اینکه شهید قربانی همیشه برای دیگران مشکل گشا بود، گفت: یکی از ویژگی های شهید قربانی این است که برای دیگران بسیار متاسف بود و گاهی بسیار تعجب می کردم. سعی کرد فقرا را دستگیر کند. او بسیار منظم و برنامه ریزی شده بود. وقتی نماز می خواند، به نظر می رسید که اصلاً چیزی علیه او نداشت. همیشه با آنلاین کربلا نماز می خواند و انگار دیگر آنجا نبود.

وی با اشاره به اینکه شهید دغدغه ظهور امام زمان (عج) را داشت، گفت: زمانی که مشغول کار بر روی کتاب «غصه نخور» بودم، فکر نمی کردم حضرت آقا پیامی را که می خواستم برسانند. این کتاب را بخوانید و باید به او سر بزنید. وقتی با او ملاقات می کردم گریه می کردم. اولین چیزی که به او گفتم این بود که چند ماه بعد از اعزام به سوریه، یک روز داشتیم بیرون می رفتیم، بعد دیدم او در ماشین ساکت است و گفتم: خانم، شنیدی امام زمان چه می کند؟ ایالات متحده آمریکا) آمده است؟ اگر این هفته بیاید چه می کنید؟ بهت میگم تو واقعا بهش فکر کردی گفت ؛ تمام هفته به این فکر می کردم که برای امام زمان (عج) چه کنم. همیشه به من می گفت کارت را خوب انجام بده ببین برای امامتت چه می کنی.

فروتن گفت: شهید قربانی عاشق خرید است و گاهی هفت ساعت طول می کشد تا برای من در بازار روسری بخرد. اما در آخر گفت اگر این روسری را خریدی عاشقش نشو چون یک روز باید آن را زمین بگذاری و بروی. شهدا مثل ما عشق می ورزند و دوست دارند، اما می دانند که دنیا جای گذری است و باید از همه ما گذشت.

در پایان این نشست فرحروز فاتحی مدیرعامل بنیاد ایثار و تلاش به تشریح کارگروه آسیب دیدگان پرداخت و گفت: این برنامه یکی از برنامه های ستاد اربعین است و امیدواریم بتوانیم ادامه دهیم. این برنامه در سال آینده

در پایان این نشست با اهدای لوح و هدایایی از نویسنده، سخنران و همسر سیحده قربانی تجلیل شد.

دکمه بازگشت به بالا