احداث ۲۷ شهرک مسکونی در سواحل جنوب کشور

در شرایطی که دولت دستور کار توسعه چهار استان جنوبی کشور را معرفی کرده است، وزیر راه و شهرسازی از توسعه ۲۷ شهر ساحلی در سواحل جنوبی کشور با هدف توسعه دریا خبر داد. – جهت گیری اقتصادی

به گزارش میجیک، کارشناسان بر این باورند که مزیت های اقتصادی و سیاسی منطقه جنوب ایران به حدی است که می توان آن را حلقه اصلی زنجیره حمل و نقل و لجستیک، مرکز ترانزیتی و تجارت بین المللی، دروازه صادرات انرژی دانست. کریدور تردد تجار و گردشگران و جذاب ترین نقطه خاورمیانه برای تولید ثروت و رونق اقتصادی است. با بهره‌گیری از این مزیت‌ها و همکاری با کشورهایی چون هند، پاکستان، چین و افغانستان، مزایای بسیاری از این ظرفیت‌ها حاصل می‌شود و جایگاه سیاسی-اقتصادی ایران در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ارتقا می‌یابد.

در این راستا سواحل مکران با تاکید بر دو سند بالادستی «برنامه ششم توسعه» و «سند توسعه منطقه ساحلی مکران» به قطب تولید، صنعت، تجارت و ترانزیت تبدیل خواهد شد. مرحله عملیاتی توسعه این منطقه با سرعتی در حال انجام است. توسعه آینده شرق کشور به شدت به سواحل مکران وابسته است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز از احداث 27 شهر ساحلی در سواحل جنوبی کشور در روند بهره برداری از 665 واحد مسکونی در استان اصفهان با هدف توسعه اقتصاد دریا محور و دریامحور خبر داد. گفت: 27 استان در دریای جنوب ساحل ندارند، استان ساحلی جنوب کشور خواهند بود که شهرک سازی را برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری به مدیریت استان واگذار می کنیم.

بذرپاش تاکید کرد: باید از تجربیات گذشته در خانه سازی استفاده کرد. تولید مسکن در حال پیشرفت است و مسکن در اقتصاد و تولید ناخالص ملی کشور حائز اهمیت است، اما باید تلاش کرد تا برخی از مشکلات پیش روی شهروندان تکرار نشود و کاهش یابد.

ساخت 26 شهرک با سرمایه گذاری خصوصی

وی به ایجاد 50 شهر جدید در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون ساخت 26 شهر با سرمایه گذاری بخش خصوصی به پایان رسیده است که با توجه به نیازهای اکولوژیکی منطقه انجام می شود.

وزیر راه با بیان اینکه ساخت این شهرها یک اتفاق بزرگ و گامی بی نظیر در تاریخ شهرسازی است، خاطرنشان کرد: 27 شهر ساحلی در خط ساحلی کشور ساخته می شود که هدف آن توسعه اقتصادی است. بر اساس دریا است و رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند.

وی با بیان اینکه باید از سواحل شمالی و جنوبی استفاده کرد، افزود: ایجاد شهر ساحلی که به آن ارتباط ساحلی با استان می گویند، استان های محصور در خشکی مانند اصفهان را با استان ها پیوند می دهد. مانند بوشهر، سیستان بلوچستان، خوزستان و هرمزگان. و 27 استان بدون ساحل توسط این چهار استان تعریف می شود که برای برنامه ریزی و سرمایه گذاری به مدیریت استانی واگذار می کنیم.

بذرپاش با بیان اینکه دولت مشغول فعال سازی چرخه تولید مسکن در حوزه های مختلف است، تصریح کرد: ساخت مسکن یکی از سخت ترین کارها است زیرا ارتباط مستقیم با مردم دارد و بازیگران زیادی در آن دخیل هستند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت در طرح نهضت ملی مسکن رایگان بخشی از زمین کشور را که در دست مردم است، شجاعانه به میدان آورده است.

بنابراین گزارش، از میان 12 شهر جدید جنوب کشور، 6 شهر ساحلی و 6 شهر ساحلی در حال ساخت و یا مطالعه هستند. شهرهای ساحلی از جمله شهر جدید «تیس» در منطقه ساحلی چابهار در دست ساخت است. «مکران» در استان هرمزگان مصوب شده است که در مرحله برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی است. «کوشک» در غرب استان هرمزگان در مرحله برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی است. شهر جدید «خلیج فارس» در استان هرمزگان در مرحله مطالعاتی است. شهر جدید «قشم» در استان هرمزگان در دست مطالعه و «پار» در منطقه پارس جنوبی استان بوشهر در مرحله تصویب است.

شش شهر آب دریای جدید در بخش جنوبی کشور واقع شده است، چهار شهر در حال حاضر وجود دارد، یکی در دست ساخت است و یکی در مرحله برنامه ریزی است. شهرهای موجود شامل «علوی» در غرب استان هرمزگان، «علیشهر» در بوشهر، «شیرین شهر» و «رامین» در خوزستان است. «تابناک» در جنوب فارس در مرحله برنامه ریزی برای آغاز عملیات اجرایی و «چاه مبارک» عسلویه بوشهر در حال ساخت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا