ادامه کاهش تورم و رشد نقدینگی/ برنامه جدید برای پرداخت وام ازدواج و فرزند

کاهش تورم

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه مدون این بانک برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندان از هفته های آینده و با تامین منابع لازم از شبکه بانکی خبر داد و گفت: سیاست تثبیت اقتصادی و برنامه ریزی برای کنترل و مدیریت رشد. نقدینگی در راستای تحقق شعار سال در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش میجیک، محمدرضا فرزین در شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی که با حضور رئیس جمهور، دادستان کل کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. وزیر صلح، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی و سایر اعضای شورا به همراه اعضای شورای پول و اعتبار و اعضای هیات عامل و مدیران بانک مرکزی اظهار داشتند: در راستای سیاست های جدید بانک مرکزی با محوریت کنترل و مدیریت رشد نقدینگی با هدف مهار تورم، مدیریت و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و بهبود نظام بانکی، تقویت حاکمیت ریالی و تقویت. بر دیپلماسی ارزی و پولی و مدیریت انتظارات تورمی و افزایش اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد ایران تاکید شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت و تنظیم بازار ارز گفت: تقویت سمت عرضه ارز با اقداماتی از جمله پیگیری بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور. ، استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه و شرکای تجاری و تنوع بخشیدن به مسیر در بازگشت ارز تجاری در فرآیند است.

وی افزود: در سمت تقاضا با رویکرد تامین نیازهای واقعی ارزی، تدوین سالانه برنامه هزینه ای ارز، تامین ارز کالاهای اساسی در بستر درگاه ارزی، استقرار ارز ایرانی و مرکز مبادلات – بورس طلا، تغییر رویکرد نظارت بر مصارف ارزی کشور و کنترل مصرف نیازهای ارزی. از بازار ارز کشور

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون با دیپلماسی ارزی و حرکت به سمت آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشورها از نظر ذخایر ارزی وضعیت خوبی داریم و با برنامه ریزی های آتی تلاش خواهیم کرد این ذخایر را تقویت کنیم. دارند. همچنین از توانمندی های اتحادیه بورس آسیا به رهبری ایران برای توسعه تعاملات استفاده خواهیم کرد.

فرزین گفت: طراحی صندوق تثبیت ارز، طراحی و راه اندازی سامانه جدید معاملات ارزی، افتتاح صرافی مرکزی ارز و طلا در ایران، طراحی و انتشار اوراق ارزی با هدف تامین مالی تولید داخلی و اصلاحات. تشریفات تهاتر تعهدات صادراتی شامل مراحل دیگری است که بانک مرکزی در راستای اجرای برنامه های تثبیت اقتصادی و ثبات در بازار ارز است.

بار مالی کشور بر دوش شبکه بانکی است

وی با اشاره به اهمیت شبکه بانکی در نظام تامین مالی کشور گفت: حدود 89.9 درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است. این در حالی است که بازار سرمایه نیز حدود 10 درصد از بار تامین مالی را تامین می کند و تنها 0.1 درصد آن توسط سرمایه گذاران خارجی تامین می شود که نشان دهنده فشار سنگین بار تامین مالی کشور بر شبکه بانکی است.

فرزین افزود: بر این اساس رویکرد کلی سیاست اعتباری بانک مرکزی شامل تقویت سرمایه در گردش، تامین مالی زنجیره ای در راستای تامین مالی غیرتورمی، تقویت تامین مالی شرکت های دانش بنیان، بهبود تامین مالی خرد به منظور تامین مالی نظام اقتصادی و تولید است. . کشور نباید آشفته شود و در عین حال برنامه کنترل تورم به خوبی اجرا شود.

تحقق پرداخت 110 درصدی تسهیلات ازدواج و زایمان

رئیس کل بانک مرکزی درباره پرداخت تسهیلات ازدواج و زایمان که رئیس جمهور نیز بر آن تاکید کرد، توضیح داد: در حالی که پرداخت تسهیلات ازدواج به مبلغ 111.8 فقره تا 16 دی ماه سال 1402 مصوب شد، تا این تاریخ بیش از 129 فقره همت . پرداخت شده است که نشان دهنده عملکرد 115 درصدی شبکه بانکی در سال 1402 است.

وی افزود: همچنین تا 18 دی ماه پرداخت 38.2 تن تسهیلات فرزندآوری مصوب شد و بیش از 35.5 تن وام فرزند به متقاضیان پرداخت شده است که نشان می دهد 93 درصد تکالیف فوق الذکر است. انجام شده است.

فرزین گفت: در مجموع 110 درصد از وظایف محوله در خصوص وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از آنجایی که پرداخت کمک هزینه ازدواج برای همه متقاضیان یکی از دغدغه های رئیس جمهور است و همچنین به دلیل کثرت متقاضیان و اهمیت موضوع برای اعضای شورا شورا. جامعه، برنامه ای در بانک مرکزی برای پرداخت کمک هزینه ازدواج و فرزند به متقاضیان نوشته شده است ما از همه متقاضیان می خواهیم به این تسهیلات دسترسی داشته باشند و با تامین منابع لازم این برنامه در هفته های آینده اجرایی خواهد شد. از شبکه بانکی

فرزین در خصوص تامین مالی شرکت های دانش بنیان نیز گفت: در هشت ماهه سال جاری یک میلیون و 541 هزار میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 71.8 درصد رشد نشان می دهد.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و حل اختلافات گفت: تغییر رابطه دولت با شبکه بانکی و بانک مرکزی، تغییر رابطه بانک و بانک مرکزی، تقویت سرمایه، پایتخت. نسبت کافی بانک ها و تقویت نظارت هوشمند و چند لایه بر بانک ها. برای عملیات تصمیم گیری

فرزین با اشاره به نتایج سیاست تثبیت در کاهش نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی کنترل تورم، تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی در آنلاین 1400 به 42.8 درصد رسیده و در پایان آبان ماه امسال و در پایان به 26.2 درصد رسیده است. انتظار می رود با اجرای دقیق برنامه کنترل تورم به رشد 25 درصدی در سال برسد.

وی گفت: در خصوص نرخ رشد پایه پول که در پایان فروردین امسال حدود 45 درصد بود، در آبان ماه به 38.5 درصد رسید و پیش بینی می شود روند کاهشی آن ادامه داشته باشد.

فرزین با اشاره به رشد 4.7 درصدی اقتصاد کشور در 6 ماهه نخست امسال افزود: رشد اقتصادی 4.7 درصدی با نفت و رشد 3.6 درصدی بدون نفت نشان می دهد که کشور به مسیر رشد اقتصادی بلندمدت بازگشته است. و امیدواریم با ادامه سیاست ثبات و پیش بینی پذیری اقتصاد، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا