آثار برگزیده جشنواره ملی تئاتر خیابانی «قدمگاه» معرفی شدند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اختتامیه نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی قدمگاه (رویداد هنری مباهله) صبح امروز پنجشنبه 31 تیرماه با حضور کاظم برگزار شد. نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج اللهی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و علی اکبر عزیزی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استان یزد.

در این قسمت از مراسم احسان عابدی دبیر اولین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی قدما ضمن خیرمقدم به هنرمندان و پیشکسوتان و مدیر هنری کشور گفت: خوشبختانه شهر یزد آغازگر نهضت ملی هنر است. . مباهله، شهری مزین به نام حسینه و دارالآباده ایران.

وی ادامه داد: با تلاش همکاران و گروه های نمایشی استان یزد و در گرم ترین روز سال میزبان هنرمندان و پیشکسوتان 10 استان کشور هستیم و برگزاری اجرای جشنواره در این روز حائز اهمیت است. نزدیک به واقعه مباهله

عابدی از واگذاری دبیرخانه دائمی جشنواره ملی مباهله به استان یزد خبر داد و افزود: در پایان جشنواره قدمگاه سه اثر برگزیده وارد جشنواره بین المللی فجر، صاحبدلان و جشنواره آیینی سنت می شوند.

توجه رسانه ها به جشنواره ملی قدمگاه (مباهله)

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور از دیگر سخنرانان مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه بود. وی گفت: مقدمات برگزاری این جشنواره در مدت زمان کوتاهی انجام شد و به سرعت در سطح کشور در بخش های مختلف گسترش یافت و بازخورد آن را در مطبوعات و جامعه هنری کشور مشاهده می کنیم.

وی افزود: دبیرخانه دائمی این رویداد در یزد خواهد بود و نام آن در تقویم جشنواره های کشوری ثبت می شود و از این پس باید به فکر تولید یک نمایش خوب در منطقه مباهله برای دوره بعد باشیم.

نظری همچنین اعلام کرد: با نظر داوران، سه اثر برتر این رویداد در جشنواره های صاحبدلان قزوین، آیینی سنتی و تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

وی در پایان از پیگیری و کار رسانه ای پیرامون جشنواره ملی مباهله خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره هنری رویداد تاریخی مباهله موضوع مهمی است و به همین دلیل رسانه ها توجه ویژه ای به این جشنواره دارند.

مباهله شکوه اسلام را به جهانیان نشان می دهد

همچنین نماینده سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با بیان اینکه مباهله شکوه اسلام را به دنیا آورد، گفت: مسیحیان با دیدن اهل بیت پیامبر در روز مباهله از مباهله دست کشیدند.

در ادامه علی اکبر عزیزی در سخنانی با ابراز احترام و قدردانی از انتخاب یزد به عنوان میزبان جشنواره قدمگاه افزود: همه استانداران استان از تمام توان خود برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در یزد استفاده خواهند کرد.

اعلام آثار منتخب هیئت داوران

در پایان این مراسم آثار منتخب هیئت داوران متشکل از هوشنگ توکلی، حیدر نیک‌آیین و شهرام نوشیر به شرح زیر معرفی شدند.

اجرای «وزیر عقل» از استان اصفهان و «مصباح الهادی» از کردستان به دلیل توجه آنها به رویکردهای آیینی و نمایش های سنتی است.

نمایش «نفرین نامه» از استان البرز، «مشق نور» از خراسان رضوی و «2225» از تهران به دلیل انتخاب رویکرد اجرایی مناسب.

نمایشگاه «گزاگه» از استان قزوین، «شهروند سعد» از یزد، «رخ به رخ» از فارس، «مان تاشا و من تاشا» از همدان و «هله» از یزد برای نمایش خلاقانه.

رویداد “دو مرد در بوکس” از استان سیستان بلوچستان به دلیل کار تیمی مناسب.

این اثر در جشنواره های بین المللی کشور ارائه شده است

بر اساس رای هیات داوران، سه اثر زیر نیز به جشنواره بین المللی کشور معرفی شدند:

رویداد «گذر» از استان قزوین به جشنواره صاحبدلان.

اجرای «چهره به چهره» از فارس تا جشنواره آیینی-سنتی.

رویداد «هله» از یزد تا جشنواره تئاتر فجر.

نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «قدمگاه» به همت استان یزد با حضور 100 هنرمند از 10 استان کشور از 29 تا 22 تیرماه در یزد برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا