آنتی‌ویروس ایرانی چطور عمل می‌کند؟

اخیرا یک آنتی ویروس ایرانی اعلام شده است که به گفته این مسئول اسکنر امنیتی، می تواند هر اپلیکیشن موبایلی را بررسی و مخرب بودن یا نبودن آن را اعلام کند و بیش از 60 درصد بدافزارهای موجود در فضای مجازی را شناسایی کند.

به گزارش میجیک، با رشد شرکت های نخبه ارائه دهنده تجهیزات سخت افزاری در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای مشخصات فنی و مختصات تجهیزات ارائه شده، عواملی چون افزایش حجم گردش کالا و نیاز به تخصص و کاهش قیمت تمام شده محصولات و تمایل به کنترل بیشتر بر محصولات قابل بازار، علاقه شرکت های عرضه کننده را برای ورود به عرصه تولید افزایش می دهد.

اکنون از منظر جهانی سه عامل در سه سال گذشته باعث شده زنجیره تامین کالاهای فناوری اطلاعات با چالش های جدی مواجه شود. اپیدمی کرونا، مناقشه تجاری بین چین و ایالات متحده و جنگ در اوکراین عواملی هستند که باعث کمبود قطعات الکترونیکی (تراشه‌های) در جهان برای افزایش زمان تحویل تجهیزات زیرساخت فناوری اطلاعات می‌شوند.

در حال حاضر کالاهایی که در سراسر جهان با شرایط تحویل مستقیم قابل عرضه هستند، در حال حاضر تحویل آن تا شش ماه طول می‌کشد و این موضوع باعث می‌شود تا تامین‌کنندگان به فکر فرآیند تولید و کنترل بخش‌هایی از زنجیره تامین قطعات باشند، مشکلاتی پیش بیاید. . کاهش زمان تحویل وجود نیروی کار ارزان، انرژی ارزان، چندین قانون حمایتی دولتی و دولتی که در سه سال اخیر تولید و بومی سازی در حوزه فناوری اطلاعات را پذیرفته است، انگیزه بیشتری برای پیشروی به سمت تولید این محصولات در ایران بوده است.

کارشناسان معتقدند دستگاه های مختلف دولتی با اجرای قوانین، سیاست های کلان، یادآوری کلمه تولید در شعار سال و سایر اقدامات قانونی تلاش کرده اند تا رشد تولید را در کشور تسریع بخشند. تصویب قانون «حمایت حداکثری از ظرفیت تولید داخلی و بومی سازی» شاید مهمترین اقدام قانونگذار در این زمینه در سال جدید باشد.

از این رو، در عین حال با توجه به بحث بومی سازی در حوزه های مختلف، ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این مشکل غافل نشد و سال هاست که مسئولان حوزه ارتباطات بر بحث بومی سازی تاکید داشتند، به گونه ای که در آغاز در دولت سیزدهم، عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – بر لزوم حمایت از بومی‌سازی زیرساخت‌های امنیتی تاکید کرد. وی نیازهای کشور را بر اساس اعتبارات بومی دانست و گفت: این موارد باید تقویت شود و با ظرفیتی که داریم خدمات رسانی کنیم.

تولید و پشتیبانی از پلتفرم های داخلی، تولید گوشی های ایرانی و سیستم عامل های بومی یکی از اقداماتی است که وزارت ارتباطات با همکاری سایر نهادها طی سال ها و قطعا در دو سال و نیم اخیر انجام داده است.

در همین راستا اخیرا یک آنتی ویروس ایرانی راه اندازی شده است که به گفته این مسئول اسکنر امنیتی، می تواند هر اپلیکیشن موبایلی را بررسی کرده و مخرب بودن یا نبودن آن را اعلام کند. در واقع این سیستم می تواند بیش از 60 درصد بدافزارهای موجود در فضای مجازی را شناسایی کند.

جانشین فرمانده انتظامی کشور در این خصوص گفت: استفاده از سامانه فرز از سوی پلیس به شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد شده است تا این شورا موظف به استفاده از آن باشد، سپس ببینند. کاهش نصب بدافزار بر روی تلفن های همراه

در توضیحات معرفی این سیستم تنها گفته شده است که می تواند اپلیکیشن های موبایل را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا اپلیکیشن خطرناک است یا خیر. حال سوال اینجاست که آیا این سیستم روی تلفن همراه به گونه ای کار می کند که در مورد حضور یا عدم حضور اپلیکیشن روی گوشی همراه کاربر تصمیم گیری کند؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا